Hopp til hovedinnhold

Når lukt spiller hovedrollen

– Vi må snakke mer om lukt, sier Natalia Kucirkova. Tirsdag 14. juni var hun med på åpningen av utstillingen "De tre små griser" på Vitenfabrikken, der det er lukten som står i fokus.

Publisert: Endret:

vitenfabrikken utstilling_2

De tre små grisene er et eventyr de fleste barn vokser opp med. Nå har eventyret fått plass på Vitenfabrikken – med en vri. Alle kjenner fortellingen, men få har gjerne tenkt på hva det lukter hos de forskjellige grisene? For hva lukter det egentlig hos «Jålegrisen» – den grisen som bare gidder å lage huset sitt av strå? Og lukter det annerledes i hans hus enn hos «Flinkegrisen», som bygget huset sitt i mur?

Utstillingen er for de aller minste. Den er laget i samarbeid med Vitenfabrikken, og er en del av forskningsprosjektet Sensory Books, der en forsker på hvordan luktene og luktesansen gir historien en ekstra dimensjon. Derfor er lukt sentral i utstillingsopplevelsen. 20 spente barn fra Maksiklubben i Langgata barnehage var invitert til åpningen, sammen med andre samarbeidspartnere og bidragsytere i utstillingen. På menyen stod kakao og boller – lukter som er sentrale i utstillingen.

Natalia Kucirkova
Utstillingsleder Aina Fiskå sammen med Natalia Kucirkova.
Vi må snakke mer om lukt!

– Vi må snakke mer om lukt, konstaterte Natalia Kucirkova i sin åpningstale. Hun er professor ved Læringsmiljøsenteret i Stavanger, og leder forskningsprosjektet som utstillingen er en del av.

– Vi må bli mer bevisst på lukt. Lukt skaper nysgjerrighet og engasjement, og gir oss informasjon om miljøet vi er i. Til tross for dette førsømmes lukt i barns leking og læring. I denne utstillingen blir barn i barnehagealder invitert med hjem til grisene. Inne i de små husene får barna utforske hvordan luktene og luktesansen gir historien en ekstra dimensjon, uttalte hun.

Første utstilling der store barn ikke har adgang

Utstillingsleder på Vitenfabrikken, Aina Fiskå, har vært med og utviklet utstillingen sammen med Læringsmiljøsenteret og med hjelp fra Garborgsenteret og Sandnes bibliotek. Hun mener utstillingen passer veldig bra inn i Vitenfabrikkens konsept.

– Vi er opptatt av å bruke alle sansene når utstillinger bygges, og å lage utstillinger som engasjerer til lek og læring. Denne utstillingen er den første der vi bruker lukt som et virkemiddel, og også den første utstillingen der store barn ikke har adgang. Her er det kun de under syv år som får komme inn og utforske, sa Aina Fiskå før hun inviterte Alexander og Barrack fra Langgata barnehage til å dra i sløyfa og offisielt åpne utstillingen.

Barna er med som forskere

Det tok ikke lang tid før utstillingen åpnet, til barna satte i gang med rollelek og løp fra hus til hus for å lukte – og også for å finne ulven.

– Æsj, i grisebingen lukter det i allefall ikke godt! konstaterte barna kjapt.

Barna blir i forskingsprosjektet invitert med som forskere. Gjennom å utforske historien om de tre små grisene og fortelle hva de opplever, gir barna nyttig informasjon om hva lukt kan tilføre historien.

Utstillingen vil være åpen for alle under syv år i helger, i sommerferien og ellers på forespørsel. Foreldre er selvsagt velkomne til å følge inn, om noen skulle være litt redde for ulven som lusker bak trærne.

Tekst: Elin Ravndal Bell/Vitenfabrikken

Foto: Hans-Arvid Grødeland/Jærmuseet

Les flere nyheter fra Læringsmiljøsenteret:

Forskningsprosjekt skal gjøre undervisningen mer engasjerende

Lærer Olaug Ueland får tilbakemeldinger på undervisningen fra en egen personlig coach. Målet er at samhandlingen med ele...

Kvaliteten i barnehagene økte etter at de ansatte ble observert på jobb

Barnehageansatte opplevde høyere yrkesstolthet og samspillskvalitet etter at kommunen begynte å jobbe mer systematisk me...

Ny senterleder med store ambisjoner

Ulric Björck starter opp i stillingen som ny senterleder ved Læringsmiljøsenteret 1. mars 2023. – Det blir spennende, og...

Vil gi barn tilgang til digitale læremidler av høy kvalitet

Mange barn og unge bruker digitale læremidler daglig, men rapporter viser at mange av disse har minimal eller negativ læ...

Læringsmiljøkonferansen 2022 - se bildene her

- Det er vår felles oppgave å gi alle barn like muligheter for å nå sine drømmer og leve det livet de selv ønsker, sa st...

Ledige stillinger ved Læringsmiljøsenteret

Vi har ledig stilling som førsteamanuensis pedagogikk/ spesialpedagogikk/ psykologi rettet mot barnehagemiljø.

Digitalt bibliotek for ukrainske barn vokser stadig

Da krigen brøt ut i Ukraina og mange ukrainske barn og deres familier ble drevet på flukt, tok barnehageforskere ved Uni...

Norges første SFO-utdanning til UiS

UiS oppretter utdanning i skolefritidspedagogikk fra høsten 2023. – Med denne nye utdanningen fyller vi et helt konkret ...

Hva er fidelitetssjekklisten, og hvem er den for?

Alle lærerne og coachene i tiltaksgruppen i INTERACT får tilgang til «Fidelitetssjekkliste». – Dette er en sjekkliste fo...

