Et nytt forskningsprosjekt skal undersøke hvordan hovedsakelig barn og unge med særskilte læringsbehov og deres foreldre opplever egen situasjon i barnehage og skole.

Mange barn med behov for særskilt tilrettelegging opplever å ikke få hjelpen de trenger. Stortingsmelding 6 «Tett på» om inkluderende praksis, viser at det er store kvalitetsforskjeller i både barnehagen og skolen, og mange barn og unge som har behov for oppfølging.
– Ofte har foreldre, barn og skole ulik opplevelse av tiltak og oppfølging. Samtidig vet vi at det å bygge gjensidig tillit med foreldre som har barn med særskilte læringsbehov i barnehagen og i skolen - og særlig i overgangsfasen fra barnehage og skole – har stor betydning, sier Solveig Roth ved Læringsmiljøsenteret.
Så behovet for mer forskning
Likevel finnes det få studier på dette i norsk kontekst, og forskerne har derfor sett et behov for mer forskning på elever med særskilte læringsbehov og deres foreldres opplevelse av egen situasjon.
– Det kan bidra til tidlig innsats ved å undersøke hva som kan oppleves som utfordringer, sårbarheter og risikoforhold – og på den måten kunne belyse hva som kan være hensiktsmessige tiltak så tidlig som mulig for å forebygge en uheldig utvikling, sier Roth.
Sammen med kolleger ved Læringsmiljøsenteret skal hun undersøke hvordan barn og unge i barnehage og skole og deres foreldre opplever egen situasjon – sett innenfra. Det nye prosjektet har fått navnet «inkluderende praksis sett innenfra – Foreldre/omsorgspersoner og barns selvforståelse, erfaringer og refleksjoner om egne muligheter eller begrensninger i overgangsfaser i utdanningsløpet».
– Målet er å finne ut hva de tenker om egne muligheter eller begrensinger ved overganger i utdanningsløpet, sier prosjektleder Solveig Roth.
– Må lytte til barn og unge
Denne studien gir muligheter for å drøfte opplevd inkluderende praksis, men også det som oppleves som ikke-inkluderende praksis, forklarer Roth.
– For å vite noe sikkert om reell inkludering og om det skjer i praksis, er det nødvendig å lytte til barn og unges egen stemme. Den helse- og utviklingsfremmende effekten av inkludering oppnås først når de det gjelder erfarer at de faktisk er inkludert, sier Roth.
Hun forteller at tidligere forskning på foreldre til barn med utfordringer eller foreldre i en vanskelig livssituasjon, viser at mange av dem opplever det som vanskelig å komme i posisjon til å fortelle om hvordan barnet faktisk har det.
– Det kan i flere tilfeller være krevende og komplekse saker folk står i, og det trengs mer kompetanse om hvordan vi kan få til bedre overgangssituasjoner for barn og unge der foreldre opplever seg hørt og forstått, sier Roth.
Vil forstå elevene – og se det «innenfra»
Studien skal etter planen starte opp i år, og gå over tre år. Studien er delt opp i to delstudier. I den ene delen skal forskerne ha søkelys på foreldre til barn med særskilte utfordringer eller som har vedtak om spesialundervisning sin selvforståelse og foreldreposisjonering i overgang fra barnehage til skole. Målet er å bedre forstå hvordan foreldre selv erfarer, reflekterer om og forstår seg selv i foreldrerollen, sine muligheter og begrensinger i overgangen fra barnehage til skole. Her skal også Janne Støen fra Læringsmiljøsenteret bidra inn i prosjektet.
I den andre delen er søkelyset på ungdom i 10. klasse sin selvforståelse og elevposisjonering i overgangen fra ungdomsskole og over i videregående skole, og ungdommenes tanker om framtiden. I denne delen av prosjektet vil Kari Gusfre og Elin Vangsnes fra Læringsmiljøsenteret ha viktige roller.
– Målet med studien er å bruke kunnskapen og erfaringene til å forstå elevene «innenfra», lytte til deres stemme, slik at skolen bedre kan støtte elevene i overgangsfasen fra ungdomsskole til VGS. I tillegg til å lytte til foreldrene og deres erfaringer slik at barnehage og skole bedre kan støtte foreldre og barn i samarbeidet når det kommer til overgangsfaser i utdanningsløpet, forklarer Roth.
