Hvordan samarbeider bedrifter og universitet?

Disputas: Utku Ali Riza Alpaydin har forsket på samarbeid mellom bedrifter og universiteter, sett fra bedriftenes perspektiv.

Utku Ali Riza Alpaydin

Han forsvarte avhandlingen University-Industry Collaborations (UICs): A Matter of Proximity Dimensions? da han disputerte for ph.d.-graden i ledelse, økonomi og reiseliv ved Universitetet i Stavanger 24. mars 2021.

Forskningen hans viser at bedriftene samarbeider med universiteter innenfor mange ulike områder – ikke bare knyttet til forskning, men også bredt om utdanningene og gjennom mer uformelle kanaler.

Forskningen består av fire forskjellige artikler. Den første artikkelen ser på samarbeidet til Equinor med universiteter over hele verden gjennom bibliometriske data. I de resterende tre papirene undersøkte han samarbeidet mellom universitet og næringslivet i Norge med data samlet inn gjennom en undersøkelse utført med 1201 norske virksomheter.

Forskningsresultatene kan brukes til å utarbeide flere politiske tiltak for å øke både volumet og effektiviteten i samarbeid mellom universiteter og bransjer. For eksempel må beslutningstakere utvikle mekanismer for å dekke alle spekter av interaksjoner mellom universiteter og bedrifter for å få full fordel av samarbeid, snarere enn å legge vekt på kommersialisering og teknologioverføring.

Alpaydin er del av det store EU-finansierte forskningsprosjektet RUNIN (the Role of Universities in Innovation and Regional Development). Sju europeiske universitet har undersøkt hvordan universiteter og bedrifter kan samarbeide for at regioner skal klare omstillingen de står overfor.

Utku Ali Rıza Alpaydin er fra Denizli i Tyrkia. Han har studert International Relations ved Middle East Technical University i Tyrkia. Han har erfaring som seniorekspert på regional utvikling og planlegging, prosjektledelse og internasjonalt samarbeid. Han jobber i Silkroad Development Agency i Gaziantep, Tyrkia.