Ny kunnskap om dataspill i leseundervisningen

Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Publisert Sist oppdatert

gutter med nettbrett
Mens spilldata kan gi verdifull innsikt i leseutvikling, krever analysen av dataene en mer helhetlig tilnærming. For å analysere dataene med mål om å avdekke elever i faresonen for vansker, må man også ta hensyn til elevens ferdigheter, spillmekanikken og pedagogiske faktorer.

Det er stor interesse for hvordan lærere tidlig og mest mulig presist kan identifisere elever i barneskolen som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Det er velkjent at tidlig innsats er avgjørende for disse elevene, samtidig som tradisjonelle test-situasjoner kan oppleves som krevende og frata elevene viktig mestring og motivasjon.

Det har derfor vært knyttet interesse for hvordan man kan bruke data fra attraktive pedagogiske spill til dette formålet. Tanken er at elevene kan legge igjen «spor» i pedagogiske dataspill som kan gi viktig informasjon til læreren.

En helhetlig tilnærming er nødvendig

Morten Bergsten Njå ved Universitetet i Stavanger har nå gjennomført en doktorgrad der han har sett på hvordan spilldata fra GraphoGame, et pedagogisk spill for tidlige leseferdigheter, kan analyseres for å gi innsikt i elevers leseutvikling. GraphoGame er såkalt «adaptivt», altså at vanskelighetsgraden tilpasser seg den som spiller underveis.

– Resultatet fra studien min viser at mens spilldata kan gi verdifull innsikt i leseutvikling, krever analysen av dataene en mer helhetlig tilnærming. For å analysere dataene med mål om å avdekke elever i faresonen for vansker, må vi også ta hensyn til elevens ferdigheter, spillmekanikken og pedagogiske faktorer, sier Njå.

Gir kunnskap om spillene som verktøy

Doktorgradsarbeidet til Njå er en del av På Sporet, et program med mål å redusere andelen elever som utvikler lesevansker.

Njå har analysert elevenes progresjon gjennom de ulike oppgavene i spillet, individuelle læringsforløp og hvordan ulike designelementer i spillet påvirker prestasjonene til elevene.

Noen sentrale funn fra studien er:

  • Selv etter 25 uker med regelmessig spilling var den samlede progresjonen moderat.
  • Elever med risiko for lesevansker hadde svakere framgang enn elever uten risiko. Dette antyder at spillets adaptive mekanismer ikke alltid ga tilstrekkelig støtte til de som trengte det mest.
  • De adaptive mekanismene skapte svært individuelle læringsforløp, noe som kompliserte tolkningen av spilldataene.
  • Ved hjelp av datavisualisering kunne viktige milepæler i leseutviklingen identifiseres, inkludert perioder med stagnasjon og rask utvikling.
  • Spilldesignet påvirket elevenes prestasjoner. For eksempel reduserte bevegelige objekter ytelsen, mens tydelige og forutsigbare spillmekanikker hadde en positiv effekt.

– Hva kan disse forskningsfunnene brukes til?
Funnene kan brukes til å forbedre pedagogiske praksiser gjennom mer målrettede intervensjoner, særlig for elever med risiko for lesevansker. Analyse av spilldata kan hjelpe med å identifisere viktige stadier i leseutviklingen og optimalisere spilldesign for bedre læringsutbytte. Denne typen læringsanalyse kan også bidra til mer tilpasset undervisning og gi dypere innsikt i individuelle læringsprosesser. Forskningen kan i tillegg inspirere videre studier på adaptive læringssystemer og pedagogiske spill, sier Njå.

Omtalt i saken

Førsteamanuensis
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning

Les flere forskningsnyheter fra UiS:

Digital veiledningsressurs kan gi veiledere økt motivasjon, trygghet og kunnskap i sykehjemspraksis

Christina Tølbøl Frøiland har i sitt doktorgradsarbeid forsket på veiledningspraksiser i sykehjem og hvordan en digital ...

– Barna våre er i ubalanse

Og det skyldes i stor grad barnas oppvekstmiljø. – Det er bekymringsverdig, sier forsker og fagperson Cecilie Evertsen.

Når læreren fremmer lærende tankesett, gjør elevene det godt på skolen

Når læreren støtter elevens utvikling av et lærende tankesett, blir det lettere for elevene å tro på egne evner når det ...

Nytt europeisk prosjekt skal styrke kvaliteten i barnehagen gjennom digitale og inkluderende metoder

Barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger er del av et nytt Erasmus+-prosjekt som skal utvikle digitale og inklude...

Skal forske på museer som læringssteder om fjordenes sårbarhet

UiS har vunnet finansiering til et prosjekt som kombinerer museumsformidling og bærekraftdidaktikk

Ph. d.-emner ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora

Du kan undervisningsmelde deg i Studentweb eller nytte dette søknadsskjemaet når du skal søkje opptak til ph.d-kursa. Al...

SFO-dragen har fått navn

Elever ved Loen skule SFO har bestemt at dragen skal hete Lesi Biblodini

Nye forskningsprosjekter om dyplesing, bruk av KI og språklæring

Nasjonalt lesesenter har fått tildelt midler til flere nye og spennende forskningsprosjekter.

Ny tverrfaglig avhandling om kommunale bo- og tjenestetilbud for personer med samtidige rus- og psykiske lidelser

Ane Kristine Bendixen har i doktorgraden sin forsket på de juridiske rammene for kommunale bo- og tjenestetilbud for men...

Kartleggingsprøvene i lesing

Har du gjennomført kartleggingsprøvene i lesing på tredje trinn? Prøv ut materiellet vårt for å følgja opp elevane etter...

Leseaktiviteter i SFO i oktober og november: Spill

Her finner du inspirasjon til aktiviteter innenfor temaet "Spill". Bruk aktivitetsforslagene til å få sving på lesing og...

Framtidsverksted på Ungdommens forskernatt

Hvordan vil du at framtida skal se ut?

Sårbare elever opplever mindre støtte fra læreren

Ny forskning viser at selv om emosjonell støtte fra læreren er spesielt viktig for sårbare elever, så opplever de mindre...

Faggruppe i pedagogikk

Faggruppen i pedagogikk arbeider med forskning som er med på å styrke lærerstudenters, læreres og spesialpedagogers prof...

Utdyp: Utforskende og fordypende samtaler om litteratur

I utviklings- og forskningsprosjektet UTDYP undersøker forskere fra Nasjonalt lesesenter om gjentakende tilbakemeldinger...

Forskergruppe FAMILY – psykisk helse og livskvalitet for unge og familier

Arbeid med barn og ungdom innebærer nesten alltid arbeid med familien. Derfor bygger forskningsgruppen FAMILY på prinsip...

Spørreundersøkelse: Hvor og hvordan kan vi nå skoleledere med vår forskningsformidling?

Delta i en kort spørreundersøkelse, og vær med i trekningen av bokpremie.

Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

NVA samler publikasjoner og andre forskningsresultater, og gjør dem åpent tilgjengelig i et felles nasjonalt arkiv.

Webinar

Her finner du webinarer som er laget i forbindelse med Tid for lesing.

Undervisningsopplegg

Her finner du undervisningsopplegg til begynneropplæringen og for elever på mellomtrinnet som strever med lesing.