Til deg som skal være med i Enact

Skal din skole være med i forskningsprosjektet Enact skoleåret 2025/26? På disse sidene finner du informasjonen du trenger om hva det innebærer å delta i prosjektet.

Publisert Sist oppdatert

Velkommen til Enact!

Vanlige spørsmål og svar om Enact

Har du spørsmål om hva det innebærer å være med i Enact? Her svarer vi på de vanligste!

Mann og to gutter i klasserom
Enact gir viktig kunnskap til norske matematikklærere. (Foto: Marie von Krogh)

36 norske skoler er med i Enact, som gjennomføres i skoleåret 2025/26. Vi setter stor pris på at dere er med på dette.

Her finner du vanlige spørsmål og svar om hva det innebærer å delta.

Husk at du alltid er velkommen til å kontakte oss dersom det er noe du lurer på.

Enact er en randomisert, kontrollert studie. Deltakerne er tilfeldig delt inn i fire ulike grupper, inkludert en kontrollgruppe som fortsetter med vanlig praksis uten noen tiltak.

Dette er viktig for at vi skal ha et godt sammenligningsgrunnlag i etterkant av deltakelsen. Vi vil sikre at vi kan skille mellom effekt av tilbakemeldinger, effekt av kompetanseheving, og effekt av kombinasjon av tilbakemeldinger og kompetanseheving. Alt blir sammenlignet med en kontrollgruppe som fortsetter som før.

Gruppene er delt inn på følgende måte:

  • Først har vi trukket tilfeldig hvilke skoler som får kunnskap om klasseromspraksiser som er viktige for å styrke elevenes engasjement for læring.
  • Deretter trekker vi vilkårlig 6. eller 7. trinn på hver skole, der læreren skal få tilbakemeldinger fra elevene om hvordan de opplever undervisningen. 

Resultatet er fire ulike grupper, og det er altså tilfeldig hvilken gruppe lærerne blir plassert i. 

  • En fjerdedel av lærerne vil få ny kunnskap og tips om engasjerende undervisning i matematikkfaget. Materiellet er nettbasert. (Gruppe 1)
  • En fjerdedel vil få kunnskap og tips om engasjerende matematikkundervisning, og i tillegg tilbakemeldinger fra elevene deres om hvordan de opplever undervisningen. Elevene vil svare anonymt på konkrete spørsmål i en digital portal som er laget spesielt for dette prosjektet. (Gruppe 2)
  • En fjerdedel vil kun få tilbakemeldinger fra elevene. (Gruppe 3)
  • En fjerdedel vil fortsette slik man jobber i dag. (Gruppe 4)

Deltakerne i gruppe 3 og 4 vil få tilbud om kompetansepakkene etter at prosjektperioden er ferdig.

  • I løpet av året vil dere få løpende tilgang til 8 kompetansepakker som dere skal gjennomføre sammen med den andre Enact-læreren på skolen.
  • Dere skal gjennomføre oppgavene i Enact i tre måneder i løpet av høsten 2025 og tre måneder i løpet av våren 2026.
  • Skolen forplikter seg til å gi lærerne som er med tid til å jobbe sammen om utviklingsarbeidet i prosjektet en time i uka i disse periodene.
  • I tillegg skal dere prøve ut innholdet i kompetansepakkene i egen undervisning. Dette er beskrevet i kompetansepakkene.

Her finner du en tidslinje med oversikt over aktivitetene dere skal gjennomføre det kommende skoleåret.

De 8 kompetansepakkene dere vil få i løpet av året, tar for seg ulike emner som har betydning for elevenes engasjement i matematikkundervisningen.

Innholdet er presentert på en effektiv og engasjerende måte, og tilpasset norske klasserom.

Alt innhold er forskningsbasert, praksisnært og tilpasset læreplanen.

Hver kompetansepakke består av 3 økter á 40–60 minutter:

  • 1 økt der du og en kollega reflekterer over hvordan dere jobber i dag
  • 1 økt med fagstoff presentert på en lettfattelig måte, og forslag til utprøving i egen praksis
  • 1 økt der dere reflekterer sammen etter utprøvingen

Du får også tilgang til en oppgavebank, slik at du kan tilpasse innholdet i hver pakke til det dere til enhver tid jobber med i klasserommet.

Tema i kompetansepakkene:

Temaene du vil lære med og prøve ut i Enact er:

  • Hva kjennetegner gode matematikkoppgaver som engasjerer elevene?
  • Hvordan kan du introdusere matematikkoppgaver på en måte som gjør elevene interesserte?
  • Hvordan kan du svare på elevspørsmål og gi tilbakemeldinger som gjør at elevene ikke gir opp?
  • Hvordan kan du legge til rette for aktive helklassesamtaler der elevene setter ord på egen tenking?
  • Hvordan kan du bruke feilsvar som en ressurs i undervisningen?
  • Hvordan kan du representere elevenes matematiske tenkning og analysere elevers matematiske representasjoner?
  • Hvordan kan du lede eleven mot det matematiske målet du har satt for matematikkundervisningen?

Kompetansepakkene er utviklet av Matematikksenteret i samarbeid med prosjektgruppa i Enact.

Den første gruppen (tiltaksgruppen) får tilgang i løpet av skoleåret 2025/26. Alle som deltar vil få tilgang til alt materiale i prosjektet etter at tiltaksperioden er over.

