Barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger er del av et nytt Erasmus+-prosjekt som skal utvikle digitale og inkluderende løsninger for barnehagen og barnehagelæreryrket. Prosjektet, som ledes av Universitetet i Graz i Østerrike, har som mål å styrke kvaliteten i barnehager på tvers av Europa.

Barnehagen er en av de viktigste arenaene for barns utvikling og læring. Likevel står sektoren overfor store utfordringer knyttet til digitalisering, inkludering og profesjonalisering av barnehagelærere. Det nye -prosjektet PLEOS (Play and Learning for Equal Opportunities and Success in Early Childhood Education) skal møte disse utfordringene gjennom samarbeid mellom forskere og utdanningsinstitusjoner i flere europeiske land.
Universitetet i Graz koordinerer prosjektet, som går over tre år og har et budsjett på 400 000 euro. Fra Norge deltar forskere ved Universitetet i Stavanger og forskningssenteret FILIORUM – Senter for barnehageforskning.
– Barnehagen er et avgjørende sted for å sikre like muligheter for alle barn, uavhengig av sosial og kulturell bakgrunn. Med PLEOS ønsker vi å utvikle kunnskap og verktøy som gjør barnehagelærere enda bedre rustet til å møte både digitale og inkluderende krav i praksis, sier FILIORUM-forsker og professor ved Læringsmiljøsenteret, Thomas Moser.
Digitalisering og inkludering i fokus
PLEOS-prosjektet tar utgangspunkt i de store endringene barnehagesektoren står overfor i møte med digital transformasjon og økende mangfold. Mens noen land fremdeles sliter med å sikre tilgang for alle barn, peker andre på behovet for høyere kvalitet i de inkluderende prosessene.
Gjennom fire arbeidspakker skal prosjektet utvikle:
- Et evidensbasert strategidokument med anbefalinger for å styrke kvaliteten i barnehagen.
- Åpne, digitale læringsressurser (OER) som kan brukes i barnehagelærerutdanning og praksisfeltet.
- En blended learning-plattform for etter- og videreutdanning av barnehageansatte.
- En praktisk håndbok som viser hvordan digitale og inkluderende arbeidsmåter kan implementeres bærekraftig.
– Vi ønsker å kombinere forskning, praksis og digitale løsninger for å utvikle metoder som faktisk fungerer i barnehagen. Det handler om å gi ansatte fleksible verktøy for læring og utvikling, men også om å sikre barns rett til en barnehage av høy kvalitet, forklarer Moser.
Profesjonalisering av barnehagelærere
Et sentralt mål med PLEOS er å styrke profesjonaliseringen av barnehagelærere og andre ansatte i sektoren. Prosjektet legger vekt på blandet læring, der digitale ressurser kombineres med fysiske kurs, praksisnære øvelser og kollegialt samarbeid.
Slik skal barnehagelærere få tilgang til oppdatert kunnskap og metoder som støtter både inkluderende pedagogikk og digital kompetanse.
– Barnehagelærere har ofte begrensede muligheter til systematisk videreutdanning. Med dette prosjektet ønsker vi å bygge strukturer som gjør det enklere å utvikle seg faglig, samtidig som vi holder fast på barnehagens lek- og læringsbaserte tilnærming, sier Moser.
Europeisk samarbeid for bærekraftige løsninger
Prosjektet samler partnere fra Østerrike, Tsjekkia, Hellas og Norge. Alle landene står overfor ulike utfordringer i barnehagesektoren – fra mangel på inkluderende prosesser til begrenset tilgang på profesjonell utvikling for ansatte.
Ved å samarbeide på tvers av landegrenser ønsker PLEOS å utvikle løsninger som er både evidensbaserte og skalerbare. Det betyr at erfaringer og verktøy skal kunne tas i bruk i ulike nasjonale kontekster.
– Dette er en unik mulighet til å lære av hverandre på tvers av land. Norge har for eksempel et system der alle barn har rett til barnehageplass, men vi har fortsatt utfordringer knyttet til inkludering og mangfold. Samarbeidet gir oss anledning til å både dele erfaringer og utvikle nye måter å arbeide på, sier Moser.
Et felles løft for barnehagefeltet
PLEOS starter opp i 2025 og varer i tre år. Underveis vil prosjektet utvikle og teste ressurser sammen med barnehagelærere og barnehagelærerutdanninger.
Målet er å skape langsiktige endringer i hvordan barnehagesektoren jobber med digitalisering, inkludering og profesjonalisering – både i Norge og resten av Europa.
– Vi ser dette som et viktig bidrag til å bygge et barnehagetilbud som er rettferdig, inkluderende og av høy kvalitet. Barnehagen er barnas første møte med utdanningssystemet, og vi har et ansvar for at dette møtet skal gi alle barn et godt grunnlag for videre læring og livsmestring, avslutter Moser.