Ved å se på tidligere forskning har forskere ved Kunnskapssenter for utdanning utarbeidet fem prinsipper som må ivaretas for å sikre best mulig overgang fra barnehage til skole.

Det er mange metoder lærere i barnehage og skole kan bruke for å gjøre overgangen fra barnehage til skole så god som mulig for barna. I den systematiske kunnskapsoversikten Tiltak med positiv innvirkning på barns overgang fra barnehage til skole fra Kunnskapssenter for utdanning ved UiS gir forfatterne disse anbefalingene for å lykkes med overgangen:
Samarbeid mellom barnehage og skole:
- Få til et tett faglig samarbeid mellom barnehagelærere og lærere i skolen.
- Barnehage og skole må utveksle av informasjon om barna.
- Tilrettelegg for samarbeidsprosjekter mellom barnehage og skole.
Samarbeid mellom foreldre og skolen:
- Skolen bør ha en åpen og gjensidig dialog med foreldre før, under og etter overgangen.
Tiltak som kan iverksettes av barnehagen:
- Gjør barna kjent med skolen.
- Etabler et felles forum for informasjon og diskusjon.
- Arbeid for bedre sammenheng i overgangen.
Tiltak som kan iverksettes av skolen:
- Velkomstprogrammer
- Tydelige formulerte mål og forventninger
- Fleksible og dynamiske overgangspraksiser
Fem prinsipper for overgangen fra barnehage til skole:
Analyser av tidligere forskning viser at det er viktig å ivareta disse fem prinsippene:
- transparens – at foresatte og barna må vite og forstå hva barnehage og skole gjør
- prosess – overgangen fra barnehage til skole er en prosess, ikke en enkelthendelse
- kontinuitet – at det er en sammenheng mellom det som skjer i barnehagen og det som skjer på skolen
- relasjoner – godt samarbeid og partnerskap
- hybrid pedagogikk – en pedagogikk som bygger på både barnehagens og skolens praksis
– Alle eksemplene ovenfor er eksempler på ulike aktiviteter som kan foregå for å ivareta disse fem prinsippene, sier Elaine Munthe, leder for Kunnskapssenter for utdanning.
Se også: Læring for livet
Hvordan kan skolen gi førsteklassingene en best mulig start? Artikkel hos forskning.no