Faggruppe i pedagogikk

Faggruppen i pedagogikk arbeider med forskning som er med på å styrke lærerstudenters, læreres og spesialpedagogers profesjonsfaglige læring og utvikling, i samarbeid og partnerskap med praksisfeltet

Publisert Sist oppdatert

Å møte elevmangfoldet i norsk skole innebærer å måtte ta hensyn til et vidt spekter av forskjeller. Pedagogers profesjonsfaglige kompetanse er dermed avgjørende for alle elevers vilkår for deltakelse, læring og identitetsutvikling.

Faggruppens forskning er opptatt av å belyse hvordan skolers pedagogiske praksis og de sosiale interaksjonene i og utenfor det mangfoldige klasserommet skaper vilkår for elevers deltakelse og læring i skolehverdagen. I en slik sammenheng står det profesjonsfaglige samarbeidet mellom ulike aktører sentralt. Forskningen i faggruppen representerer et bredt spekter av ulike tematikker og forskningsdesign, og gruppens medlemmer inngår i samarbeid med forskere og praktikere, både nasjonalt og internasjonalt.

Fagmiljøet er tilknyttet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.

Forskningsområder

Forskningsaktivitetene til faggruppen er delt inn i tre overordnede forskningsområder, jf. Florian & Spratt (2013) og Nevøy & Helle (2019):

  • Å forstå læring
  • Sosial rettferdighet
  • Å bli en aktiv profesjonsutøver

Nevøy, A. & Helle, L. (2019). Profesjonsrettet pedagogikk. Innspill til læreres arbeid for inkludering. Gyldendal.
Florian, L., & Spratt, J. (2013). Enacting inclusion: a framework for interrogating inclusive practice. European Journal of Special Needs Education, 28(2), 119-135.

Finn en ekspert

Finn en ekspert innen ett eller flere av forskningsfeltene

Å forstå læring

Sosial rettferdighet

Å bli en aktiv profesjonsutøver