Faggruppen i pedagogikk arbeider med forskning som er med på å styrke lærerstudenters, læreres og spesialpedagogers profesjonsfaglige læring og utvikling, i samarbeid og partnerskap med praksisfeltet
Å møte elevmangfoldet i norsk skole innebærer å måtte ta hensyn til et vidt spekter av forskjeller. Pedagogers profesjonsfaglige kompetanse er dermed avgjørende for alle elevers vilkår for deltakelse, læring og identitetsutvikling.
Faggruppens forskning er opptatt av å belyse hvordan skolers pedagogiske praksis og de sosiale interaksjonene i og utenfor det mangfoldige klasserommet skaper vilkår for elevers deltakelse og læring i skolehverdagen. I en slik sammenheng står det profesjonsfaglige samarbeidet mellom ulike aktører sentralt. Forskningen i faggruppen representerer et bredt spekter av ulike tematikker og forskningsdesign, og gruppens medlemmer inngår i samarbeid med forskere og praktikere, både nasjonalt og internasjonalt.
Fagmiljøet er tilknyttet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.
Forskningsområder
Forskningsaktivitetene til faggruppen er delt inn i tre overordnede forskningsområder, jf. Florian & Spratt (2013) og Nevøy & Helle (2019):
- Å forstå læring
- Sosial rettferdighet
- Å bli en aktiv profesjonsutøver
Nevøy, A. & Helle, L. (2019). Profesjonsrettet pedagogikk. Innspill til læreres arbeid for inkludering. Gyldendal.
Florian, L., & Spratt, J. (2013). Enacting inclusion: a framework for interrogating inclusive practice. European Journal of Special Needs Education, 28(2), 119-135.
Finn en ekspert
Finn en ekspert innen ett eller flere av forskningsfeltene
Å forstå læring
- Profesjonslæring: Vegard Moen, Nina Helgevold, Mette Hvalby, Marianne Sandvik Tveitnes
- Betydningen av læringsforståelser i pedagogisk og spesialpedagogisk virksomhet: Marieke Bruin, Finn Martinsen
- Metakognisjon, språkdidaktikk, generasjonsoverførte traumer: Hans Erik Bugge
Sosial rettferdighet
- Inkluderende/ekskluderende praksiser i yrkesopplæring i VGO: Tarja Tikkanen, Vegard Moen, Marieke Bruin
- Childism: Tanu Biswas
- Sosial rettferdighet i utdanning og skole: Marieke Bruin
Å bli en aktiv profesjonsutøver
- Læreres profesjonsutvikling i samarbeid og partnerskap: Vegard Moen, Nina Helgevold, Mette Hvalby
- PP-tjenestens rolle og funksjon, Spesialpedagogikk i en skole for alle: Marianne Sandvik Tveitnes, Finn Martinsen, Kari Vestbø
- Pedagogisk danningsfilosofi, kritisk tenking: Hein Berdinesen, Hans Erik Bugge
- Skikkethetsvurdering av lærerstudenter: Mette Hvalby
- Profesjonsetikk: Hein Berdinesen
- Lærer- og elevinteraksjoner: Øystein Nybøe
- Foreldres rolle og samarbeid med hjemmet: Marieke Bruin
- Studenters læring: Kari Vestbø, Vegard Moen, Hein Berdinesen, Vidar Kjetilstad, Nina Helgevold, Marieke Bruin, Marianne Sandvik Tveitnes
- Klasseledelse, motivasjon: Vidar Kjetilstad
- Lærerutdanneres digitale kompetanse: Tarja Tikkanen, Paolo Scarbocci Haaland, Hans Erik Bugge, Barbara Malgorzata Waloszek