Barns utforskende lek med roboter

Når barn møter ny teknologi, for eksempel en ny robot, er det viktig at de får god tid og anledning til å utforske hvordan den virker. Hvordan kan vi støtte barna i deres utforsking?

Publisert Sist oppdatert
Hvorfor er dette viktig?

Når barn får lov til å utforske hvordan hodet til roboten KUBO kan tas av og på, bidrar det til å fremme barnas nysgjerrighet og evne til å utforske. I denne utforskingen kan roboten fungere som et verktøy for å utvikle barnas problemløsningsferdigheter og samarbeidsevner, samtidig som det skapes en positiv og engasjerende læringsopplevelse.

Denne ressursen fra FILIORUM - Senter for barnehageforskning bygger på resultater fra doktorgradsprosjektet Higher-order thinking in early childhood education and care: Mediating young children's higher-order thinking skills. The role of mathematics, coding toys and educators av Enrico Pollarolo (2024).

I fagfilmen presenteres to eksempler på barns utforskende og samarbeidende lek med roboter. I begge eksemplene kan vi se tydelige eksempler på Alan Bishops matematiske aktivitet "Forklaring og argumentasjon" gjennom barnas lek og samarbeid med robotene.

Ressursen er en av flere ressurser utviklet i forskningsprosjektet DiCoTe.

Underviser du på barnehagelærerutdanningen? Her er en versjon av ressursen for barnehagelærerutdanningen.

Rugged Robot
Fotograf: Marianne Undheim
Barnehagebasert kompetanseutvikling

Mål: Ved å bruke ressursen vil barnehageansatte få kunnskap om hvordan de kan støtte barns utforskende lek med roboter. For hvem: Barnehageansatte, f.eks. på et avdelings- eller personalmøte. Anbefalt tidsbruk: Ca. 45 minutter, etterfulgt av utprøving sammen med barn. Tips til gjennomføring: 1. Se fagfilmen. 2. Diskuter refleksjonsspørsmålene, gjerne i grupper. 3. Gjennomfør aktivitetene sammen med barn. 4. Diskuter og evaluer aktiviteten i personalgruppa eller på avdelingen i etterkant.

Fagfilm

I fagfilmen møter vi Mette Enild Løvø, Torill Vaag Solbergløkk og barn i Presttrøa og Flå barnehage i Melhus kommune, som utforsker og koder robotene KUBO og Rugged Robot.

Mens dere ser filmen:

  • Legg merke til hvordan barna utforsker robotene KUBO og Rugged Robot, og hvordan barnehagelærerne støtter barna i deres utforsking.
  • Observer hvordan barnehagelærerne medierer barnas samspill med artefakter/ materiell – både ved å stille spørsmål, tilrettelegge for samarbeid og bruke faglige begreper.
  • Legg særlig merke til situasjoner hvor barna forklarer hva de gjør eller hvorfor noe skjer, og hvordan dette kan knyttes til Bishops (1988) fundamentale matematiske aktivitet Forklaring og argumentasjon.
Barns utforskende lek med roboter - en fagfilm av Enrico Pollarolo ved Institutt for barnehagelærerutdanning, UiS

Spørsmål til refleksjon

  • Hvordan ble barnas sosiale og matematiske utvikling støttet i eksemplene i filmen?
  • Hvordan vil du legge til rette for barns utforsking med kodeleker (f.eks. KUBO eller Rugged Robot) på din avdeling?
  • Hvordan vil du/dere bruke kodeleker til å støtte barns forklaring og argumentasjon i barnehagen? Hva blir din rolle?
Aktivitet
Utforsk og prøv ut

- Prøv ut en robot sammen med en gruppe barn - eller sammen med kolleger. - Legg merke til hvordan barna eller dere utforsker hvordan roboten virker. Hva gjøres? Hva sies?

Lag en hinderløype

- Lag en labyrint av f.eks. treklosser, Duploklosser eller annet materiell. - Klarer dere eller barna å få roboten til å bevege seg i labyrinten? Hvis ikke, hva må dere gjøre annerledes for å få det til?

