Podkast: Skoleeiere og skolelederes arbeid med digitalisering

En ny podkast fra GrunnDig-prosjektet stiller spørsmålet: Er norske skoleledere i ferd med å flagge ut pedagogikken til tek-gigantene?

GrunnDig

Samarbeidsprosjekt mellom Kunnskapssenter for utdanning (ved UiS), Universitetet i Oslo og Høgskulen i Volda. Oppdragsgiver er Utdanningsdirektoratet, prosjektperiode er 1. november 2021 - 30. november 2022. Deltakere: Elaine Munthe (UiS, prosjektleder), Ola Erstad (UiO, med-prosjektleder og leder for arbeidspakke 4), Morten Njå (UiS, leder for arbeidspakke 1 og 3), Sanna Forsström (UiS, leder for arbeidspakke 2), Øystein Gilje (UiO, leder for arbeidspakke 5), Synnøve Hedemann Amdam (HVO, prosjektmedlem), Synnøve Moltudal (HVO, prosjektmedlem).

GrunnDig skal undersøke trender og utvikling i digitalisering i den norske grunnopplæringen (Foto: Getty Images).

Den andre podkast-episoden i GrunnDig-prosjektet er nå publisert, og tema denne gangen er digital kompetanse for elever og lærere.

Den nye digitale tilstanden er i ferd med å endre skolene, pedagogikken og læringen til elevene våre, og det er på tide å få begge hendene på rattet, mener professor Ola Erstad, en av forskerne i GrunnDig-prosjektet.

Du kan høre Erstad i samtale med forfatter Lena Lindgren og programleder Monica Bjermeland om digitaliseringens skjulte krefter.

Ifølge Erstad er utfordringen i dagens skole alle de internasjonale, kommersielle aktørene som nå turer inn i skolen med sine digitale systemer og læringsressurser:

– De posisjonerer seg nå i mange land samtidig og prøver å utvikle systemer og ressurser som skal tilpasses skoler i ulike land. Lærerne i de ulike landene må forholde seg til og tilpasse pedagogikken sin til disse systemene, uttaler han.

Podkasten er produsert av Universitet i Oslo og er en del av serien Universitetsplassen.

Les mer om prosjekter Kunnskapssenter for utdanning er med i: