NOFI – Etisk og bærekraftig helse- og omsorgsutdanning (NOFI – HealthEdu)

Bakgrunn til denne forskergruppe er en tid med økt sykepleiermangel og et behov for sykepleiestudenter som er fornøyde med og fullfører utdanningen som sykepleier. Det er verdt å satse på tilfredshet med utdanningen, for jo mer fornøyde sykepleierstudentene er med utdanningen ved avslutningen, desto høyere er deres arbeidstilfredshet og mulighet for å bli værende i yrket som sykepleier.

Publisert Sist oppdatert

Illustrasjon av kvinne

Lærerne ved helse- og sykepleierutdanninger er en sentral brikke når det gjelder god undervisning, men erfarer ofte stor arbeidsbelastning. For å beholde ansatte i utdanning og bærekraftig helse- og omsorgstjeneste kreves økt innsats og tiltaksområder med betydning for utdanning, kompetanseutvikling og kontinuerlig opplæring og kompetanseheving hos lærerne.

Forskningsgruppen vil utforske og utvikle utdanningen for å bidra til profesjonell vekst og utvikling for å øke tiltrekningskraft og bærekraft i framtidens utdanning og helsevesen. I den første fasen er fokus på nye lærere i sykepleierutdanningen og deres erfaringer med å være lærer i dag, deres personlige utvikling og vekst, samt hvordan nye lærere kan styrkes i sin profesjon og til å bli og forbli i utdanningssektoren.

Forskningsgruppen er tilknyttet Det helsevitenskaplige fakultet og fremmer samarbeid mellom forskere ved UiS og universiteter både nasjonalt og internasjonalt og karriereutvikling for nye forskere. I den innledende fasen foregår forskningen i Norge og Finland.

Tilknyttede forskere

Camilla Koskinen, PhD, professor, Universitetet i Stavanger

Linda Horne Mæland, PhD, Førsteamanuensis, Universitetet i Stavanger

Turid Anita Jaastad, PhD, Førsteamanuensis, Universitetet i Stavanger

Tone Stikholmen, PhD, Førsteamanuensis, VID vitenskapelige høgskole

Minna Koskimäki, PhD, Førsteamanuensis, University of Tampere, Finland

Satu Kajander-Unkuri, PhD, Førsteamanuensis, University of Tampere, Finland

Monika Koskinen, PhD, Førsteamanuensis, Åbo Akademi , Finland