Spørsmål til refleksjon og evaluering - etter aktiviteten

Individuelt eller i gruppe

  • Hvordan støttet dere barnas nysgjerrighet og utforsking?
  • Hvilke spørsmål stilte dere for å hjelpe barna til å utforske og forstå hvordan roboten fungerer?
  • Hvilke strategier brukte barna for å samarbeide om å kode roboten? Hvilke problemløsningsmetoder tok de i bruk? Hvilke muligheter eller utfordringer oppstod?
  • Hvordan ble barnas sosiale og matematiske utvikling støttet?
  • Hvordan støttet dere barnas forklaring og argumentasjon i aktiviteten?
  • Hva vil du gjøre annerledes neste gang? Hvorfor?

Barnehageforskning fra FILIORUM

Denne ressursen fra FILIORUM - Senter for barnehageforskning bygger på resultater fra doktorgradsprosjektet:

Pollarolo, E. (2024). Higher-order thinking in early childhood education and care: Mediating young children's higher-order thinking skills. The role of mathematics, coding toys and educators (Doktorgradsavhandling), Universitetet i Stavanger. 

Mål

Å undersøke høyere ordens tenkning (kritisk tenkning, problemløsning, transfer) i barnehagen, og å tilby et nytt teoretisk perspektiv som fremhever matematikk, kodeleker og barnehagelærere som sentrale mediatorer i utviklingen av høyere mentale funksjoner.

Problemstilling

  • Hvordan oppfatter og praktiserer barnehagelærere i Norge høyere ordens tenkning i barnehagen?
  • Hvordan kan matematikk, kodeleker og barnehagelærernes mediering bidra til å fremme disse ferdighetene?

Metode

  • Studie I og II: Semistrukturerte intervju.
  • Studie III: Systematisk litteraturgjennomgang.

Datamateriale

  • Studie I og II: Intervjudata fra ti semistrukturerte intervju med barnehagelærere fra tre norske barnehager.
  • Studie III: Systematisk litteraturgjennomgang av 22 studier om kodeleker, programmering og computational thinking i barnehagekontekst publisert i perioden 2010 – mai 2022.

Sentrale funn

  • Studie I: Barnehagelærerne er enige om betydningen av kritisk tenkning og ser det som nært knyttet til barns identitet, sosiale utvikling og evne til å lytte og respektere ulike perspektiver. Å stille åpne spørsmål er sentralt for å støtte dette.
  • Studie II: Matematikk oppfattes som problemløsningsorientert. Barnehagelærerne har et positivt syn på matematikk i barnehagen og ser rike muligheter for matematikk og problemløsning i dagliglivet, til tross for egne negative skoleerfaringer med matematikk.
  • Studie III: Ifølge de inkluderte studiene viser barnehagelærere positive holdninger til kodeleker. Dialogisk stillasbygging er den metoden som er mest brukt av barnehagelærere for å støtte barns utforsking med kodeleker, og barnehagelærerne fungerer som fasilitatorer heller enn instruktører. Kodeleker støtter utvikling av både kognitive/metakognitive ferdigheter (kritisk tenkning, kreativ tenkning, selvregulering) og sosiale/emosjonelle ferdigheter (empati, samarbeid, mestringstro).
  • Analysen i PhD-studien viser at matematikk, kodeleker og barnehagelærernes mediering er nøkkelressurser for å fremme høyere ordens tenkning hos barna.
Aktuelle lenker

DiCoTe-prosjektet - har som mål å øke den digitale kompetansen i norske barnehager ved å utvikle ressurser til bruk i barnehager og i barnehagelærerutdanningen.

Flere DiCoTe-ressurser for barnehagen

Flere FILIORUM ressurser for barnehagen

Referanser

Bishop, A. J. (1988). Mathematics education in its cultural context. Educational studies in mathematics, 19(2), 179-191.

Nakken, A. H. (2017). Matematiske samtaler i barnehagen. Matematikksenteret.

Solem, I. & Reikerås, E. K. L. (2017). Det matematiske barnet (3. utg.). Caspar forlag.

Faglig ansvarlig

Universitetslektor i matematikk
51831332
Kunnskapssenter for utdanning
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Logo FILIORUM