Hopp til hovedinnhold

Forskningsnyheter

Læringsmiljøsenteret jobber for et trygt og godt læringsmiljø i barnehage og skole, gjennom å forske, undervise og formidle. Her er en oversikt over de nyeste artiklene publisert på forskning.no.

Publisert: Endret:

Forskningsnyheter

Derfor bør helsesykepleier holde til nær skolen

Den fysiske avstanden er avgjørende for samarbeidet

Kan personlige bøker være bra for barns lesing?

Konseptet er nytt her til lands. Hva mener forskere er god bruk av personlige bøker?

Mindfulness mot stress på skolen

Skoleelever kan takle stress bedre med øvelser i oppmerksomt nærvær, viser studie.

Elever ønsker at lærere skal forstå læringsmiljøet med deres øyne

Mener kartleggingsverktøyet Spekter kan hjelpe til et bedre klassemiljø.

Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?

UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner en god barnehage og hva man som forelder kan se etter.

Engasjerte elever lærer mer og er mer fornøyd med livet sitt

Hva er engasjerende undervisning og hvordan få det til?

Dette er oppdragerstilen som fungerer

En bestemt måte å utøve voksenstilen på viser seg bedre enn alle andre for utviklingen hos barn og unge.

Hvordan gi førsteklassingene en best mulig start?

-Skolen bør se mer til barnehagen og hvordan de jobber der, sier forskere.

Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen

Tiltak som får elever tilbake til klasserommet

Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen?

Barnehageloven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utestengning, mobbing, vold og trakassering.

- SFO må få høyere status

SFO får sin første rammeplan høsten 2021. Endelig, vil mange si. Men hva bør SFO være?

Korleis kan barnehagen bli betre over tid?

Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg. Forskarar har undersøkt korleis ein kan få til ei berekraftig utvikling over tid.

Tilhørighet er viktigere for ungdom med innvandrerbakgrunn

For ungdom mellom 10 og 15 år henger tilhørighet sterkt sammen med psykisk helse. Særlig for elever med innvandrerbakgrunn.

Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femte klasse?

Forskning viser at selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet.

-Guttediskusjonen i skolen er et blindspor

- Gutter og jenter har mye mer til felles enn det som skiller dem, ifølge UiS-forsker Dieuwer ten Braak.

Mobbing 24/7, hvordan oppleves det?

– Vi har en gruppe elever som aldri får fred, sier forsker. Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt.