Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Det er stor interesse for hvordan lærere tidlig og mest mulig presist kan identifisere elever i barneskolen som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Det er velkjent at tidlig innsats er avgjørende for disse elevene, samtidig som tradisjonelle test-situasjoner kan oppleves som krevende og frata elevene viktig mestring og motivasjon.
Det har derfor vært knyttet interesse for hvordan man kan bruke data fra attraktive pedagogiske spill til dette formålet. Tanken er at elevene kan legge igjen «spor» i pedagogiske dataspill som kan gi viktig informasjon til læreren.
En helhetlig tilnærming er nødvendig
Morten Bergsten Njå ved Universitetet i Stavanger har nå gjennomført en doktorgrad der han har sett på hvordan spilldata fra GraphoGame, et pedagogisk spill for tidlige leseferdigheter, kan analyseres for å gi innsikt i elevers leseutvikling. GraphoGame er såkalt «adaptivt», altså at vanskelighetsgraden tilpasser seg den som spiller underveis.
– Resultatet fra studien min viser at mens spilldata kan gi verdifull innsikt i leseutvikling, krever analysen av dataene en mer helhetlig tilnærming. For å analysere dataene med mål om å avdekke elever i faresonen for vansker, må vi også ta hensyn til elevens ferdigheter, spillmekanikken og pedagogiske faktorer, sier Njå.
Gir kunnskap om spillene som verktøy
Doktorgradsarbeidet til Njå er en del av På Sporet, et program med mål å redusere andelen elever som utvikler lesevansker.
Njå har analysert elevenes progresjon gjennom de ulike oppgavene i spillet, individuelle læringsforløp og hvordan ulike designelementer i spillet påvirker prestasjonene til elevene.
Noen sentrale funn fra studien er:
- Selv etter 25 uker med regelmessig spilling var den samlede progresjonen moderat.
- Elever med risiko for lesevansker hadde svakere framgang enn elever uten risiko. Dette antyder at spillets adaptive mekanismer ikke alltid ga tilstrekkelig støtte til de som trengte det mest.
- De adaptive mekanismene skapte svært individuelle læringsforløp, noe som kompliserte tolkningen av spilldataene.
- Ved hjelp av datavisualisering kunne viktige milepæler i leseutviklingen identifiseres, inkludert perioder med stagnasjon og rask utvikling.
- Spilldesignet påvirket elevenes prestasjoner. For eksempel reduserte bevegelige objekter ytelsen, mens tydelige og forutsigbare spillmekanikker hadde en positiv effekt.
– Hva kan disse forskningsfunnene brukes til?
– Funnene kan brukes til å forbedre pedagogiske praksiser gjennom mer målrettede intervensjoner, særlig for elever med risiko for lesevansker. Analyse av spilldata kan hjelpe med å identifisere viktige stadier i leseutviklingen og optimalisere spilldesign for bedre læringsutbytte. Denne typen læringsanalyse kan også bidra til mer tilpasset undervisning og gi dypere innsikt i individuelle læringsprosesser. Forskningen kan i tillegg inspirere videre studier på adaptive læringssystemer og pedagogiske spill, sier Njå.
Omtalt i saken
Kunnskapssenter for utdanning
Morten Njå er utdannet allmennlærer og har ti års erfaring fra grunnskolen. I tillegg har han en mastergrad i engelsk språkvitenskap.
Njås doktorgradsarbeid fokuserer på hvordan læringsanalyse kan støtte barns tidlige språkutvikling og leseferdigheter.
Les flere forskningsnyheter fra UiS:
Flere femteklassinger på laveste mestringsnivå
Årets nasjonale prøver i lesing på 5. trinn viser at vi har flere elever på laveste mestringsnivå når det kommer til les...
Elin Simonsen tok ein sjeldan doktorgrad innanfor eit fag som betyr mykje for mange elevar
Elin Austbø Simonsen har i si ph.d.-avhandling undersøkt korleis lærarar realiserer djupnelæring i kunst- og handverksfa...
Partikkel-, astropartikkel- og kosmologiteori (SPACT)
SPACT er en forskergruppe ved Institutt for matematikk og fysikk ved Universitetet i Stavanger.
– SELMA henger godt sammen med alt vi gjør i barnehagen
Prosjektperioden for SELMA er ferdig, og snart kommer forskningsresultatene. Men hvilke erfaringer og opplevelser har fo...
Biomarkører og kunstig intelligens i trippel-negativ brystkreft
Umay Kiraz disputerer 14.11.2025 for ph.d.-graden ved Universitetet i Stavanger med avhandlingen "Improving the diagnosi...
Hvordan erfarte og håndterte ledere i hjemmetjenesten COVID-19 pandemien?
Camilla Seljemo har forsket på hvordan ledere i hjemmetjenesten erfarte og håndterte COVID-19 pandemien.
Hvordan påvirket pandemien sykepleieres forhold til å pleie pasienter med mulitiresistente bakterier?
Marte Johanne Tangeraas Hansen har i sitt doktorgradsarbeid forsket på sykepleieres holdninger og mestringsevne i møte m...
Webinar: Tibi i klasserommet
Har du elever som strever med å lese trykt tekst? Lær mer om hvordan bibliotektjenesten Tibi kan hjelpe elever som strev...
"Levende kart" fra Kunnskapssenter for utdanning: Hva vet vi og hvor er kunnskapshullene innen utdanningsforskning?
Levende kart ("Evidence gap maps") gir et visuelt overblikk over eksisterende forskning og synliggjør områder der det er...
Hvem vinner leseprisen 2026?
Har dere satt lesing på dagsorden med en satsing eller et prosjekt? Nasjonalt lesesenter er nå på jakt etter kandidater ...
SHARE-forskere bidro på høstkonferansen til Norsk forening for slagrammede
Forskere fra Universitetet i Stavanger deltok 18. oktober på høstkonferansen til Norsk forening for slagrammede i Lilles...
Avslutta forskningsprosjekt
Her finner du en oversikt over alle avsluttede prosjekter ved senteret. Inne på nettsidene finner du lese om forskningsf...
Ny bok: Forskningsperspektiver på hverdagen i barnehagen
29 forskere ved FILIORUM – Senter for barnehageforskning ved Universitetet i Stavanger står bak den nye boka Forskningsp...
Pågående forskningsprosjekter
På denne siden finner du oversikt over alle pågående forsknings- og utviklingsprosjekter ved Nasjonalt lesesenter. Vår f...
SFO-aktivitet: "Jeg lurer på"
Barn har mange spørsmål, men de får ikke alltid mulighet til å stille dem. I denne engasjerende SFO-aktiviteten får barn...
PIRLS 2021
Norske femteklassinger sine leseferdigheter har hatt en betydelig tilbakegang. Fortsatt ligger norske elever godt over e...
Høgtlesing – ein magisk praksis i klasserommet
Korleis kan høgtlesing skapa fellesskap, engasjera elevar og gi rom for djupare tekstforståing?
Hvis elevene skal lære godt med digitale verktøy, trenger lærerne mer tid og støtte
Læreren kan ikke stå alene dersom elevene skal ha godt utbytte av den digitale skolehverdagen.
Digital veiledningsressurs kan gi veiledere økt motivasjon og kunnskap i sykehjemspraksis
Christina Tølbøl Frøiland har i sitt doktorgradsarbeid forsket på veiledningspraksiser i sykehjem og hvordan en digital ...