Ny kunnskap om dataspill i leseundervisningen

Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Publisert Sist oppdatert

gutter med nettbrett
Mens spilldata kan gi verdifull innsikt i leseutvikling, krever analysen av dataene en mer helhetlig tilnærming. For å analysere dataene med mål om å avdekke elever i faresonen for vansker, må man også ta hensyn til elevens ferdigheter, spillmekanikken og pedagogiske faktorer.

Det er stor interesse for hvordan lærere tidlig og mest mulig presist kan identifisere elever i barneskolen som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Det er velkjent at tidlig innsats er avgjørende for disse elevene, samtidig som tradisjonelle test-situasjoner kan oppleves som krevende og frata elevene viktig mestring og motivasjon.

Det har derfor vært knyttet interesse for hvordan man kan bruke data fra attraktive pedagogiske spill til dette formålet. Tanken er at elevene kan legge igjen «spor» i pedagogiske dataspill som kan gi viktig informasjon til læreren.

En helhetlig tilnærming er nødvendig

Morten Bergsten Njå ved Universitetet i Stavanger har nå gjennomført en doktorgrad der han har sett på hvordan spilldata fra GraphoGame, et pedagogisk spill for tidlige leseferdigheter, kan analyseres for å gi innsikt i elevers leseutvikling. GraphoGame er såkalt «adaptivt», altså at vanskelighetsgraden tilpasser seg den som spiller underveis.

– Resultatet fra studien min viser at mens spilldata kan gi verdifull innsikt i leseutvikling, krever analysen av dataene en mer helhetlig tilnærming. For å analysere dataene med mål om å avdekke elever i faresonen for vansker, må vi også ta hensyn til elevens ferdigheter, spillmekanikken og pedagogiske faktorer, sier Njå.

Gir kunnskap om spillene som verktøy

Doktorgradsarbeidet til Njå er en del av På Sporet, et program med mål å redusere andelen elever som utvikler lesevansker.

Njå har analysert elevenes progresjon gjennom de ulike oppgavene i spillet, individuelle læringsforløp og hvordan ulike designelementer i spillet påvirker prestasjonene til elevene.

Noen sentrale funn fra studien er:

  • Selv etter 25 uker med regelmessig spilling var den samlede progresjonen moderat.
  • Elever med risiko for lesevansker hadde svakere framgang enn elever uten risiko. Dette antyder at spillets adaptive mekanismer ikke alltid ga tilstrekkelig støtte til de som trengte det mest.
  • De adaptive mekanismene skapte svært individuelle læringsforløp, noe som kompliserte tolkningen av spilldataene.
  • Ved hjelp av datavisualisering kunne viktige milepæler i leseutviklingen identifiseres, inkludert perioder med stagnasjon og rask utvikling.
  • Spilldesignet påvirket elevenes prestasjoner. For eksempel reduserte bevegelige objekter ytelsen, mens tydelige og forutsigbare spillmekanikker hadde en positiv effekt.

– Hva kan disse forskningsfunnene brukes til?
Funnene kan brukes til å forbedre pedagogiske praksiser gjennom mer målrettede intervensjoner, særlig for elever med risiko for lesevansker. Analyse av spilldata kan hjelpe med å identifisere viktige stadier i leseutviklingen og optimalisere spilldesign for bedre læringsutbytte. Denne typen læringsanalyse kan også bidra til mer tilpasset undervisning og gi dypere innsikt i individuelle læringsprosesser. Forskningen kan i tillegg inspirere videre studier på adaptive læringssystemer og pedagogiske spill, sier Njå.

Omtalt i saken

Universitetslektor i utdanningsvitenskap
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning

Les flere forskningsnyheter fra UiS:

Hvordan jobber barnehagelærere med naturfag for de aller minste?

En ny studie fra Universitetet i Stavanger undersøker norske barnehagelæreres perspektiver på naturfaglige aktiviteter i...

Ny doktorgrad belyser biomarkører og sykdomsutvikling ved Lewy legeme-sykdommer

Maria Camila Gonzalez Velez har forsket på biomarkører hos 1000 nydiagnostiserte Parkinson-pasienter.

Bruk av maskinlæringsteknikker for å oppdage Parkinsons-symptomer

Frysing av gange (FoG) er et av de vanligste symptomene på Parkinsons sykdom. Kan man bruke maskinlæringsteknikker for å...

Hva betyr brukersimulering for generativ kunstig intelligens?

Artikkelen "User Simulation in the Era of Generative AI" gir en oversikt over brukersimulering og hvilken betydning det ...

Kunstig intelligens og hjerneslag

Våre forskere utvikler KI-verktøy både til diagnostisering og til bruk i rehabiliteringsprosessen til pasienter med hjer...

Hvordan skape tilhørighet i flerkulturelle klasserom?

Hvordan kan lærere bidra til at nyankomne innvandrerelever føler seg inkludert og samtidig hjelpe de med å mestre skoleh...

Livsmestring hele livet

Filmen "Livsmestring hele livet" handler om viktigheten av relasjoner. Relasjoner er et sentralt tema enten det er snakk...

Lokal etisk komite (LEK): UiS idrettsvitenskap

Den enkelte forsker har et selvstendig ansvar for å sikre at egen forskning organiseres og utøves forsvarlig i henhold t...

Lærernes tilbakemelding har stor betydning når elevene lærer å lese

Hva læreren sier – og hvordan det sies – påvirker ikke bare hva elever lærer, men hvem de opplever at de er som lesere. ...

SFO-praksis kan bli eksportvare

Hørt om SFO-venn, SFO-Buddy? Kanskje ikke, men snart kan SFO-er i Europa ha kjennskap til denne norske praksisen.

Ikke akkurat blomster og bier: De første analyser av insekt- og planterester fra graver i Stavanger domkirke er nå klare

Riikka Elo, Mia Lempiäinen-Avci og Hege I. Hollund.

Forskningsnytt fra Læringsmiljøsenteret

Er du nysgjerrig på den nyeste forskningen fra Læringsmiljøsenteret? Her finner du korte videoer der våre forskere prese...

Overgangen til barnehage er en krevende og sårbar fase for de yngste barna

En ny review-artikkel viser at barn under tre år, deres foreldre og barnehageansatte kan oppleve overgangen fra hjem til...

Hver time teller: Hvordan læreren kan påvirke elevenes engasjement

Er elevenes engasjement noe stabilt, eller formbart? Begge deler, viser ny doktorgrad. – Funnene mine viser også at læ...

NOFI – Etisk og bærekraftig helse- og omsorgsutdanning (NOFI – HealthEdu)

Bakgrunn til denne forskergruppe er en tid med økt sykepleiermangel og et behov for sykepleiestudenter som er fornøyde m...

Er spørreskjema nyttig for oppfølging etter operasjon av ankelbrudd?

Michael Quan Nguyen har forsket på om spørreskjemaet Manchester-Oxford Foot Questionnaire egner seg for oppfølging av pa...

Webinar: Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster

Opplever du at elever ofte synes det er vanskelig å forstå tekster fordi språket er for avansert?

Lesestund på SFO med "De utrolige dyrene"

Få inspirasjon til hvordan du gjennomfører en lesestund på SFO eller i AKS som kan skape engasjement og samtale.

Til deg som skal være med i Enact

Skal din skole være med i forskningsprosjektet Enact skoleåret 2025/26? På disse sidene finner du informasjonen du treng...

Ny studie undersøker barns rett til medvirkning i norske og brasilianske barnehager

Hvordan uttrykkes barns rett til å delta og bli hørt i barnehagen gjennom nasjonale styringsdokumenter? En ny forsknings...