Barnehageforskere fra FILIOUM – Senter for barnehageforskning ved Universitetet i Stavanger er en del av et nytt Erasmus+-prosjekt som skal utforske hvordan små barn kan lære naturfag, teknologi, kunst og matematikk gjennom lek.

Interessen for STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts og Mathematics) har vokst kraftig i hele utdanningssystemet de siste årene, også i barnehagen. Både nasjonale og internasjonale retningslinjer understreker viktigheten av å gi barn erfaringer med naturfaglige og teknologiske fenomener tidlig. Likevel mangler mange barnehagelærere konkrete verktøy for hvordan dette kan gjøres i praksis.
Prosjektet har fått tittelen Co-Play STEAM og gjennom samarbeid mellom forskere, barnehagelærere og barnehageledere på tvers av seks europeiske land, skal prosjektet utvikle metoder som kobler barns naturlige lek med STEAM-læring.
– Vi vet at lek er en av de viktigste måtene barn lærer på. Gjennom dette prosjektet vil vi undersøke hvordan vi kan bruke lek som rammeverk for å introdusere barn til STEAM, slik at læring skjer på barnas egne premisser, sier Elin Reikerås, professor og senterleder ved FILIORUM, Senter for barnehageforskning ved Universitetet i Stavanger. Hun utgjør sammen med Francesca Granone, Kristin Grøsvik og Enrico Pollarolo temaet fra FILIORUM.
Lek som inngang til kunnskap
Tilnærmingen kalles computational play. Dette er en lekbasert metode der STEAM integreres i aktiviteter som kombinerer både fysiske og digitale teknologier, og hvor kunst og design brukes aktivt som redskaper for problemløsing.
– Barn er nysgjerrige av natur og utforsker alltid verden rundt seg. Ved å knytte STEAM til lek kan vi bygge videre på denne nysgjerrigheten, samtidig som vi gir barna redskaper til å forstå både den fysiske og digitale verden, forklarer Reikerås.
Naturlig del av barnehagehverdagen
Prosjektet har flere konkrete mål:
- utvikle forskningsbaserte rammeverk og verktøy (såkalte playboxes) for barnehager
- gi barnehagelærere mulighet til å dele erfaringer og utvikle nye undervisningsmetoder
- skape møteplasser der barnehagelærere, barnehageledere og forskere samarbeider om beste praksis
- og bidra til økt bevissthet hos utdanningsmyndigheter om verdien av STEAM i barnehagen
Playboxene skal bestå av pedagogiske manualer og en kombinasjon av analoge og digitale verktøy, utformet for å stimulere barns lekende utforskning av STEAM-tema.
– Målet er å gjøre det enkelt for barnehagelærere å ta i bruk aktiviteter som fremmer barns læring, uten at det føles som et kunstig innslag i barnehagehverdagen. Det skal være naturlig, lekende og engasjerende, både for barna og de ansatte, sier Reikerås.
Et bredt europeisk samarbeid
Prosjektet ledes av Högskolan i Halmstad, Sverige, og i tillegg deltar forskere fra UiS, Professionshojskolen University College Nordjylland (Danmark), Universidade do Minho (Portugal) og Comparative Research Network (Tyskland).
Ved å samle ulike erfaringer og pedagogiske tradisjoner ønsker prosjektet å utvikle metoder som kan brukes på tvers i Europa.
– En av styrkene ved prosjektet er at vi jobber på tvers av landegrenser. Barnehagene og utdanningssystemene i de ulike landene er ulike, men vi deler mange av de samme utfordringene. Gjennom samarbeid kan vi finne løsninger som har relevans på europeisk nivå, sier Reikerås.
Langsiktig betydning for barn og samfunn
Prosjektet knytter seg til flere europeiske prioriteringer, blant annet behovet for å styrke STEAM-kompetanse og møte fremtidens kompetansegap i arbeidslivet.
Ved å gi barn en tidlig og lekbasert inngang til STEAM, ønsker forskerne å legge grunnlaget for livslang nysgjerrighet, problemløsing og kreativitet.

– Vi ser dette som en investering i barnas fremtid. Når vi gir dem muligheter til å utforske, stille spørsmål og skape løsninger gjennom lek, gir vi dem også ferdigheter som de vil ha glede av resten av livet, avslutter Reikerås.