Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hva, hvordan, hvorfor, når og hvor det blir lest sammen med barna?
Hvorfor er dette viktig?
Alle barn skal delta i høytlesing i barnehagen. Lesing er viktig blant annet fordi det gir barna tilgang til litterære og estetiske opplevelser og felles kulturelle erfaringer som utgangspunkt for samhandling og lek. Til tross for dette viser resultatene fra en nasjonal spørreundersøkelse om lesepraksiser i barnehager i Norge at lesing langt ifra er en selvsagt aktivitet i mange barnehager.
Denne ressursen fra FILIORUM - Senter for barnehageforskning bygger på resultater i to forskningsartikler: Om lesepraksiser i den norske barnehagen av T. Hoel, C. D. Fodstad, A.-M. Bjorvand og E. B. Stangeland (2025) og Bokvalg i norske barnehager – hva som leses sammen med barn og hvorfor av A.-M. Bjorvand, M. G. Mitchell, K. Tunkiel og M. Undheim (2025).
I fagfilmene presenteres sentrale funn fra disse to artiklene. Fagfilm 1 og 2 vektlegger hvordan barnehagepersonalet kan jobbe for å styrke lesepraksisen i barnehagen. Fagfilm 3 setter søkelys på hvilke bøker som leses og hvordan man i enda større grad kan gjøre flere og bedre bøker tilgjengelige for barn. I tillegg inneholder ressursen eksempelfilmen "Hvordan etablere lese- og lekemiljø i barnehagen?" I denne filmen er det barnehageansatte som forteller om og viser hvorfor og hvordan de iscenesetter det fysiske lesemiljøet ved å integrere barnebøker i barnehagens ulike lekemiljø.
Ressursen er en av flere ressurser utviklet i forskningsprosjektet Sprell.
Mål: Ved å bruke denne ressursen vil barnehagepersonalet få aktuelle og realistiske råd om hvordan vi kan få til best mulig lesing i barnehagen. For hvem: Barnehagelærere, barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdannere. Anbefalt tidsbruk: 30-60 minutter per fagfilm og påfølgende refleksjonsspørsmål. Vi anbefaler å fordele arbeidet over 2-3 personalmøter. Tips til gjennomføring: Første personalmøte: 1. Diskuter refleksjonsspørsmålene og se fagfilm 1. 2. Diskuter refleksjonsspørsmålene og se fagfilm 2. 3. Gjennomfør aktiviteten. Mellomarbeid: 4. Se eksempelfilmen. Andre personalmøte: 5. Diskuter refleksjonsspørsmålene og se fagfilm 3. 6. Gjennomfør og diskuter aktivitetene.
Fagfilm 1: Å planlegge lesing i barnehagen
Refleksjonsspørsmål - diskuter i grupper
- Hvem i personalet leser sammen med barna?
- Hvor i barnehagen har dere bøker?
- Hvor i barnehagen pleier dere å lese?
- Hvordan planlegger dere lesing slik at alle barna får være med?
Å planlegge lesing i barnehagen, en fagfilm av Trude Hoel fra Nasjonalt lesesenter, UiS.
Fagfilm 2: Tilgjengelige ansatte, gode lesesteder og tilgang til bøker
Refleksjonsspørsmål - diskuter i grupper
- Hvem er det som oftest tar initiativ til lesing i din barnehage - barna eller de ansatte?
- Når tar personalet i din barnehage initiativ til å lese bøker?
- Diskuter hva dere ville gjort hvis dere hadde frie tøyler til å lage ett eller flere lesesteder som dere mener er optimale for både barn og ansatte.
Utskriftsvennlige versjoner
Lesing kan knyttes til alle barnehagens formål og fagområder. Bruk rammeplanen, og tenk kreativt rundt hvordan bøker kan integreres i barnehagehverdagen.
Nederst i ressursen finner du flere filmer om hvordan lese for barn, bruk av konkreter og ulike måter å lese på m.m.
Eksempelfilm: Hvordan etablere lese- og lekemiljø i barnehagen?
Se filmen. Noter og diskuter: Hva synes dere er de to viktigste poengene som kommer frem i denne filmen?
Fagfilm 3: Bokvalg i barnehagen
Refleksjonsspørsmål - før filmen
- Hvilke bøker leses i din barnehage, og hvorfor?
- Hvilken bok leste du sist i din barnehage, og hvorfor?
Refleksjonsspørsmål - etter filmen
- Hvem er det som bestemmer hvilke bøker som leses i din barnehage?
- Hvordan kan dere i din barnehage få bedre tilgang på nye kvalitetsbøker for barn?
Hent fram et utvalg av barnehagens bøker. Diskuter følgende:
- Er det noen av bøkene barnehagen bør kvitte seg med?
Besøk nettsiden til et norsk forlag (f.eks. Gyldendal, Samlaget, Cappelen Damm, Aschehoug, Fontini, Omnipax) og let dere fram til bøker for barn i barnehagealder.
- Les noen av bokomtalene sammen.
- Noter ned titler på bøker som dere vil vurdere å låne på biblioteket eller å kjøpe inn til barnehagen.