Ønsker et større forskningsprosjekt
Skolene forskerne har henvendt seg til er skoler som allerede har vært med i utviklingsprosjektet «Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis» i partnerskap med Læringsmiljøsenteret, som handler om å styrke inkludering i skolen.
– I første omgang har vi planlagt å skrive en vitenskapelig publikasjon om resultatene fra denne studien samt en artikkel rettet mot ansatte i utdanningssystemet. Det kan også bli snakk om en fagbok rettet mot lærere og andre som jobber i skolen, og på sikt håper vi at denne studien kan frembringe et større forskningsprosjekt på dette temaet, sier Roth.
Tekst: Maria Gilje Strand
Illustrasjonsfoto: Elisabeth Tønnessen/Læringsmiljøsenteret, UiS
UiS-ansatte som omtales i artikkelen
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Les flere nyhetsartikler fra Læringsmiljøsenteret her:
Har utviklet digitale undervisningsopplegg om kompleksiteten i mobbing
Sammen med Learnlab har Læringsmiljøsenteret utviklet digitale ressurser for at skolene lettere kan involvere foreldre o...
Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?
Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Fo...
Verdens største konferanse om mobbing til Norge
Aldri før har så mange barn og unge rapportert om mobbing i Norge. Internasjonalt er omfanget av mobbing også økende. Nå...
Innovasjonspris for verktøy som skal bedre klassemiljø
Verktøyet skal gi skoler viktig kunnskap om ensomhet, vennskap, uro og inkludering i klassen. For dette er Læringsmiljøs...
Fikk pris for forskning på barns bruk av medier og teknologi
Hun er en av Norges fremste tech-kvinner og en internasjonalt anerkjent forsker innen pedagogisk teknologi, barns lesing...
– Emosjonsregulering er avgjørende for læring
– Å beherske emosjonsregulering er viktig for å mestre læring, det sosiale samspillet og hvordan elevene har det med se...
– Foreldre kan ha en stor betydning i arbeidet mot digital mobbing
Et nytt internasjonalt forskningsprosjekt skal finne ut om foreldre kan ha en viktigere rolle enn tidligere antatt når d...
Hvilke roller inntar lærere, foreldre og elever under utviklingssamtaler?
En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva ...
– Å jobbe med mobbeproblematikk er noe av det viktigste vi gjør
I Drangedal kommune har vonde fortellinger om mobbing preget lokalsamfunnet i mange år. Hvordan tar en kommune tak når s...
UiS-professor aktuell med nytenkende barnebok
Professor Natalia Ingebretsen Kucirkova er aktuell med barneboka «Den magiske nøkkelen», en fortelling om nøkkelen til k...
– En merkedag for SFO-ene over hele landet
Denne uka startet de aller første studentene som skal ta en bachelorgrad i skolefritidspedagogikk i Norge på UiS. – Dett...
– Kapasitetsbygging er en forutsetning for kvalitetsutvikling
Pål Roland er redaktør og medforfatter for en ny bok om ledelse og prosesser knyttet til kapasitetsbygging i utdanningss...
Hvor godt fungerer læringsappene som blir brukt i skolen?
Skjermen trenger ikke være en fiende, så lenge skolen, foreldre og barn vet hvordan den bør brukes, mener UiS-forsker.
Sniktitt: Dette er klart i SELMA
Fra barnehagestart nå snart skal rundt 50 barnehager i gang med SELMA. Gjengen bak prosjektet gleder seg enormt og invit...
Livsmestring på timeplanen - hvordan har det gått?
Hva betyr «livsmestring» i skolesammenheng? Hvordan er det tatt i bruk i skolen? Og kan det gis klarere anbefalinger for...
Viktigheten av sanser i lesingen
Den nye digitaliseringsstrategien har ført til en ny debatt om skjermtid og lesing i skolen. Det er andre spørsmål som e...
