Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Det er stor interesse for hvordan lærere tidlig og mest mulig presist kan identifisere elever i barneskolen som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Det er velkjent at tidlig innsats er avgjørende for disse elevene, samtidig som tradisjonelle test-situasjoner kan oppleves som krevende og frata elevene viktig mestring og motivasjon.
Det har derfor vært knyttet interesse for hvordan man kan bruke data fra attraktive pedagogiske spill til dette formålet. Tanken er at elevene kan legge igjen «spor» i pedagogiske dataspill som kan gi viktig informasjon til læreren.
En helhetlig tilnærming er nødvendig
Morten Bergsten Njå ved Universitetet i Stavanger har nå gjennomført en doktorgrad der han har sett på hvordan spilldata fra GraphoGame, et pedagogisk spill for tidlige leseferdigheter, kan analyseres for å gi innsikt i elevers leseutvikling. GraphoGame er såkalt «adaptivt», altså at vanskelighetsgraden tilpasser seg den som spiller underveis.
– Resultatet fra studien min viser at mens spilldata kan gi verdifull innsikt i leseutvikling, krever analysen av dataene en mer helhetlig tilnærming. For å analysere dataene med mål om å avdekke elever i faresonen for vansker, må vi også ta hensyn til elevens ferdigheter, spillmekanikken og pedagogiske faktorer, sier Njå.
Gir kunnskap om spillene som verktøy
Doktorgradsarbeidet til Njå er en del av På Sporet, et program med mål å redusere andelen elever som utvikler lesevansker.
Njå har analysert elevenes progresjon gjennom de ulike oppgavene i spillet, individuelle læringsforløp og hvordan ulike designelementer i spillet påvirker prestasjonene til elevene.
Noen sentrale funn fra studien er:
- Selv etter 25 uker med regelmessig spilling var den samlede progresjonen moderat.
- Elever med risiko for lesevansker hadde svakere framgang enn elever uten risiko. Dette antyder at spillets adaptive mekanismer ikke alltid ga tilstrekkelig støtte til de som trengte det mest.
- De adaptive mekanismene skapte svært individuelle læringsforløp, noe som kompliserte tolkningen av spilldataene.
- Ved hjelp av datavisualisering kunne viktige milepæler i leseutviklingen identifiseres, inkludert perioder med stagnasjon og rask utvikling.
- Spilldesignet påvirket elevenes prestasjoner. For eksempel reduserte bevegelige objekter ytelsen, mens tydelige og forutsigbare spillmekanikker hadde en positiv effekt.
– Hva kan disse forskningsfunnene brukes til?
– Funnene kan brukes til å forbedre pedagogiske praksiser gjennom mer målrettede intervensjoner, særlig for elever med risiko for lesevansker. Analyse av spilldata kan hjelpe med å identifisere viktige stadier i leseutviklingen og optimalisere spilldesign for bedre læringsutbytte. Denne typen læringsanalyse kan også bidra til mer tilpasset undervisning og gi dypere innsikt i individuelle læringsprosesser. Forskningen kan i tillegg inspirere videre studier på adaptive læringssystemer og pedagogiske spill, sier Njå.
Omtalt i saken
Kunnskapssenter for utdanning
Morten Njå er utdannet allmennlærer og har ti års erfaring fra grunnskolen. I tillegg har han en mastergrad i engelsk språkvitenskap.
Njås doktorgradsarbeid fokuserer på hvordan læringsanalyse kan støtte barns tidlige språkutvikling og leseferdigheter.
Les flere forskningsnyheter fra UiS:
Sju råd for eit godt fellesskap i lesekvarten
Slit du med korleis du skal engasjera og få med alle elevane i dei 15 minuttane med lesing i klasserommet? Her finn du k...
EU-prosjekt skal utvikle lekbaserte metoder for kreativitet, teknologi og læring i barnehag
Barnehageforskere fra FILIOUM – Senter for barnehageforskning ved Universitetet i Stavanger er en del av et nytt Erasmus...
Bli med på «Les for meg»-workshop i oktober
Er du lærer på 1.-4. trinn og ønsker å vite mer om hvordan du kan bruke "Les for meg"-sjekklista i klasserommet og hvord...
Havbruksløftet
Havbruksløftet er et nasjonalt initiativ for å løse de store utfordringene i norsk havbruk. I prosjektet går forskning, ...
Bekymringsfullt skolefravær
Utdanningsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Helsedirektoratet, Statped, Folkehelseinstituttet og Ku...
Forskergruppe: Feministisk kunnskapsproduksjon
Feministisk kunnskapsproduksjon er en tverrfaglig forskergruppe som arbeider med ulike former for kritisk kunnskapsprodu...
Alt kan bli bedre – bidra til å utvikle vår nye leseprøve!
Vi vil utvikle en ny og engasjerende leseprøve! Vil du hjelpe oss? Vi søker lærere som vil prøve ut en digital prøve med...
Finner skoleforskningen veien til klasserommet?
Forskning er viktig i skolen, men lærerne trenger tid, strukturer og kompetanse for å bruke forskning på en god måte. De...
Forskningsnettverk for litteraturdidaktikk i Norden
Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden samler forskere og doktorgradsstipendiater innen litteraturdidaktikk...
En mer praktisk skole. Hva betyr det for lesingen?
Tirsdag 12. august inviterte Nasjonalt lesesenter til samtale under Arendalsuka. Hvordan skal den mer praktiske skolen o...
Webinar: Å skape interesse for lesing heime
Noen tips til korleis ein kan skape leselyst og ein lesekultur på heimebane.
Norsk barnehageforskningskonferanse 2025: Les mer om årets hovedforedrag
Vi er stolte over å ha med oss noen av Europas fremste forskere på barnehagefeltet som hovedforedragsholdere under årets...
Hvordan opplever og håndterer ansatte i hjemmetjenesten risiko og endringer?
Ingvild Idsøe-Jakobsen har i sin doktorgradsavhandling forsket på hvordan ansatte i hjemmetjenesten oppfatter risiko og ...
Søk om bokkasse til din SFO
Står dere uten skolebibliotek? Har dere mer enn 2 km til nærmeste folkebibliotek? Søknadsskjema er nå åpnet.
Leseaktiviteter i SFO i august og september: Drager
Her finner du inspirasjon til aktiviteter innenfor temaet "Drager". Bruk aktivitetsforslagene til å få sving på lesing o...
Om Tid for lesing SFO
Målet med Tid for lesing SFO er å skape økt leseglede og leseinteresse hos barna i SFO. Dette gjør vi ved å lage spennen...