Hopp til hovedinnhold

Ny professor ved Det helsevitenskapelige fakultet

Kristin Hjorthaug Urstad fikk opprykk til professor i helsevitenskap ved Avdeling for kvalitet og helseteknologi ved Det helsevitenskapelige fakultet 21. desember 2021.

Publisert: Endret:

– Det føltes veldig bra å få opprykk til professor. Det var en fin gave å få rett før jul, sier Urstad.

Hun leder programområdet E-læring og simulering i helse og utdanning (ELOS) ved UiS. Urstad er også ansatt som førsteamanuensis II ved VID vitenskapelige høgskole tilknyttet videreutdanning i nefrologisk sykepleie.

UiS satser på helse. I hvilken grad har dette hjulpet deg etter fullført doktorgrad?

– Jeg jobber ved et fakultet med mange flinke kolleger som forsker på helse. Miljøet ved fakultet har vært en stor støtte og inspirasjon. Blant annet har jeg vært så heldig å få forskningstermin og i tillegg fått delta på veiledningskurs for ph.d.-veiledning, sier Urstad videre.

Bildet viser den nyutnevnte professoren tatt med frontvendt kamera.
Kristin Hjorthaug Urstad har som nyutnevnt professor mange jern i ilden. Foto: privat

Omfattende bakgrunn innen akademia

UiS-professoren fullførte doktorgrad i helsevitenskap i 2013 ved Universitetet i Oslo med temaet “Undervisning og veiledning ved nyretransplantasjon». Hun har vært ansatt som førsteamanuensis ved UiS siden 2013, og fikk i 2020 status som merittert underviser. Forskningsinteressene hennes omfatter helsekompetanse, implementeringsforskning, e-læring og simulering. I 2020 var hun tilknyttet CAS (Centre for Advanced Study) ved Det Norske Videnskaps-Akademi, der forskningsfokus var helsekommunikasjon. Urstad har bred kompetanse innen forskningsmetoder som anvender kvantitative, kvalitative, mixed-method og kunnskapsoppsummering som design.

– Forskningen min kan bidra til å forstå det komplekse rundt helsekompetanse. Dette er sammensatt av både ferdigheter, kunnskap, evne til samhandling og kunne kritisk vurdere helseinformasjon. I dagens samfunn er tilgjengeligheten på helseinformasjon enorm, og det kan være vanskelig å navigere i denne jungelen av informasjon, forklarer Urstad.

Er involvert i utvikling av applikasjon for sykepleiestudenter

Forskeren har sammen med sine kolleger ved UiS, University of Nottingham og Valencia Catholic University nylig utviklet applikasjonen DIGISIM, som er tilgjengelig i AppStore og Google Play. Denne tilbyr sykepleiestudenter mengdetrening i praktiske prosedyrer som injeksjoner, sårstell og nedlegging av sonde. Applikasjonen har ulike øvelsesfunksjoner og har tre ulike språkalternativer. DIGISIM er pilottestet på en gruppe sykepleiestudenter på andre studieår, og læringsverktøyet ble godt mottatt av studentene.

– Det å bli trygg på praktiske prosedyrer krever mengdetrening. Prosedyrene skal sitte i ryggmargen når sykepleie utøves. Dette er særlig viktig i akutte situasjoner. Applikasjonen bidrar til kvalitetssikret mengdetrening uten at brukerne er avhengig av en lærer, påpeker Urstad.

Les også: UiS-utviklet app lærer sykepleiestudenter å sette sprøyter

På grunn av dette prosjektet er hun nominert til «Teaching Award Winner for Sharing Best Practice on ColLab Conference 2022” i regi av ECIU som representant fra UiS.

– Det er veldig kjekt å bli nominert. Dette viser at applikasjonen anses som nyttig og vil kunne ha overføringsverdi til andre studier som krever innlæring av praktiske ferdigheter. Her er det mange muligheter, avslutter Urstad.

Tekst: Eigil Kloster Osmundsen