– For få norske barnebøker som viser ulike familieformer
Nå skal et nytt forskningsprosjekt undersøke om barn og unge i norske skoler og barnehager får lese bøker som handler o...
– Får være med læreren «inn» i klasserommet
I forskningsprosjektet INTERACT får lærere veiledning av egne spesialtrente «coacher». – Jeg er heldig som får veilede...
Gode søkartal til den nye SFO-utdanninga
Den nye bacheloren i skulefritidspedagogikk er eit av dei mest søkte studiane ved UiS. – Dette syner at UiS har treft ...
Ønsker å endre læringsmiljø med spørsmålsapp
Hvordan kan man gjøre om på et utrygt læringsmiljø i en klasse der noen blir utsatt for mobbing til å bli ett som føles ...
Rektor: – Kompetanseløftet nytter
Det er fremdeles for mange barn og unge som opplever at de ikke er inkludert i det sosiale og faglige fellesskapet. Komp...
Nå kan du søke Norges første SFO-utdanning
Vil du bli en av de aller første skolefritidspedagogene som er utdannet i Norge? Da må du søke bachelor i skolefritidspe...
UiS-professor blant Norges fremste tech-kvinner
På den internasjonale kvinnedagen 8. mars, ble UiS-professor Natalia Kucirkova kåret til en av de 50 fremste tech-kvinne...
En god sofakrok kan faktisk føre til mer høytlesing
Tidligere forskning konkluderer med at lesing er viktig for barn og deres utvikling, men hva med foreldrene? Hva tenker ...
Foreldrenes betydning i arbeidet mot digital mobbing
Hvilken rolle har foreldrene i arbeidet mot digital mobbing? Det skal det internasjonale forskningsprosjektet PARTICIPAT...
Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?
Ein forskar kan seie det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkjer fornuftig og kontrollerer tankane, kje...
Meld deg på: Gi 5-åringene livsmestring med SELMA
Forskningsprosjektet SELMA gir barnehagene nyttige verktøy, slik at rammeplanen blir enda lettere å gjennomføre. Barneha...
Ny videreutdanning for deg som er leder i barnehage eller skole
På tide med videreutdanning? Øk dine kunnskaper og ferdigheter i å lede arbeidet med å fremme trygge og gode læringsmilj...
Lytter til barnas stemme i forskningsprosjekt
Det var full fres på Vitenfabrikken da et nytt verktøy i forskningsprosjektet SELMA skulle testes ut og barnehagebarn va...
Slik kan russetiden bli mer inkluderende
Inndeling i russegrupper fører til mer utenforskap blant russen. Dette kan få store konsekvenser – både for de som står ...
New book: Inspirational Women in Academia
Stereotypical expectations prevail and harm the aspirations of many females working in academia, especially those with a...
Forskningsprosjekt skal gjøre undervisningen mer engasjerende
Lærer Olaug Ueland får tilbakemeldinger på undervisningen fra en personlig coach. Målet er at samhandlingen med elevene ...
Kvaliteten i barnehagene økte etter at de ansatte ble observert på jobb
Barnehageansatte opplevde høyere yrkesstolthet og samspillskvalitet etter at kommunen begynte å jobbe mer systematisk me...
Ny senterleder med store ambisjoner
Ulric Björck starter opp i stillingen som ny senterleder ved Læringsmiljøsenteret 1. mars 2023. – Det blir spennende, og...
Vil gi barn tilgang til digitale læremidler av høy kvalitet
Mange barn og unge bruker digitale læremidler daglig, men rapporter viser at mange av disse har minimal eller negativ læ...
Læringsmiljøkonferansen 2022 - se bildene her
- Det er vår felles oppgave å gi alle barn like muligheter for å nå sine drømmer og leve det livet de selv ønsker, sa st...
Digitalt bibliotek for ukrainske barn vokser stadig
Da krigen brøt ut i Ukraina og mange ukrainske barn og deres familier ble drevet på flukt, tok barnehageforskere ved Uni...
Norges første SFO-utdanning til UiS
UiS oppretter utdanning i skolefritidspedagogikk fra høsten 2023. – Med denne nye utdanningen fyller vi et helt konkret ...