Fikk pris for forskning på barns bruk av medier og teknologi

Hun er en av Norges fremste tech-kvinner og en internasjonalt anerkjent forsker innen pedagogisk teknologi, barns lesing av digitale bøker og bruk av apper. Professor Natalia Ingebretsen Kucirkova er tildelt Lyses forskningspris for 2022.

Kvinne i blå kole holder bukett og mann med dress holder diplom
Professor Natalia Ingebretsen Kucirkova fikk tildelt Lyses forskningspris av konserndirektør Jens Arne Steinsbø i Lyse. Foto: Sondre Vestheim.

Kucirkova er professor i barnehagepedagogikk og tidlig utvikling ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger. Hun er en av Norges mest publiserende forskere i perioden 2019-2022. I tillegg er hun en sterk formidler til praksisfeltet og i internasjonale medier som Washington Post, The Guardian og BBC. Hun bidrar hyppig i nasjonal og internasjonal presse, bruker aktivt sosiale medier, blogginnlegg og videooppsummeringer av forskning. Slik viser hun hvorfor det er viktig å være en digitalt synlig forsker, og hvordan man kan lykkes med å bli mer synlig som forsker.

Teknologi som støtter barns læring

Kucirkova prøver gjennom forskningen sin å finne ut hvordan teknologi kan utformes slik at den støtter barns læring, fremmer gode samtaler og styrker relasjonene barna har til hverandre og til seg selv. Dette innebærer et bredt internasjonalt samarbeid med forskere på samme fagfelt i andre verdensdeler.

– Dette er viktig fordi dagens barn tilbringer mye tid foran ulike skjermer, og ikke alt de ser på skjermen er bra. Det er et paradoks at vi som samfunn regulerer kvalitet på fysiske lekeplasser, inneklima og fysiske skolebøker, men at vi ikke har etablerte kvalitetsstandarder for de digitale læremidlene. Jeg ønsker å bringe nyanse og balanse til den ofte polariserte debatten om barns skjermbruk med detaljerte resultater om hva som faktisk virker – hva som er bra for barns læring, sier hun.

En av Norges fremste tech-kvinner

Juryen legger vekt på at Kucirkovas forskning og publisering er resultat av omfattende innsats for å flytte den internasjonale forskningsfronten på flere sentrale forskningsområder innen pedagogisk teknologi, barns lesing av digitale bøker og bruk av apper. Hennes forskning er innovativ, hvor hun utforsker og tar i bruk nye teknologiske muligheter for digitale bøker, for eksempel gjennom luktesansen.

Blant mange andre utmerkelser er hun også kåret til en av verdens 100 beste "EdTech Thought Leader" av EdTech Digest, og en av de 50 fremste tech-kvinnene i norsk næringsliv.

Kucirkova er glad og stolt for å bli tildelt Lyses forskningspris.

– Å motta denne prisen er en anerkjennelse av hardt arbeid gjennom mange år. Som med all forskning er mitt arbeid ikke bare et resultat av min innsats, men også av samarbeidet med mange andre som inspirerer meg. Prisen betyr mye for meg personlig og for mine samarbeidspartnere, både her ved UiS og internasjonalt.

Lyses forskningspris

Lyses forskningspris skal stimulere til fremragende forskning og til at det utvikles strategiske forskningsområder og gode fagmiljø i Stavanger-regionen. Prisen er en ærespris til ansatte ved UiS og NORCE Stavanger som i løpet av de siste årene, og særlig i kalenderåret 2022, har utmerket seg med fremragende vitenskapelig arbeid på nasjonalt og internasjonalt nivå.

Prisen ble delt ut av Jens Arne Steinsbø, konserndirektør for strategi og teknologi i Lyse, under universitetets årsfest 27. oktober 2023. Prisen består av 50.000 kroner og et diplom.

Juryen har bestått av:

• Merete Vadla Madland, prorektor for forskning, Universitetet i Stavanger
  • Jens Arne Steinsbø, konserndirektør for strategi og teknologi, Lyse AS
  • Gunhild Odden, prorektor for forskning ved VID vitenskapelige høyskole
  • Fiona Provan, forskningsleder i NORCE
  • Kathinka Dehli Kurz, seksjonsoverlege, Stavanger universitetssjukehus
  • Joakim R. Ramsland, leder for Studentorganisasjonen ved UiS
  • Kjersti Melberg, forskningsdirektør ved UiS, har vært sekretær for juryen

Tekst: Benedicte Pentz
Foto: Sondre Vestheim

Se tidligere vinnere av Lyses forskningspris.