Skolen din har forpliktet seg til at Enact-lærerne på skolen skal få mulighet til å jobbe med utviklingsarbeidet i skolens utviklingstid eller trinntid. Dette skal altså ikke komme på toppen av vanlig undervisning.

Prosjektperioden er 3 måneder høsten -25 og 3 måneder våren -26. I løpet av året vil dere få løpende tilgang til 8 digitale kompetansepakker som tar for seg ulike emner som har betydning for elevenes engasjement i matematikkundervisningen.

Hver kompetansepakke består av 3 økter som hver har en varighet på 40-60 minutter.

I hver kompetanseøkt vil dere få oppdrag dere blir bedt om å prøve ut i egen undervisning før dere møtes igjen neste gang.

Når det gjelder tilbakemeldinger fra elevene, vil lærerne på samme trinn på skolen blir plassert i samme gruppe.

Noen av dere er i grupper som er bedt om å be tilbakemeldinger fra elevene på undervisningen noen ganger i løpet av prosjektperioden. Dere vil få beskjed når dette skal gjøres.
Tilbakemeldingene skal gis i en digital portal som er laget spesielt for Enact.
Det er bare du som har tilgang til tilbakemeldingene fra dine elever.
Vi anbefaler at dere gjør dette i starten av timen.

I Enact vil vi undersøke effekten av ulike tiltak. For å gjøre dette, må vi ha en gruppe å sammenligne med. Derfor er kontrollgruppene like viktige som tiltaksgruppene i slike prosjekter.
Dere som er i kontrollgruppene, vil få tilgang til kompetansepakkene neste skoleår, slik at dere kan bruke dem til egen profesjonsfaglig utvikling.

Når du har gjennomført alle 8 modulene gjennom høsten 2025 og våren 2026, har du mulighet til å ta eksamen og dermed få 15 studiepoeng på masternivå i emnet «Praktisk, engasjerende og variert matematikkundervisning» høsten 2026 eller våren 2027.

Dette gjelder både deg som er i en av tiltaksgruppene, og deg som er i en kontrollgruppe.

Hvis du ønsker å ta dette masteremnet, må du være med i Enact og ha 30 stp i matematikk/matematikkdidaktikk. (NB: Dette gjelder kun deg som ønsker å ta masteremnet. Det er ikke krav om studiepoeng for å delta i selve forskningsprosjektet.)

  • For deg som er med i en tiltaksgruppe: Emnet går høsten 2026 med muntlig eksamen i desember.
  • For deg som er med i kontrollgruppa (sammenligningsgruppa): Emnet går våren 2027 med muntlig eksamen i juni.

De åtte modulene i Enact teller som arbeidskrav. I tillegg må du lese pensumlitteratur og bestå muntlig eksamen.

Opptak og påmelding annonseres til deltakerne i løpet av prosjektperioden.

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger som ikke er besvart over? Kontakt oss gjerne:

I Enact søker vi mer kunnskap om matematikkundervisning i en norsk skolehverdag. (Foto: Marie von Krogh)
Forsker og administrativt ansvarlig for Synapse lab
51832185
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans

Dette kan du forvente i Enact:

Film om kompetansepakkene.

Lær mer om bakgrunnen for Enact:

Film om bakgrunnen for Enact.
Fakta om Enact

I Enact går forskere og lærere sammen for å utvikle ny kunnskap om hvordan lærere kan videreutvikle egen undervisningspraksis på en måte som skaper større engasjement for matematikkfaget. Prosjektet er tverrfaglig og ledes av Oddny Judith Solheim ved institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, og Mari Rege ved Handelshøyskolen, UiS. Enact foregår fra 2022 - 2028. Kompetanseutviklingen i engasjerende matematikkundervisning blir utviklet av ansatte på Matematikksenteret, forskere fra Universitetet i Stavanger og NETTOP, avdeling for digital undervisning og e-læring ved UiS. Prosjektet er støttet av Norges Forskningsråd i perioden 2022 - 2028. Gå til prosjektets sider hos NFR. Enact er støttet av Forskningsrådets utlysning for store, tverrfaglige forskningsprosjekter. 

Å være engasjert i undervisningen handler om å være aktivt involvert i læringsarbeidet.

Oddny Judith Solheim, prosjektleder for Enact

Følgende personer jobber i Enact:

Senterleder
51833136
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Professor i økonomi
51833721
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans
Professor i matematikk
51833558
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Forsker og administrativt ansvarlig for Synapse lab
51832185
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans
Forsker i utdanningsvitenskap
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Postdoktor i samfunnsøkonomi
51831384
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans
Førsteamanuensis i pedagogisk psykologi
51833698
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Stipendiat i utdanningsvitenskap
51832207
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Førstelektor i matematikk
51833483
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Førstelektor, Matematikksenteret NTNU
Monica Rehaug
Universitetslektor, Matematikksenteret NTNU
Universitetslektor, Matematikksenteret NTNU
Bård Vinje
Universitetslektor, Matematikksenteret NTNU
Olav Dalgsegg Tokle
Universitetslektor, Matematikksenteret NTNU
Professor i medisinsk statistikk
Det helsevitenskapelige fakultet
Avdeling for kvalitet og helseteknologi
Seniorrådgiver
51833206
Nasjonalt lesesenter
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF