Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Det er stor interesse for hvordan lærere tidlig og mest mulig presist kan identifisere elever i barneskolen som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Det er velkjent at tidlig innsats er avgjørende for disse elevene, samtidig som tradisjonelle test-situasjoner kan oppleves som krevende og frata elevene viktig mestring og motivasjon.
Det har derfor vært knyttet interesse for hvordan man kan bruke data fra attraktive pedagogiske spill til dette formålet. Tanken er at elevene kan legge igjen «spor» i pedagogiske dataspill som kan gi viktig informasjon til læreren.
En helhetlig tilnærming er nødvendig
Morten Bergsten Njå ved Universitetet i Stavanger har nå gjennomført en doktorgrad der han har sett på hvordan spilldata fra GraphoGame, et pedagogisk spill for tidlige leseferdigheter, kan analyseres for å gi innsikt i elevers leseutvikling. GraphoGame er såkalt «adaptivt», altså at vanskelighetsgraden tilpasser seg den som spiller underveis.
– Resultatet fra studien min viser at mens spilldata kan gi verdifull innsikt i leseutvikling, krever analysen av dataene en mer helhetlig tilnærming. For å analysere dataene med mål om å avdekke elever i faresonen for vansker, må vi også ta hensyn til elevens ferdigheter, spillmekanikken og pedagogiske faktorer, sier Njå.
Gir kunnskap om spillene som verktøy
Doktorgradsarbeidet til Njå er en del av På Sporet, et program med mål å redusere andelen elever som utvikler lesevansker.
Njå har analysert elevenes progresjon gjennom de ulike oppgavene i spillet, individuelle læringsforløp og hvordan ulike designelementer i spillet påvirker prestasjonene til elevene.
Noen sentrale funn fra studien er:
- Selv etter 25 uker med regelmessig spilling var den samlede progresjonen moderat.
- Elever med risiko for lesevansker hadde svakere framgang enn elever uten risiko. Dette antyder at spillets adaptive mekanismer ikke alltid ga tilstrekkelig støtte til de som trengte det mest.
- De adaptive mekanismene skapte svært individuelle læringsforløp, noe som kompliserte tolkningen av spilldataene.
- Ved hjelp av datavisualisering kunne viktige milepæler i leseutviklingen identifiseres, inkludert perioder med stagnasjon og rask utvikling.
- Spilldesignet påvirket elevenes prestasjoner. For eksempel reduserte bevegelige objekter ytelsen, mens tydelige og forutsigbare spillmekanikker hadde en positiv effekt.
– Hva kan disse forskningsfunnene brukes til?
– Funnene kan brukes til å forbedre pedagogiske praksiser gjennom mer målrettede intervensjoner, særlig for elever med risiko for lesevansker. Analyse av spilldata kan hjelpe med å identifisere viktige stadier i leseutviklingen og optimalisere spilldesign for bedre læringsutbytte. Denne typen læringsanalyse kan også bidra til mer tilpasset undervisning og gi dypere innsikt i individuelle læringsprosesser. Forskningen kan i tillegg inspirere videre studier på adaptive læringssystemer og pedagogiske spill, sier Njå.
Omtalt i saken
Kunnskapssenter for utdanning
Morten Njå er utdannet allmennlærer og har ti års erfaring fra grunnskolen. I tillegg har han en mastergrad i engelsk språkvitenskap.
Njås doktorgradsarbeid fokuserer på hvordan læringsanalyse kan støtte barns tidlige språkutvikling og leseferdigheter.
Les flere forskningsnyheter fra UiS:
Lærernes tilbakemelding har stor betydning når elevene lærer å lese
Hva læreren sier – og hvordan det sies – påvirker ikke bare hva elever lærer, men hvem de opplever at de er som lesere. ...
SFO-praksis kan bli eksportvare
Hørt om SFO-venn, SFO-Buddy? Kanskje ikke, men snart kan SFO-er i Europa ha kjennskap til denne norske praksisen.
Ikke akkurat blomster og bier: De første analyser av insekt- og planterester fra graver i Domkirken er nå klare
Planter og insekter i gamle graver vitner om ritualer, men også død og forråtnelse. Et av målene med utgravningene ved...
Forskningsnytt fra Læringsmiljøsenteret
Er du nysgjerrig på den nyeste forskningen fra Læringsmiljøsenteret? Her finner du korte videoer der våre forskere prese...
Overgangen til barnehage er en krevende og sårbar fase for de yngste barna
En ny review-artikkel viser at barn under tre år, deres foreldre og barnehageansatte kan oppleve overgangen fra hjem til...
Hver time teller: Hvordan læreren kan påvirke elevenes engasjement
Er elevenes engasjement noe stabilt, eller formbart? Begge deler, viser ny doktorgrad. – Funnene mine viser også at læ...
NOFI – Etisk og bærekraftig helse- og omsorgsutdanning (NOFI – HealthEdu)
Bakgrunn til denne forskergruppe er en tid med økt sykepleiermangel og et behov for sykepleiestudenter som er fornøyde m...
Er spørreskjema nyttig for oppfølging etter operasjon av ankelbrudd?
Michael Quan Nguyen har forsket på om spørreskjemaet Manchester-Oxford Foot Questionnaire egner seg for oppfølging av pa...
Webinar: Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster
Opplever du at elever ofte synes det er vanskelig å forstå tekster fordi språket er for avansert?
Lesestund på SFO med "De utrolige dyrene"
Få inspirasjon til hvordan du gjennomfører en lesestund på SFO eller i AKS som kan skape engasjement og samtale.
Til deg som skal være med i Enact
Skal din skole være med i forskningsprosjektet Enact skoleåret 2025/26? På disse sidene finner du informasjonen du treng...
Prøveforelesning og disputas
Doktorgradsprøven for ph.d.-graden består av en prøveforelesning over oppgitt emne og ett offentlig forsvar av avhandlin...
Ny studie undersøker barns rett til medvirkning i norske og brasilianske barnehager
Hvordan uttrykkes barns rett til å delta og bli hørt i barnehagen gjennom nasjonale styringsdokumenter? En ny forsknings...
Tips til planleggingsdag - Tid for lesing
Leter du etter inspirasjon til planleggingsdagene i august? Her finner du Nasjonalt lesesenter sine to forslag til fagli...
Webinar: Lesing i norsk
I norskfaget skal elevene kunne lese både sakprosa og skjønnlitteratur. I dette webinaret kan du lære mer om det å lese ...
Ny artikkel: Psykisk helsekompetanse blant unge asylsøkere og flyktninger
En av stipendiatene i SHARE har gjennomført en systematisk litteraturstudie for å undersøke psykisk helsekompetanse blan...
Realistiske simuleringer av vind og komfort i tettbygde strøk
Med økt urbanisering, høye bygninger og klimaendringer har komfort og sikkerhet når det gjelder vind blitt stadig viktig...
Kritiske kunnskapshull om barns rettigheter i norske kommuner
En ny studie fra UiS avdekker at norske lokalpolitikere ofte mangler nødvendig kunnskap når de tar beslutninger som påvi...
Livet som geolog – en spennende jobb under bakken!
En geolog jobber med å forstå jorda – hvordan den er bygget opp, hva den består av, og hva som skjer under overflaten. G...