Ny kunnskap om dataspill i leseundervisningen

Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Publisert Sist oppdatert

gutter med nettbrett
Mens spilldata kan gi verdifull innsikt i leseutvikling, krever analysen av dataene en mer helhetlig tilnærming. For å analysere dataene med mål om å avdekke elever i faresonen for vansker, må man også ta hensyn til elevens ferdigheter, spillmekanikken og pedagogiske faktorer.

Det er stor interesse for hvordan lærere tidlig og mest mulig presist kan identifisere elever i barneskolen som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Det er velkjent at tidlig innsats er avgjørende for disse elevene, samtidig som tradisjonelle test-situasjoner kan oppleves som krevende og frata elevene viktig mestring og motivasjon.

Det har derfor vært knyttet interesse for hvordan man kan bruke data fra attraktive pedagogiske spill til dette formålet. Tanken er at elevene kan legge igjen «spor» i pedagogiske dataspill som kan gi viktig informasjon til læreren.

En helhetlig tilnærming er nødvendig

Morten Bergsten Njå ved Universitetet i Stavanger har nå gjennomført en doktorgrad der han har sett på hvordan spilldata fra GraphoGame, et pedagogisk spill for tidlige leseferdigheter, kan analyseres for å gi innsikt i elevers leseutvikling. GraphoGame er såkalt «adaptivt», altså at vanskelighetsgraden tilpasser seg den som spiller underveis.

– Resultatet fra studien min viser at mens spilldata kan gi verdifull innsikt i leseutvikling, krever analysen av dataene en mer helhetlig tilnærming. For å analysere dataene med mål om å avdekke elever i faresonen for vansker, må vi også ta hensyn til elevens ferdigheter, spillmekanikken og pedagogiske faktorer, sier Njå.

Gir kunnskap om spillene som verktøy

Doktorgradsarbeidet til Njå er en del av På Sporet, et program med mål å redusere andelen elever som utvikler lesevansker.

Njå har analysert elevenes progresjon gjennom de ulike oppgavene i spillet, individuelle læringsforløp og hvordan ulike designelementer i spillet påvirker prestasjonene til elevene.

Noen sentrale funn fra studien er:

  • Selv etter 25 uker med regelmessig spilling var den samlede progresjonen moderat.
  • Elever med risiko for lesevansker hadde svakere framgang enn elever uten risiko. Dette antyder at spillets adaptive mekanismer ikke alltid ga tilstrekkelig støtte til de som trengte det mest.
  • De adaptive mekanismene skapte svært individuelle læringsforløp, noe som kompliserte tolkningen av spilldataene.
  • Ved hjelp av datavisualisering kunne viktige milepæler i leseutviklingen identifiseres, inkludert perioder med stagnasjon og rask utvikling.
  • Spilldesignet påvirket elevenes prestasjoner. For eksempel reduserte bevegelige objekter ytelsen, mens tydelige og forutsigbare spillmekanikker hadde en positiv effekt.

– Hva kan disse forskningsfunnene brukes til?
Funnene kan brukes til å forbedre pedagogiske praksiser gjennom mer målrettede intervensjoner, særlig for elever med risiko for lesevansker. Analyse av spilldata kan hjelpe med å identifisere viktige stadier i leseutviklingen og optimalisere spilldesign for bedre læringsutbytte. Denne typen læringsanalyse kan også bidra til mer tilpasset undervisning og gi dypere innsikt i individuelle læringsprosesser. Forskningen kan i tillegg inspirere videre studier på adaptive læringssystemer og pedagogiske spill, sier Njå.

Omtalt i saken

Universitetslektor i utdanningsvitenskap
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning

Les flere forskningsnyheter fra UiS:

Sju råd for eit godt fellesskap i lesekvarten

Slit du med korleis du skal engasjera og få med alle elevane i dei 15 minuttane med lesing i klasserommet? Her finn du k...

EU-prosjekt skal utvikle lekbaserte metoder for kreativitet, teknologi og læring i barnehag

Barnehageforskere fra FILIOUM – Senter for barnehageforskning ved Universitetet i Stavanger er en del av et nytt Erasmus...

Bli med på «Les for meg»-workshop i oktober

Er du lærer på 1.-4. trinn og ønsker å vite mer om hvordan du kan bruke "Les for meg"-sjekklista i klasserommet og hvord...

Havbruksløftet

Havbruksløftet er et nasjonalt initiativ for å løse de store utfordringene i norsk havbruk. I prosjektet går forskning, ...

Bekymringsfullt skolefravær

Utdanningsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Helsedirektoratet, Statped, Folkehelseinstituttet og Ku...

Forskergruppe: Feministisk kunnskapsproduksjon

Feministisk kunnskapsproduksjon er en tverrfaglig forskergruppe som arbeider med ulike former for kritisk kunnskapsprodu...

Alt kan bli bedre – bidra til å utvikle vår nye leseprøve!

Vi vil utvikle en ny og engasjerende leseprøve! Vil du hjelpe oss? Vi søker lærere som vil prøve ut en digital prøve med...

Finner skoleforskningen veien til klasserommet?

Forskning er viktig i skolen, men lærerne trenger tid, strukturer og kompetanse for å bruke forskning på en god måte. De...

Forskningsnettverk for litteraturdidaktikk i Norden

Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden samler forskere og doktorgradsstipendiater innen litteraturdidaktikk...

PROFRES Autumn PhD Symposium 2025: Workshop Descriptions

Workshop descriptions Tuesday 21 October

Filmen "50 000 ord" på ulike språk

Visste du at du kan forandre et barns liv?

Tid for foreldremøte!

Skolen er så smått i gang igjen og det betyr foreldremøte.

En mer praktisk skole. Hva betyr det for lesingen?

Tirsdag 12. august inviterte Nasjonalt lesesenter til samtale under Arendalsuka. Hvordan skal den mer praktiske skolen o...

Webinar: Å skape interesse for lesing heime

Noen tips til korleis ein kan skape leselyst og ein lesekultur på heimebane.

Norsk barnehageforskningskonferanse 2025: Les mer om årets hovedforedrag

Vi er stolte over å ha med oss noen av Europas fremste forskere på barnehagefeltet som hovedforedragsholdere under årets...

Hvordan opplever og håndterer ansatte i hjemmetjenesten risiko og endringer?

Ingvild Idsøe-Jakobsen har i sin doktorgradsavhandling forsket på hvordan ansatte i hjemmetjenesten oppfatter risiko og ...

Søk om bokkasse til din SFO

Står dere uten skolebibliotek? Har dere mer enn 2 km til nærmeste folkebibliotek? Søknadsskjema er nå åpnet.

Leseaktiviteter i SFO i august og september: Drager

Her finner du inspirasjon til aktiviteter innenfor temaet "Drager". Bruk aktivitetsforslagene til å få sving på lesing o...

Om Tid for lesing SFO

Målet med Tid for lesing SFO er å skape økt leseglede og leseinteresse hos barna i SFO. Dette gjør vi ved å lage spennen...

Videreutvikle barns lek med kodeleker

I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan legge til rette for å videreutvikle barns lek med kodeleker i barn...