Hvordan sikrer ledere i helsetjenesten sikkerheten for både ansatte og pasienter?

Malin Rosell Magerøy har forsket på hvordan ledere i kommunehelsetjenesten opplever ansvaret for både HMS for ansatte og pasientens sikkerhet. Studien belyser spenninger, avveininger og viktigheten av relasjoner for å sikre kvalitet og trygge helsetjenester.

Publisert Sist oppdatert
Portrett av Malin Magerøy
Malin R. Magerøy har i sin doktorgrad vært tilknyttet forskningssenteret SHARE ved UiS. (Foto: UiS)

Hun disputerer for ph.d.-graden i helse og medisin ved Det helsevitenskapelige fakultet 6. desember 2024, hvor hun forsvarer avhandlingen: Exploring leadership perspectives on the dual responsibility of Health, Safety and Environment, and Quality and Patient Safety.

Hva har du forsket på?

Jeg har forsket på hvordan ledere på ulike nivå i kommunehelsetjenesten opplever og håndterer å ha det doble ansvaret for HMS (helse, miljø og sikkerhet som angår ansatte) og kvalitet og pasientsikkerhet. Jeg har undersøkt om opplevelse og utfordringer er de samme uavhengig av ledernivå og størrelse på kommuner, hvordan man prioriterer i tilfeller med motstridende lovverk, samt hvordan lokalpolitikere blir involvert i disse prosessene.

Jeg har sett på hvilke avveininger ledere tar i disse prosessene og hvilke faktorer som kan hemme eller fremme opplevelsen og ivaretakelsen av det doble ansvaret på ulike systemnivå, fra kommunedirektør som det øverste ledernivået til avdelingsleder i sykehjem som det laveste.

Hva fant du ut?

Lederrollen i helsevesenet har blitt mer kompleks og krevende de siste årene. Kommunene står ovenfor store utfordringer når det gjelder å ha nok personell til å ivareta et stadig økende behov for helsetjenester, både i hjemmet og på institusjon. Særlig i små kommuner opplever man at det kan være utfordrende å levere gode og lovpålagte tjenester.

Denne studien viser at både politikere og ledere på alle systemnivå opplever spenninger i håndteringen av dette doble ansvaret, og at både kontekstuelle faktorer og interne faktorer påvirker opplevelsen. Motstridende interesser som lovverk og økonomiske faktorer, førte til avveininger på alle systemnivå og påvirket følgelig politikeres og lederes opplevelse av og evne til å håndtere ansvaret og spenningene mellom HMS på den ene siden og kvalitet og pasientsikkerhet på den andre.

Størrelse, plassering, lovverk og økonomisk situasjon var blant de ytre faktorene som hadde størst innvirkning, mens organisasjon, system, kompetanse og relasjoner var de interne faktorene som var mest fremtredende. Funnene i denne studien indikerer at relasjoner er viktige for at ledere skal opprettholde sikkerheten for både ansatte og pasienter.  Selv om dette gjaldt på alle systemnivå, hadde relasjonen mellom ledere og medarbeidere størst betydning for det laveste ledernivået.

Denne studien bekrefter at en endring på systemnivå kan påvirke hvordan arbeidet utføres og dermed også utfallet. Tilpasning til nye og endrede forhold var en stor del av ledernes hverdag, og resultatene av denne studien viser at gode relasjoner gjorde tilpasningene enklere, både for den enkelte leder og for organisasjonen, noe som igjen kunne påvirke resultatet og utfallet for pasienter og ansatte.

Hva kan forskingsfunnene brukes til?

Resultatene av denne studien belyser hvordan ledere på ulike systemnivå i helsetjenesten håndterer å ha det doble ansvaret for HMS og kvalitet og pasientsikkerhet, hemmende og fremmende faktorer, hvordan politikere blir involvert i beslutningsprosessen, og i hvilken grad beslutninger tatt på makronivå blir kjent og oppleves som nødvendige for de lavere ledernivåene i organisasjonen.

Dette bør anerkjennes og vurderes av beslutningstakere, kommuneledere og forskere. Betydningen av relasjoner, størrelse på kommuner, sykehjem og avdelinger og motstridende lovverk ser ut til å være stor. I tillegg indikerer våre resultat at det er en sammenheng mellom arbeidsmiljø og kvalitet i de tjenestene som leveres - og dermed sikkerhet for brukere og pasienter.

Det bør vi ta på alvor på framover. Gjennom å jobbe mer helhetlig, ha fokus på arbeidsmiljø (både for ledere og medarbeidere), kan vi oppnå lavere sykefravær, mindre turnover, minske gapet mellom behov og tilgjengelig kompetanse og dermed bidra til tryggere tjenester av en høyere kvalitet.

Malin Rosell Magerøy er utdannet sykepleier med mastergrad i helsefremmende arbeid og videreutdanning i etikk og endringsledelse. Hun har de siste 12 årene jobbet med HR/HMS, ledelse og organisasjonsutvikling i privat og offentlig sektor, og er i dag ansatt som spesialrådgiver i organisasjonsutvikling i Rogaland fylkeskommune. Hun har i sin doktorgrad vært tilknyttet forskningssenteret SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten.