I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan legge til rette for å videreutvikle barns lek med kodeleker i barnehagen.
Når barn får tid og rom til å leke med roboter, kan de utforske ulike løsninger og skape magiske lekeverdener. Ofte vil de også inkludere annet materiell, for eksempel Duplo eller byggeklosser.
I fagfilmen møter vi Marianne Undheim, førsteamanuensis ved UiS som presenterer sentrale aspekt ved barns lek med roboter. I filmen møter vi også tre barn i aktiv lek med roboten Rugged Robot og Duploklosser. Barna har lekt mye med denne roboten tidligere og vet godt hvordan de kan kode den.
Ressursen er en av flere ressurser utviklet i forskningsprosjektet DiCoTe.
Underviser du på barnehagelærerutdanningen? Her er en versjon av ressursen for barnehagelærerutdanningen.

Mål: Ved å bruke ressursen vil barnehageansatte få kunnskap om hvordan de kan videreutvikle barns lek med kodeleker. For hvem: Barnehageansatte, f.eks. på et avdelings- eller personalmøte. Anbefalt tidsbruk: Ca. 45 minutter, etterfulgt av utprøving sammen med barn. Tips til gjennomføring: 1. Se fagfilmen. 2. Diskuter refleksjonsspørsmålene, gjerne i grupper. 3. Gjennomfør aktivitetene sammen med barn. 4. Diskuter og evaluer aktiviteten i personalgruppa eller på avdelingen i etterkant.
Fagfilm
I fagfilmen møter vi Stian Falch og barn i Brekkåsen barnehage i Melhus kommune som leker med roboten Rugged Robot.
Spørsmål til refleksjon
- Hvordan vil dere legge til rette for å videreutvikle barns lek med kodeleker i barnehagen?
- Hva vil dere legge vekt på for å fange opp barnas ideer? Hva vil dere legge vekt på i samspillet med barna for å gi de rom til selv å medvirke til å videreutvikle leken?
Observer en leksituasjon med kodeleker i barnehagen. Hva kan du tilføre for å berike og videreutvikle barnas lek med kodelekene?
Observer og evaluer hvordan det du tilførte påvirket barnas lek?
Bishop, A. J. (1988). Mathematics education in its cultural context. Educational studies in mathematics, 19(2), 179-191.
Edwards, S., & Bird, J. (2017). Observing and assessing young children’s digital play in the early years: Using the digital play framework. Journal of Early Childhood Research, 15(2), 158-173.
Lillemyr, O. F. (2021). Lek på alvor (4. utg.). Universitetsforlaget.
Solem, I. & Reikerås, E. K. L. (2017). Det matematiske barnet (3. utg.). Caspar forlag.
Faglig ansvarlig
Institutt for barnehagelærerutdanning
