DiCoTe: Ressurser til barnehageansatte

På denne nettsiden finner du faglige ressurser til barnehageansatte om koding i barnehagen. Ressursene kan bidra til å fremme barnehageansattes profesjonsfaglige digitale kompetanse i møte med matematikk i barnehagen.

Publisert Sist oppdatert
Introduksjon

Barnehageansattes profesjonsfaglige digitale kompetanse er sentralt i dagens samfunn, og vektlegges både i Rammeplan for barnehagen og i Strategi for digital kompetanse i skole og barnehage.

Gjennom lek og utforsking med kodeleker i barnehagen kan barna utvikle sentrale ferdigheter. I tillegg til å få erfaring med teknologi, lærer barna også om strukturer og mønstre som ligger til grunn for programmering og matematikk. I en tid hvor digital kompetanse blir stadig viktigere, får barna gjennom lek og utforsking en tidlig introduksjon til konseptene bak f.eks. algoritmer, sekvensering og problemløsning på en engasjerende måte. Denne utforskningen støtter også barnas utvikling av kritisk tenkning, samarbeid og selvtillit.

Underviser du på barnehagelærerutdanningen? Her er DiCoTe-ressurser utviklet spesielt for barnehagelærerutdanningen.

Om ressursene

Ressursene er utviklet av forskningsprosjektet DiCoTe som en støtte for å fremme barnehageansattes profesjonsfaglige digitale kompetanse og kompetanse om matematikk i barnehagen. Fokuset i ressursene er hvordan barnehageansatte kan styrke barns forståelse og utforsking av matematikk og programmering gjennom lek med kodeleker.

Alle ressursene inneholder fagfilmer, refleksjonsspørsmål og forslag til aktiviteter. Ressursene kan brukes individuelt eller i personalgruppen, f.eks. i barnehagebasert kompetanseutvikling. I ressursene legges det stor vekt på samarbeid og aktiv deltakelse. Ressursene er gratis og åpent tilgjengelige for alle.

DiCoTe er en forkortelse for "Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys". DiCoTe er et pågående forskningsprosjekt som gjennomføres ved UiS i perioden 2021-2025.

DiCoTe-ressursene

Faglig ansvarlige

Førsteamanuensis i pedagogikk
51832906
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Førsteamanuensis i matematikk
51833446
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Elena Severina (førsteamanuensis)
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking, Høgskulen på Vestlandet
Tamsin Meaney (Professor)
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking, Høgskulen på Vestlandet