Ny bok: Forskningsperspektiver på hverdagen i barnehagen

29 forskere ved FILIORUM – Senter for barnehageforskning ved Universitetet i Stavanger står bak den nye boka Forskningsperspektiver på hverdagen i barnehagen.

Publisert Sist oppdatert


Gjennom ulike faglige perspektiver belyser boka kompleksiteten i barnehagens hverdag – fra lek, vennskap og inkludering til foreldresamarbeid og profesjonelle vurderinger i praksis.

Boka gir innsikt i hvordan barnehagelærere navigerer mellom teori og praksis i møte med barn, kollegaer og foreldre. Hvert kapittel tar utgangspunkt i en praksisfortelling, og viser hvordan ulike faglige perspektiver kan åpne for nye forståelser av hverdagssituasjoner i barnehagen.

Bokomslag Forskningsperspektiver på hverdagen i barnehage
Boka er et samarbeid mellom 29 forskere fra FILIORUM og Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS. Foto: Fagbokforlaget

– Vi ønsket å vise hvordan barnehagens hverdag kan forstås på mange måter, og hvordan ulike fagområder sammen kan bidra til en rikere forståelse av barnehagens oppdrag, sier Elin Reikerås, senterleder ved FILIORUM og en av bokas redaktører.

– Vi var ikke bare ute etter solskinnshistoriene, men ønsket snarere å skildre hverdagen i barnehagen gjennom praksisfortellingene, legger førsteamanuensis og redaktør Per Einar Sæbbe til.

Et tverrfaglig blikk på barnehagehverdagen

Gjennom teori og praksis drøfter forfatterne hvordan barnehagen fungerer som en arena for læring, utforsking og fellesskap. Boka synliggjør også den didaktiske utfordringen i å arbeide med flere fagområder samtidig, og hvordan profesjonsutøvelsen formes i spennet mellom struktur, relasjoner og verdier.

– Vi håper boka inspirerer til videre forskning og faglig utvikling, og bidrar til å styrke profesjonsidentiteten i barnehagen, sier redaktørene.

Relevans for praksis og forskning

Forskningsperspektiver på hverdagen i barnehagen er relevant for forskere, studenter og barnehageansatte som ønsker en dypere forståelse av hvordan faglige perspektiver påvirker valgene som tas i barnehagens arbeid.

– Barnehagehverdagen er kompleks, og vårt mål med boka er å bidra til refleksjon og dialog mellom forskere, studenter og barnehageansatte, avslutter Reikerås.

Boka er utgitt av Fagbokforlaget og redaktørene er: Elin Kirsti Lie Reikerås, Francesca Granone, Per Einar Sæbbe og Kristin Grøsvik.