Suksess for selskap basert på forskning fra UiS i 2021

Ti forskningsbaserte selskap hentet inn 258 millioner fra privat og offentlig kapital.

Saferock AS er et av selskapene det løsnet for i fjor. Selskapet bygger på en idé og patent utviklet av PhD-studier av Mahmoud Khalifeh (til venstre) og Helge Hodne. De fikk industripartnere med på laget til å utvikle en brønnsement som skal tette oljebrønner. Arkivfoto: Mari Løvås.

Det dreier seg om selskap opprettet i perioden 2012-2021 som Saferock, Factiverse, Nabla Flow, KVS Technologies, Smart Crowding, Tidewave, Shoreline og Huddlestock. Selskapene har fått hjelp av innovasjonsselskapet Validé til å kommersialisere ideene sine.

Modning

Gjennombruddet hos investorene skjedde etter at selskapene hadde modnet sine produkt og markeder i noen år.

– Ideer som Validé jobber med fra forskningsmiljøene er oftest bare en idé; en teori, en algoritme, en matematisk mulighet eller en kjemisk formel, forteller kommunikasjonsleder Hilde Garlid i Validé.

Ulike løsninger

– Men når sånt er dyrket fram av forskere, vandret den lange veien via patentsøknad, testing og re-testing, kommer vi til et punkt der vi, sammen med forskerne og forskningsmiljøene, må bestemme om det finnes en industri som vil kjøpe løsningen som en lisens, eller om vi skal etablere et eget selskap og starte på et forretningsløp helt fra bunn. Selskapene det løsnet for i fjor var basert på ulike forretningsmessige løsninger, sier Garlid.

Les mer på valide.no.

Hjelp til ideutvikling og kommersialisering

Universitetet i Stavanger er samarbeidspartner og en av eierne til Validé som bistår enkeltpersoner og grundere med idéutvikling, innovasjons- og kommersialiseringsprosesser, patentering, selskapsetablering, lisensiering, inkubering og finansiering.

Dette kan Validé hjelpe med.

Validés øvrige eiere er Stiftelsen Rogaland Kunnskapspark, Rogaland fylkeskommune, Selskapet for industrivekst (SIVA), Equinor Technology Ventures, Forskningsselskapet Norce ved Norce Innovasjon, Helse Stavanger ved Stavanger Universitetssykehus og matforskningsinstituttet Nofima.

Tekst: Elin Nyberg