Å involvere alle barn i aktiviteter

Når man planlegger aktiviteter for barn i barnehagen, er det viktig å sikre at alle barn kan delta og oppleve mestring. Gjennom en inkluderende tilnærming, der man tar hensyn til mangfoldet i barnegruppen, kan alle barn aktivt involveres.

Publisert Sist oppdatert
Hvorfor er dette viktig?

En inkluderende tilnærming til aktiviteter fremmer en følelse av tilhørighet, uavhengig av ferdighetsnivå. Ved å tilrettelegge aktiviteten slik at alle barn kan delta, utvikles deres evne til å samarbeide og dele ideer. Gjennom deltakelse i felles aktiviteter utvikler barna ikke bare tekniske ferdigheter, men også viktige livsferdigheter som empati og respekt for mangfold, som er avgjørende for å bygge sosiale ferdigheter og forståelse for andre, i tillegg til faglige ferdigheter.

Denne ressursen fra FILIORUM - Senter for barnehageforskning bygger på resultater i to studier: Supporting children's spatial understanding through technology: The importance of dialogical exchange analysed through inclusive research av Granone og Knudsen (2024) og Facilitating children’s communication in problem-solving activities with a coding toy: Teachers’ semiotic mediation in early childhood education and care av Granone og Pollarolo (2025).

I fagfilmen møter vi Francesca Granone, førsteamanuensis ved UiS som presenterer et eksempel på lekende matematikkaktiviteter med en robot der to barn samarbeider. Et av barna bruker tegn-til-tale for å kommunisere. Innholdet er utviklet i nært samarbeid mellom forskere og medforskere, gjennom metoden «inkluderende forskning» (Granone et al., 2023; Granone & Knudsen, 2024).

Ressursen er en av flere ressurser utviklet i forskningsprosjektet DiCoTe.

Underviser du på barnehagelærerutdanningen? Her er en versjon av ressursen for barnehagelærerutdanningen.

Barnehagebasert kompetanseutvikling

Mål: Ved å bruke ressursen vil barnehageansatte få kunnskap om hvordan de kan planlegge og gjennomføre aktiviteter som involverer alle barn, uavhengig av språk, utviklingsnivå eller uttrykksmåter. For hvem: Barnehageansatte, f.eks. på et avdelings- eller personalmøte. Anbefalt tidsbruk: Ca. 45 minutter, etterfulgt av utprøving sammen med barn. Tips til gjennomføring: 1. Se fagfilmen, gjerne individuelt på forhånd. 2. Diskuter refleksjonsspørsmålene i grupper. 3. Gjennomfør aktiviteten sammen med barna. 4. Diskuter og evaluer aktiviteten i personalgruppa eller på avdelingen i etterkant.

Sentrale begreper

- Robot, kodeleke og koding - "Lekende matematikkaktiviteter" viser til planlagte matematikkaktiviteter med en lekende tilnærming - Bishops matematiske aktivitet Telling og Lokalisering

Bilde av en robot som beveger seg oppå kodebrikker
Fotograf: Sebastian Fitjar

Fagfilm

Å involvere alle barn i aktiviteter med koding - en fagfilm av Francesca Granone ved Institutt for barnehagelærerutdanning, UiS

Takk til Arnt Derik Eia fra Austrått barnehage og de to barna som deltok i filmen.

Viktige elementer i planleggingen

Multimodal tilnærming: Bruk av tale, visuell støtte, kroppsspråk og andre kommunikasjonssystemer som sikrer at alle barn kan delta. Opprette en felles kunnskapsbakgrunn: Bruk av kjente historier eller felles regler for å skape et felles utgangspunkt for aktiviteten. Små grupper: Tilrettelegge for kommunikasjon og samarbeid i mindre grupper for å støtte barns mestring. Tilpasse aktiviteten til barna i gruppen: Gi hvert barn tid til å delta, tenke og svare i sitt eget tempo. Spisse målet: Definer et tydelig og konkret mål for aktiviteten, slik at alle barn kan forstå aktiviteten. Humor: Bruk av humor for å redusere stress og skape en avslappet atmosfære der alle føler seg inkludert. Repetisjon og gjentakelse: Gjenta aktiviteten for å styrke barnas kompetanse over tid.