- Diskuter om det kan være aktuelt for dere å innføre en ordning der ansatte kan presentere bøker for hverandre på for eksempel et personalmøte.
Barnehageforskning fra FILIORUM
Denne ressursen fra FILIORUM - Senter for barnehageforskning bygger på resultater fra følgende to aritkler:
Hoel, T., Fodstad, C. D., Bjorvand, A.-M. & Stangeland, E. B. (2025). Om lesepraksiser i den norske barnehagen. Nordisk barnehageforskning, 22(1), 46–64. https://doi.org/10.23865/nbf.v22.573
Bjorvand, A.-M., Mitchell, M. G., Tunkiel, K. & Undheim, M. (2025). Bokvalg i norske barnehager - hva som leses sammen med barn og hvorfor. Nordisk barnehageforskning, 22(1), 28–45. https://doi.org/10.23865/nbf.v22.582
Om lesepraksiser i den norske barnehagen
Mål: Få økt innsikt i lesepraksiser i norske barnehager
Problemstilling: Hvem tar initiativ til den lesingen som forekommer i barnehagen? I hvilken grad og på hvilke måter er lesing i barnehagen planlagt? Og hvilke rammer for lesing kommer til uttrykk i barnehagelæreres refleksjoner rundt egne lesepraksiser?
Metode: Studien har en flermetodologisk tilnærming.
Datamateriale: Kvantitative data er hentet fra en nasjonal spørreundersøkelse om lesepraksiser i norske barnehager (N = 1 192). Vi har benyttet svar på spørsmål om aldersgrupper på avdelingen og barns initiativ til lesing, faste lesegrupper, tidspunkt for lesing og sted å lese. De samme temaene er brukt som utgangspunkt for videre utforskning i fem semistrukturerte fokusgruppeintervju, som utgjør den kvalitative datakilden i studien.
Sentrale funn:
- Lesing i barnehagen er som regel spontan og barneinitiert.
- Gruppeinndeling med planlagt og organisert lesing synes å være vanligere på storbarns- enn på småbarnsavdeling.
- Det er mindre avsatt tid til lesing i form av faste tidspunkt med de yngste enn med de eldste barna.
- Tilgang til eller mangel på gode lesesteder og bøker påvirker barnehagenes lesepraksiser i vesentlig grad.
Bokvalg i norske barnehager
Mål: Å utvikle ny kunnskap om hva som leses og hvorfor i norske barnehager, samt å tilby et grunnlag for å reflektere rundt egne bokvalg.
Problemstilling: Hvilke bøker leses sammen med barn i norske barnehager? Hvordan begrunner barnehagelærerne valgene av bøkene som leses?
Metode: Studien har en flermetodologisk tilnærming.
Datamateriale: Kvantitative data er hentet fra en nasjonal spørreundersøkelse om lesepraksiser i norske barnehager (N = 1 192). Vi har benyttet svar på spørsmål om hvilke bøker som leses sammen med barna. De samme temaene er brukt som utgangspunkt for videre utforskning i tre semistrukturerte fokusgruppeintervju, som utgjør den kvalitative datakilden i studien.
Sentrale funn:
- Det leses et mangfold av ulike bøker i norske barnehager, men det er eldre tekster, bokserier og populærkulturelle tekster som dominerer.
- Eventyret om bukkene Bruse troner øverst blant de mest brukte tekstene.
- At barna liker bøkene er viktig for barnehagelærerne, men også at bøkene er aktuelle, humoristiske, spennende og tematisk relevante. De legger også vekt på at bøkene skal åpne for gjenkjennelse og har bilder som egner seg for samtale.
Digitalt barnebokbibliotek på norsk, polsk, litauisk og arabisk - Her finner du syv digitale barnebøker, som dere enten kan lytte til eller lese selv
Dette er de mest leste bøkene i norske barnehager - en artikkel på barnehage.no
Forskningsprosjektet SPrELL - her finner du blant annet flere SPrELL-ressurser

- Samtalen som arbeidsform: "Hvorfor kan ikke Iti fly?" - Å lese flere ganger: "Bøker gir inspirasjon". Denne filmen støtter behovet for repetisjon som kan bidra til utvidelse av språk basert på kjennskap til temaet. - Å lese bilder: "Vår-vrimlebok" og "Et regnværsorkester". Disse filmene støtter behovet for visuell støtte til språket, og mulighet til å ta i bruk gester eller enkelt ord til å støtte språket og det du ønsker å snakke om. - Å lese med konkreter: "Snakk og vinn - Barns ordforråd". Denne filmen støtter behovet for visuell støtte til språket og å skape mentale assosiasjoner for begreper. - Å lese bøker med gjentakende mønster: "Hvordan lese bøker med gjentakende mønster". støtter gjenntagelse av språksbrukmønstrer som kan sette fokus på setningsstrukturer, eller invitere til å være medforteller i boka. - Språk og leseaktiviteter: Se Språkløyper - språkarbeid. Her finner du mye innhold om språk og leseaktiviteter.