"Forhold mellom det menneskelige og det ikke-menneskelige i D. W. Jones Dogsbody" av Honoka Matsuki

Onsdag 6. mars 2024 kl. 14:15-15:30,
Hulda Garborgs hus,
N-106.

Greenhouse forskningsforedrag: foredraget blir på engelsk

Publisert Sist oppdatert

Bokomslag: Dogsbody av Dianna Wyne Jones

Dogsbody (1975) er en fantasyroman for barn av Diana Wynne Jones. Historien handler om Sirius, hundestjernens herre, som er fanget i kroppen til en retriever. Dette foredraget av Honoka Matsuki, Aoyama Gakuin universitet, vil utforske de ekstraordinære teknikkene, som brukes til å skildre de intrikate forbindelsene mellom dyr, mennesker og planeter, og som overgår enkel antropomorfisme. Ved å sammenligne romanen med andre eksisterende verk, skal dette foredraget ha som mål å lokalisere Jones 'dyrefantasi' i fantasylitteraturens historie.

Honoka Matsuki (hun/henne) er stipendiat på Aoyama Gakuin universitet. Hovedfokuset av forskningen hennes er britisk litteratur. Hun interesser seg særlig for fantasi- og barnelitteratur. Hun har fokusert på verkene til den britiske fantasiforfatteren Diana Wynne Jones gjennom studiene sine.