Spørsmål til refleksjon

  • Hva vil dere legge vekt på i en multimodal tilnærming for å involvere alle barna i aktiviteten? Hvordan kan visuell støtte, kroppsspråk, tegn-til-tale eller andre kommunikasjonssystem brukes for at alle barn kan delta på like vilkår?
  • Hva vil dere legge vekt på når dere organiserer barna i små grupper og hvorfor? Diskuter hvordan arbeid i små grupper kan støtte barnas kommunikasjon og samarbeid, samt gi dem mulighet til å utforske utfordringer sammen.
  • Reflekter over hvordan dere kan gi barna tid til å delta, tenke og svare, og hvilke justeringer som kan gjøres for å tilpasse aktiviteten til barnas individuelle behov.
  • Hvordan vil dere ta i bruk humor i aktiviteten? Diskuter eksempler fra praksis hvor humor kan bli brukt for å skape en inkluderende og avslappet atmosfære for barna.
  • Reflekter over hvordan dere kan bruke gjentakelse for å styrke barnas forståelse og mestring av de matematiske begrepene som er involvert i aktiviteten.
Aktivitet med barna

La barna bruke en robot, f.eks. Kubo, til å navigere gjennom en bane som de selv har laget.

For å styrke barnas forståelse for Bishops matematiske aktivitet Lokalisering, kan de bygge en bane med både svinger og rette linjer. Gi barna frihet til å utforske hvordan roboten kan bevege seg, og la dem justere banen underveis.

For å støtte barna underveis, er det viktig å veilede barna gjennom spørsmål som: "Hvordan kan vi få roboten til å snu her?" eller "Hva skjer hvis vi prøver en annen vei?" Gi barna tid til å tenke og finne løsninger sammen.

Diskuter

Hvordan vil du/dere beskrive den matematiske kunnskapen som barna tilegner seg gjennom kodeaktiviteten? Hvordan kan dette dokumenteres?

Hvordan vil dere tilrettelegge for flere kodeaktiviteter med barna? Hva vil dere legge vekt på for å involvere alle barna i nye aktiviteter?

Barnehageforskning fra FILIORUM

Denne ressursen fra FILIORUM - Senter for barnehageforskning bygger på resultat i følgende studier:

Granone, F., & Knudsen, G. (2024). Supporting children's spatial understanding through technology: The importance of dialogical exchange analysed through inclusive research. I J. P. Davis, S. Adams, C. Challen & T. Bourke (Red.), Designing Inclusive Assessment in Schools (s. 50-61). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003463184-7

Granone, F. & Pollarolo, E. (2025). Facilitating children's communication in problem-solving activities with a coding toy: Teachers' semiotic mediation in early childhood education and care. Frontiers in Psychology, 15, 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1426165

Supporting children's spatial understanding

Mål: Å undersøke hvordan inkluderende forskning kan brukes til å støtte barns romforståelse gjennom lek med kodeleker, og hvordan dialogen kan påvirke observasjon og vurdering i barnehagen.

Problemstilling: Hvordan kan inkluderende forskning, med bidrag fra en medforsker med autismespekterforstyrrelse (ASD), bidra til å utvikle aktiviteter og observasjonsmetoder som fanger opp både barns romforståelse og andre matematiske ferdigheter, som tallforståelse?

Metode: Kvalitativ kasusstudie med åtte grupper med fire barn (3–5 år) og en barnehagelærer fra to barnehager som sammen programmerte en Rugged Robot til å nå et mål på et rutenett ved å kaste terninger. Bruk av inkluderende forskning der en medforsker med ASD bidro i planlegging og gjennomføring av aktivitetene.

Datamateriale: Feltnotater, bilder og transkripsjoner fra observasjoner av aktivitetene, både med og uten dialogisk utveksling initiert av medforskeren. Analyse med multimodal tilnærming, basert på Bishops matematiske aktiviteter og observasjonsverktøyet MIO (Matematikken - Individet - Omgivelsene).

