Hopp til hovedinnhold

Den internasjonale matematikkdagen 14. mars

UNESCO bestemte i 2019 at 14. mars, eller pi-dagen, som den også er kjent som, skal feires som den internasjonale matematikkdagen. Matematikk er et fag mange barn og unge sliter med. Hva kan man gjøre med det?

Publisert: Endret:

Mange barn og unge sliter med matte. Årsakene er komplekse, men ved å se helhetlig på forskningen som er gjort på dette kan utdanningssektoren sette inn de tiltakene som fungerer best. Under har vi samlet tre som alle handler om unge og matematikk.   

Photo by Joshua Hoehne on Unsplash

Forskningsnotater om matematikk:

Tidlig inngripen

Vil det virke utjevnende å sette inn tiltak for de barna som allerede i barnehagen viser en dårlig tallforståelse? 

Språk og matematikk

Kan tiltak for å mestre språk ha positiv effekt for de som sliter med matematikk?

Omvendt undervisning

Ved å endre undervisningsmetode kan lærere bidra til å skape engasjement.