FLUENT – Flerspråklig utvikling og endring i nyere tid

Forskningsgruppa FLUENT (FLerspråklig Utvikling og Endring i Nyere Tid) utforsker flerspråklighet fra ulike perspektiver ved å undersøke barns og voksnes første-, andre- og tredjespråkstilegnelse og -utvikling.

World colors

FLUENT fokuserer på flerspråklige og interkulturelle samfunn i Norge og skal undersøke språkutvikling på alle språk som blir aktuelle. Vi samarbeider med nasjonale og internasjonale forskere, så vel som med lokalsamfunn, skoler og voksenopplæringssentre.

Forskningsteam

gølin nilsen

Gølin Kaurin Nilsen

Gølin Kaurin Nilsen (førsteamanuensis i norsk/norskdidaktikk) forsker på andrespråksutvikling, konstruksjonsgrammatikk og metalingvistisk bevissthet hos lærerstudenter i norsk.

nadine kolb

Nadine Kolb

Nadine Kolb (førsteamanuensis i engelsk språkvitenskap) forsker på flerspråklighet, andre- og tredjespråkstilegnelse hos barn og flerspråklighet i utdanning.

david natvig

David Natvig

David Natvig (førsteamanuensis i nordisk språkvitenskap) forsker på grammatiske og sosiale aspekter hos flerspråklige individer og samfunn.

Forskerskole

FLUENT forskerskole vil sette søkelys på tematikker som er sentrale for FLUENT.

Forskerskolen skal legge til rette for og støtte utvikling av et arbeidsfellesskap for studenter og forskere som arbeider med flerspråklighet.

Pågående forskningsprosjekter

For tiden arbeider vi med/i følgende prosjekter:

• American Norwegian Sound Systems in Contact (David Natvig)
  • A Cross-Country Comparison: Language Policies Across the Curriculum in Plurilingual Teaching in Finland, Germany and Norway (Nils Jaekel, Nadine Kolb & Eliane Lorenz)
  • Bilingual morphotactics (David Natvig & Michael T. Putnam)
  • Cross-linguistic influence from English as a heritage language in L3 acquisition (Merete Anderssen, Nadine Kolb, Alicia Luque, Rosalinde Stadt, Brechje van Osch & Marit Westergaard)
  • Cross-linguistic influence in L2 and L3 English acquisition: L1 Norwegian and 2L1 Norwegian-Heritage Language Children (Eliane Lorenz, Nadine Kolb & Helene Jensberg)
  • INPUT: Investigating Proxies for Understanding Trajectories: Heritage Language Maintenance and Child Second Language Acquisition in Refugee Contexts (Nadine Kolb, Merete Anderssen & Jason Rothman)
  • L3 development: A longitudinal study on L3 German in Norway (Nadine Kolb, Gustavo Guajardo & Marit Westergaard)
  • VAMS-prosjekt (Vi arbeider med språket) – metalingvistisk arbeid med og for lærerstudenter i norsk (Gølin Kaurin Nilsen)

27. oktober 2023

Workshop: Samarbeid med lokale aktører