Sentrale funn:

  • Barna viste både romforståelse og kompetanse i programmering (algoritmisk tenkning), bl.a. ved å teste løsninger fysisk før de programmerte roboten.
  • Dialog mellom deltakerne viste at barnas usikkerhet for det meste handlet om at de ønsket å følge tallrekkefølgen, og mindre om manglende romforståelse.
  • Observasjonsverktøyet bør også inkludere barns tallforståelse, ikke bare romforståelse.
  • Medforskerens bidrag førte til nye perspektiver på resultatene og viste verdien av inkluderende forskning i utviklingen av pedagogiske aktiviteter og observasjonsmetoder.
  • Studien understreker et behov for kompetanse om observasjon i kombinasjon med dialog, spørsmål og ulike kommunikasjonsteknikker som støtte for refleksjon og for å sikre overføring av kunnskap til hverdagslivet.

Facilitating children's communication

Mål: Undersøke hvilke medieringselementer barnehagelærere kan identifisere som relevante for å støtte barns kommunikasjon (verbalt og ikke-verbalt) under problemløsende lekende aktiviteter med roboten Kubo.

Problemstilling: Hvordan kan barnehagelærere bruke multimodal kommunikasjon og andre medieringselementer for å fremme barns deltakelse og kommunikasjon under problemløsing med kodeleker i barnehagen?

Metode: Kvalitativ studie gjennomført i to observasjonsrunder med ni barnehagelærere og 36 barn (4-5 år). Første observasjonsrunde bestod av improviserte aktiviteter med Kubo. Mellom de to rundene ble det arrangert en workshop der barnehagelærerne reflekterte over erfaringene og identifiserte medieringselementer. Andre observasjonsrunde bestod av planlagte aktiviteter hvor barnehagelærerne tok i bruk disse elementene.

Datamateriale: Videoopptak fra to observasjonsrunder, notater fra workshop og barnehagelærernes logger mellom observasjonene.

Sentrale funn:

  • I den første observasjonsrunden brukte barnehagelærerne mest verbal veiledning og overså ofte barns ikke-verbale signaler, noe som reduserte barnas engasjement.
  • I den andre observasjonsrunden (etter workshopen) integrerte barnehagelærerne multimodal mediering, inkludert gester som å peke og vise bevegelsesbaner med fingeren, refleksive spørsmål, humor og de gav barna tid til å svare. Denne tilnærmingen økte barns engasjement, gjorde dem mer aktive i problemløsningsprosessen og styrket deres evne til å uttrykke egne tanker både verbalt og gjennom gester.
  • God planlegging av aktivitetene er avgjørende for å kunne fange opp og støtte barns kommunikasjon, samtidig som det gir fleksibilitet til å følge opp barnas initiativ.
  • Ved å kombinerer verbale og ikke-verbale kommunikasjonsstrategier, kan barnehagelærerne bygge bro mellom konkrete handlinger og abstrakte matematiske begreper.
Aktuelle lenker

DiCoTe-prosjektet - har som mål å øke den digitale kompetansen i norske barnehager ved å utvikle ressurser til bruk i barnehager og i barnehagelærerutdanningen.

Flere DiCoTe-ressurser for barnehagen

Flere FILIORUM ressurser for barnehagen

Referanser

Bishop, A. J. (1988). Mathematics education in its cultural context. Educational studies in mathematics, 19(2), 179-191.

Granone, F., Johansen, M., Reikerås, E. K. L. & Kvalø, T. M. (2023). “Nothing about us without us”: The first example of inclusive research in Early Childhood Education in Norway. Consultori Familiari Oggi.

Nakken, A. H. (2017). Matematiske samtaler i barnehagen. Matematikksenteret.

Solem, I. & Reikerås, E. K. L. (2017). Det matematiske barnet (3. utg.). Caspar forlag.

Faglig ansvarlig

Førsteamanuensis i matematikk
51833446
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Logo FILIORUM