Forskningsbasert praksis i skole og lærerutdanning (ScaleUp)

Det er behov for mer kunnskap hvordan omsette teori til praksis i alle skoler, alle klasserom til nytte for alle elever.

Publisert Sist oppdatert

Lærer og elev i samtale utendørs.
Det er en utfordring både i forskning, policy og praksis at kunnskap utviklet gjennom forskning har begrenset innflytelse. Foto: Jørn Steen/UiS.

Bakgrunn for programområdet:

Det har vært en kraftig utvikling i forventningene om skole og utdanning skal anvende forskning. Likevel er det en utfordring både i forskning, policy og praksis at kunnskap utviklet gjennom forskning har begrenset innflytelse. Arbeidet med å bygge bro mellom forskning og praksis har økt de siste årene, men det det gjenstår en rekke utfordringer og behov for mer kunnskap om hvordan omsette teori til praksis i alle skoler, alle klasserom til nytte for alle elever. Programområdet ScaleUp skal bidra til at vi får mer kunnskap om dette feltet. 

Programområdet har tre hovedmål: 

  • Øke kunnskapen om systematisk oppskalering av kunnskapsbaserte intervensjoner i skole og lærerutdanning
  • Utvikle, benytte og evaluere modeller for å gi støtte til læreres kontinuerlige profesjonelle utvikling
  • Utvikle kunnskap om hvordan man kan bidra til å støtte lærerstudenter i å bygge bro mellom teori og praksis

Flere forskningsprosjekter er relatert til ScaleUp. Lenke til noen relevant prosjekt finner du her: 

Medlemmer i ScaleUp:

Førsteamanuensis
5183 2926
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Professor
5183 2931
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Førsteamanuensis
51832936
Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Førsteamanuensis
51831654
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Førsteamanuensis
51833698
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Postdoktor
51832930
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Forsker
51831789
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Stipendiat
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Senterleder
5183 3136
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Professor
5183 3530
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Professor
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Førsteamanuensis
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Professor
5183 3721
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans
Forsker
51832185
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans
Neil Humphrey
Professor II
University of Manchester