Hvem er egentlig best i fotball av kvinner eller menn?

Ville du klart å skille kvaliteten av spillet i en fotballkamp på elitenivå om du ikke visste om spillerne var kvinner eller menn? Det er slett ikke sikkert.

To kvinnelige fotballspillere i kampsituasjon på en grønn fotballbane. Spilleren i blå drakt skal til å skyte, mens spilleren i rød drakt står med ryggen til kamera og forsvarer. I bakgrunnen ses en mannlig dommer i gult.
Når respondentene i en undersøkelse ikke klarte å identifisere fotballspillernes kjønn i en video, rangerte de kvaliteten i spillet som likt. Straks de klarte å identifisere spillerne, rangerte de menns spill som bedre enn kvinnenes. Foto: Pixabay.

Det klarte i alle fall ikke over 600 respondenter i et eksperiment gjort ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger, University of Zurich og Southern Utah University.

Respondentene ble vist to videovarianter av ulike fotballkamper – én variant hvor bildet var skarpt, og hvor man lett kunne identifisere om det var mannlige eller kvinnelige fotballspillere på banen – og én variant hvor bildet var såpass skurrete at det ikke gikk an å identifisere spillernes kjønn.

– Undervurdering av kvinners nivå

Når respondentene ikke klarte å identifisere spillernes kjønn, rangerte de kvaliteten i spillet som likt. Men straks de klarte å identifisere spillerne, rangerte de menns spill som bedre enn kvinnenes.

Førsteamanuensis Cornel Maria Nesseler, en av forskerne som har gjennomført eksperimentet i forbindelse med et forskningsprosjekt, mener resultatene vitner om forutinntatthet og at stereotypi styrer oppfatningen av kvaliteten i kvinnefotball.

– Når vi vet at det er menn som spiller, foretrekker vi å se på det, men når vi ikke vet hvem som spiller, er det ingen forskjell for oss. Det kan si noe om at vi som samfunn generelt undervurderer kvinneidrett, sier han.

Mann med kort, brunt hår iført mørkeblå skjorte står på en gangvei og ser inn i kamera. I bakgrunnen ses veien, en gressplen, deler av en hvit bygning og trær med grønne blader.
Førsteamanuensis Cornel Maria Nesseler ved Institutt for sosialfag ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet er blant forskerne som har gjennomført fotballeksperimentet. Foto: UiS/Live Kolstad Kvalsvik.

- Opplært til å tro at menn holder høyere nivå

Nesseler mener dette kan skyldes at mannlige idrettsutøvere og idrettslag får mer mediedekning og blir beskrevet som mer spektakulære enn kvinnelige, og at vi som publikum av den grunn rett og slett er blitt lært opp til å tenke at menns idrettsprestasjoner holdere høyere kvalitet. Uten at det nødvendigvis stemmer.

– Kanskje vi oppfatter det slik fordi vi er mest sosialisert med idrett utført av menn enn idrett utført av kvinner, og mer vant til det, sier han.

Han påpeker at norske og skandinaviske medier er noe bedre på å fronte kvinner og idrett enn andre deler av verden, men at det er problematisk at det stort sett er mannlige idrettsutøvere som preger sportsnyhetene.

– Et eksempel er fra mitt eget hjemland Tyskland, hvor kvinner generelt er bedre i fotball, men hvor det er herrefotballen som blir vist på TV, sier han.

Håper på økt mediedekning

Nesseler håper resultatene kan bidra til at kvinnelige idrettsutøvere får mer mediedekning og oppmerksomhet.

– Forhåpentligvis kan det føre til at vi som publikum vil endre oppfatningen vår av kvalitetsforskjellene i idretten, dersom vi blir mer vant til å se kvinneidrett på TV og i andre medier, sier han.

Her kan du lese hele artikkelen: Gender information and perceived quality: An experiment with professional soccer performance.

• Forskningen ser på hvordan stereotypier og tilgjengelig informasjon/mediedekningsgrad påvirker hvordan vi oppfatter kvaliteten i kvinne- og herrefotball.
  • Resultat: Når respondentene i en undersøkelse ikke klarte å identifisere spillernes kjønn, rangerte de kvaliteten i spillet som likt. Straks de klarte å identifisere spillerne, rangerte de menns spill som bedre enn kvinnenes.
  • Førsteamanuensis Cornel Maria Nesseler mener resultatene kan vitne om at vi som samfunn er opplært til å tro at menn er bedre i idrett enn kvinner.
  • Forskningen er utført av Cornel Maria Nesseler (Universitetet i Stavanger), Carlos Gomez-Gonzalez (University of Zurich), Helmut Dietl (University of Zurich) og David Berri (Southern Utah University).
  • 613 personer deltok i eksperimentet.

Tekst: Live Kolstad Kvalsvik