– Elever ønsker anerkjennelse i møte med skolens rådgivere

Uklare politiske retningslinjer og få ressurser gjør at elever får tilgang til svært ulikt rådgivningstilbud i skolen. I...

Disse skolene er med i INTERACT

Totalt 12 skoler og 100 lærere fra Rogaland og Møre og Romsdal er med i forskningsprosjektet INTERACT. – Det er stort ...

Lar barn få utforske luktesansen sin

Luktutstillingen på Vitenfabrikken i Sandnes, som er lagt rundt eventyret om de tre små grisene, har blitt så populær at...

Er alle klar over mobbingen som pågår?

I filmen «Alle vet», vet alle hva som foregår – utenom læreren. Dette er ikke uvanlig i norske klasserom, sier universit...

Program Læringsmiljøkonferansen 2022

Med tema "Inkluderende samhandling" legges det til rette for interessante foredrag og debatter. Se programmet her!

Ledig stilling som førsteamanuensis rettet mot skole

Fagområde for stillingen er pedagogikk/spesialpedagogikk/psykologi knyttet til arbeidet med å skape trygge og gode skole...

Ledig stilling som førsteamanuensis rettet mot barnehage

Fagområde for stillingen er pedagogikk/spesialpedagogikk/psykologi knyttet til arbeidet med å skape trygge og gode barne...

Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole?

En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en be...

Jobber sammen for barnas beste

– Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele d...

Læringsmiljøkonferansen 2022

Inkluderende samhandling – hvordan ser dette ut i barnehage, skole og SFO? Hva betyr det egentlig, og hvordan få det til...

Viktig diskusjon om mobbedefinisjon på internasjonal konferanse

Over 1000 personer deltok på konferanse der diskusjon om mobbedefinisjonen stod sentralt. – Det er svært viktig med en k...

Blir redaktør for prestisjefylt tidsskrift

Natalia Kucirkova blir redaktør for tidsskriftet "Reading Research Quarterly", sammen med tre andre professorer fra Stor...

Sensory books prosjekt samling mai 2022

Den 11. og 12. mai holdt Sensory books gruppen sitt første prosjekt seminar. Dette var et etterlengtet seminar etter Cov...

Derfor er det viktig at barnehagene får påvirke forskningen

– SELMA er et eksempel på et prosjekt hvor det er et sterkt ønske om å få til samarbeid og medvirkning i alle ledd. På...

– Godt å vere i gong med INTERACT-prosjektet

INTERACT-prosjektet er i gong for alvor, og no er rekrutteringsprosessen av lærarar over. Til saman skal lærarar frå 12 ...

– Kan styrke UiS sin posisjon internasjonalt

Tre av fagmiljøa ved UiS har motteke til saman om lag 15 millionar kroner til forsking på digital mobbing, antibiotikare...

Hvilken betydning har sosiale og emosjonelle ferdigheter for elevenes trivsel?

Dersom elevene opplever skolefaglig mestringstro, gode relasjonsferdigheter og emosjonsregulering når de begynner i ungd...

UiS vil tilby Norges første universitetsgrad i skolefritidspedagogikk

Mens våre naboland i Norden har tilbudt høyere utdanningsgrader innenfor skolefritidspedagogikk i flere tiår, finnes det...

God sosial og emosjonell kompetanse gjør elevene mindre stressa

Dersom elevene kan regulere egne følelser og har gode relasjonsferdigheter, kan det fremme motivasjon og forebygge emosj...

Forsker fra Læringsmiljøsenteret utmerker seg på ny

Natalia Kucirkova, forsker ved Læringsmiljøsenteret, UiS, er nytt medlem i Global Young Academy, GYA. Akademiet kunne ve...

Læringsmiljøkonferansen 2022 - fysisk og digital

7.-8. november 2022 arrangerer vi Læringsmiljøkonferansen for tredje gang.

Hvorfor tenker elever i videregående skole på å slutte?

Elever som opplever et lite støttende læringsmiljø er mer tilbøyelige til å tenke at det ikke er noe vits i å fortsette ...

– Et tettere samarbeid mellom skolen og lærerutdanningene kan gjøre lærerstudenter bedre forberedt

Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Lærerutdanningen må inneholde mer praksis, og...

Spekter Digital er lansert i to versjoner

Skal du følge med på læringsmiljøet eller har du en konkret mistanke om mobbing som må undersøkes? Spekter Digital er la...

På samme lag for barn som strever med å gå på skolen

Det er svært krevende å ha et barn som strever med å gå på skolen. Det er også fortvilende for barnet. For å hjelpe krev...

Vil sette undervisningsstøtte på agendaen

Norske lærere er blant de beste i verden til å skape gode relasjoner til elevene, men kvaliteten på undervisningsstøtte ...

Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere gikk til forsker ved Læringsmiljøsenteret

Natalia Kucirkova har vunnet Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere innen humaniora og samfunnsvitenskap for 2022...

Krig kan vekke sterke følelser og redsel hos barn

Som voksen kan du hjelpe dem med regulering av tanker og følelser.

Elever blir tryggere med livsmestring på timeplanen

Mange elever føler at de ikke er gode nok. – Dette er veldig viktig at vi tar tak i. Vi må prioritere det sosiale, og vi...

Har du tenkt over hvordan våren lukter?

Blomster, den første motorsykkelen på veien eller gjødsel. Eller noe helt annet? Hvordan vi beskriver lukt, og hvilke or...

Vi søker veiledere til Læringsmiljøprosjektet

Læringsmiljøprosjektet er et tilbud til barnehager og skoler som ønsker å forbedre og videreutvikle arbeidet med å fremm...