Forskergruppe FAMILY – psykisk helse og livskvalitet for unge og familier

Arbeid med barn og ungdom innebærer nesten alltid arbeid med familien. Derfor bygger forskningsgruppen FAMILY på prinsippet om tett samarbeid med foreldre og øvrige familiemedlemmer.

Publisert Sist oppdatert

FAMILY står for Fostering and Advancing Mental Health Interventions to enhance the Lives of Youth and families.

Gruppen arbeider med å utvikle, prøve ut og ta i bruk kunnskapsbaserte tiltak – altså utredning og behandling som bygger på forskning og dokumentert effekt. Her skal gruppen se på samarbeidet og tilliten mellom behandler og familie, sørge for at metoden som brukes oppleves meningsfull og troverdig, og finne ut hvordan foreldre kan bidra i både forebygging og behandling av psykiske vansker.

Familiemedlemmer i samtale
FAMILY står for Fostering and Advancing Mental Health Interventions to enhance the Lives of Youth and families.

For at tiltakene skal være nyttige i lengden, må de ikke bare fungere i forskningssammenheng. De må også kunne brukes i hverdagslige kliniske settinger, som barne- og ungdomspsykiatrien, skolen eller andre tjenester, på en systematisk og varig måte.

FAMILY bygger sitt arbeid på Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell. Den viser hvordan barn påvirkes av mange nivåer rundt seg – fra familien, venner og skole, til lokalsamfunn og samfunnsstrukturer. Med dette som utgangspunkt retter gruppen forskningsinnsatsen mot å forebygge og motvirke utenforskap blant barn og unge.

Dette gjøres gjennom tradisjonelle kliniske studier, implementeringsforskning og hvordan tiltak best kan innføres i praksis, helsetjenesteforskning og samfunsrettede studier med et bredt blikk på barns livsvilkår.

FAMILY, en forskingsgruppe på UiS.

Forskningsgruppen samarbeider tett med klinikere, forskere og samfunnsaktører, og involverer aktivt både doktorgradsstipendiater og masterstudenter. Målet er å bygge bro mellom forskning og praksis, og å utvikle løsninger som er kulturelt relevante, teknologisk oppdaterte, økonomisk bærekraftige og som bidrar til bedre livskvalitet for barn, ungdom og deres familier.

Deltakere i forskergruppen

Professor
51831967
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt for sosialfag
Professor
5183 4237
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Professor
5183 4220
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt for sosialfag
Stipendiat
51832179
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt for sosialfag