I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan kodeleker kan brukes sammen med barn i barnehagen. Barnas motivasjon og engasjement er sentralt i modulen.
Gjennom telling og parkobling mellom antall og handling, f.eks. når man koder en robot, kan barna styrke sin tallforståelse og forståelse for telleramsen.
I fagfilmen møter vi Kristel Smørsgård Kjøraas og Unni Tørstad fra Strandvegen barnehage i Melhus kommune som forklarer og viser hvordan de jobber med koding i barnehagen. Barnehagelærerne bruker både verbal og non-verbal kommunikasjon for å engasjere og motivere barna til å delta aktivt i aktivitetene.
Mot slutten av filmen hører vi Francesca Granone, førsteamanuensis ved UiS som snakker om barnehagelærerens rolle når målet er å støtte barna i Bishops (1988) fundamentale matematiske aktiviteter Telling og Lokalisering.
Ressursen er en av flere ressurser utviklet i forskningsprosjektet DiCoTe.
Underviser du på barnehagelærerutdanningen? Her er en versjon av ressursen for barnehagelærerutdanningen.

Mål: Å bevisstgjøre barnehageansatte på hvordan de kan bruke kodeleker sammen med barn i barnehagen for å støtte barna i Telling og Lokalisering. For hvem: Barnehageansatte, f.eks. på et avdelings- eller personalmøte. Anbefalt tidsbruk: Ca. 45 minutter, etterfulgt av utprøving sammen med barn. Gjennomføring: 1. Se fagfilmen. 2. Diskuter refleksjonsspørsmålene, gjerne i grupper. 3. Gjennomfør aktivitetene sammen med barn. 4. Diskuter og evaluer aktiviteten i personalgruppa eller på avdelingen i etterkant.
- Kodeleke og koding - Bishops fundamentale matematiske aktiviteter Telling og Lokalisering - ASK-tavler (alternativ og supplerende kommunikasjon) som kan brukes for å hjelpe barn til å kommunisere.
Fagfilm
Mens du ser filmen: Legg merke til hvordan barnehagelærerne engasjerer og motiverer barna til å delta aktivt i aktiviteten ved å stille ulike typer spørsmål.

Spørsmål til refleksjon
- Hva vil dere legge vekt på når dere skal gjennomføre en kodeaktivitet sammen med barn?
- Hvilke spørsmål vil dere stille for å støtte og utfordre barna i Bishops matematiske aktiviteter Telling og Lokalisering?
Prøv ut en kodeleke (f.eks. en robot) sammen med en gruppe barn. La barna kode roboten hver sin gang. Tell antall skritt som roboten må gå for å nå et mål. Støtt barna ved å stille spørsmål som "Hvor mange skritt trenger roboten for å komme fram til målet?" Oppmuntre barna til å telle høyt og tell gjerne sammen med barna. Gi positiv tilbakemelding når barna klarer å telle riktig.
Gjennom telling og parkobling mellom antall og handling, kan barna styrke sin tallforståelse og forståelse for telleramsen.
- Hva gikk bra? Hvorfor?
- Hva vil du gjøre annerledes neste gang? Hvordan?
Bishop, A. J. (1988). Mathematics education in its cultural context. Educational studies in mathematics, 19(2), 179-191.
Nakken, A. H. (2017). Matematiske samtaler i barnehagen. Matematikksenteret.
Solem, I. & Reikerås, E. K. L. (2017). Det matematiske barnet (3. utg.). Caspar forlag.
Faglig ansvarlig
Institutt for barnehagelærerutdanning
