Hopp til hovedinnhold

Frode Skarstein

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
HG Q-205
Follow me
Bio
PÅGÅENDE FORSKNING

Jeg har siden 2013 arbeidet ved UiS, med interesse for utdanningsforskning i skole og lærerutdanning, og har nå forskningsfokus der lærerstudenters og elevers hverdagsforestillinger møter den naturfaglige fortellingen.
I tillegg ser jeg på hvordan lærerstudenters egne holdninger til sosiovitenskapelige kontroverser som miljø- og klimaproblematikk påvirker deres fagdidaktiske vurderinger, og hvordan dialogiske tilnærminger i lærerutdanningen kan øke studentenes bevissthet om egne og andres holdninger til disse temaene.

FORSKNINGSOMRÅDER
  • Bærekraftig utviking og utdanning

  • Sosiovitenskapelige kontroverser

  • Klimaskepsis og undervisning

  • Antivitenskapelighet

  • Skalaproblematikk i naturfaget

+
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

      (2020)

      Curious children and knowledgeable adults – early childhood student-teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge.

      International Journal of Science Education

      ISSN 0950-0693.

      Volum 42.

      Hefte 2.

      s.310-328.

      DOI: 10.1080/09500693.2019.1710782

    • Wolff, Lili-Ann; Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

      (2020)

      The Mission of Early Childhood Education in the Anthropocene.

      Education Sciences

      ISSN 2227-7102.

      Volum 10.

      Hefte 2.

      DOI: 10.3390/educsci10020027

    • Skarstein, Frode; Wolff, Lili-Ann

      (2020)

      An Issue of Scale: The Challenge of Time, Space and Multitude in Sustainability and Geography Education.

      Education Sciences

      ISSN 2227-7102.

      Volum 10.

      Hefte 2.

      DOI: 10.3390/educsci10020028

    • Skarstein, Frode

      (2020)

      Climate beliefs in an oil-dependent economy: Norwegian pre-service science teachers’ attitudes towards climate change.

      Environmental Education Research

      ISSN 1350-4622.

      Volum 26.

      Hefte 4.

      s.491-510.

      DOI: 10.1080/13504622.2020.1728233

    • Skarstein, Frode; Skarstein, Tuula Helka

      (2020)

      Skalaproblematikk i utdanning for bærekraftig utvikling.

      Norsk pedagogisk tidsskrift

      ISSN 0029-2052.

      Volum 104.

      Hefte 3.

      s.313-325.

      DOI: 10.18261/issn.1504-2987-2020-03-08

    • Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

      (2019)

      Artskunnskap for bærekraftig utvikling. I: Bærekraft i praksis i barnehagen.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215028514.

      s.137-150.

    • Skarstein, Frode

      (2010)

      Helge Ingstad - en biografi.

      Spartacus

      ISBN 9788243005044.

    • Skarstein, Frode

      (2008)

      '...men så kom jo den 9. april i veien.' Adolf Hoel - den glemte polarpioneren.

      ISBN 978-82-997358-4-1.

    • Ljetoff, Marika; Folstad, Ivar; Skarstein, Frode; Yoccoz, Nigel Gilles

      (2007)

      Zebra stripes as an amplifier of individual quality?.

      Annales Zoologici Fennici

      ISSN 0003-455X.

      Volum 44.

      Hefte 5.

      s.368-376.

    • Skarstein, Frode; Folstad, Ivar; Rønning, Hans Petter

      (2005)

      Spawning coloration, parasites and habitat selection in Salvelinus alpinus: initiating speciation by sexual selection.

      Journal of Fish Biology

      ISSN 0022-1112.

      Volum 67.

      Hefte 4.

      s.969-980.

    • Skarstein, Frode; Folstad, Ivar; Grahn, Mats; Liljedal, Ståle

      (2005)

      Do fish eggs select sperm based on MHC-heterozygosity?.

      Behavioral Ecology and Sociobiology

      ISSN 0340-5443.

      Volum 57.

      Hefte 4.

      s.374-380.

    • Sorci, Gabriele; Skarstein, Frode; Morand, Serge; Hugot, Jean-Pierre

      (2003)

      Correlated evolution between host immunity and parasite life histories in primates and oxyurid parasites.

      Proceedings of the Royal Society of London. Biological Sciences

      ISSN 0962-8452.

      Volum 270.

      Hefte 1532.

      s.1481-2484.

    • Skarstein, Frode; Folstad, Ivar; Liljedal, Ståle

      (2001)

      Whether to reproduce or not; immune supressions and costs of parasites during reproduction in the Arctic charr.

      Canadian Journal of Zoology

      ISSN 0008-4301.

      Volum 79.

      s.271-278.

    • Liljedal, Ståle; Folstad, Ivar; Skarstein, Frode

      (1999)

      Secondary sex traits, parasites, immunity and ejaculate quality in the Arctic charr.

      Proceedings of the Royal Society of London. Biological Sciences

      ISSN 0962-8452.

      Volum 266.

      Hefte 1431.

      s.1893-1898.

    • Siva-Jothy, Michael T.; Skarstein, Frode

      (1998)

      Towards a functional understanding of "good genes".

      Ecology Letters

      ISSN 1461-023X.

      Volum 1.

      Hefte 3.

      s.178-185.

    • Folstad, Ivar; Skarstein, Frode

      (1997)

      Is male germ line control creating avenues for female choice ?.

      Behavioral Ecology

      ISSN 1045-2249.

      Volum 8.

      Hefte 1.

      s.109-112.

    • Svensson, Erik; Skarstein, Frode

      (1997)

      The meeting of two cultures: bridging the gap between ecology and immunology.

      Trends in Ecology & Evolution

      ISSN 0169-5347.

      Volum 12.

      Hefte 3.

      s.92-93.

    • Skarstein, Frode; Folstad, Ivar

      (1996)

      Sexual dicromatism and the immunocompetence handicap: An observational approach using Arctic charr.

      Oikos

      ISSN 0030-1299.

      Volum 76.

      Hefte 2.

      s.359-367.

    • Skarstein, Frode

      (1996)

      Disentangling ‘‘ good genes ’’ from immunocompetence.

      Oikos

      ISSN 0030-1299.

      Volum 76.

      s.199-200.

  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Skarstein, Frode

      (2021)

      En kritikk som hadde passet bedre på tidligere læreplaner.

      Morgenbladet

      ISSN 0805-3847.

      s.22-22.

    • Skarstein, Frode; Vartdal, Ragnhild

      (2020)

      Disse lærer­studentene er mer skeptiske til menneske­skapte klima­endringer.

    • Skarstein, Frode

      (2020)

      Mener oljelobbyen må kastes ut av skolen.

    • Skarstein, Frode

      (2020)

      Tidsforståelse som en kompetanse for det 21. århundre.

    • Skarstein, Frode; Bakken, Anja Kristin

      (2020)

      Noen lærerstudenter er mer skeptiske til menneskeskapte klimaendringer enn andre.

    • Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

      (2019)

      Early childhood student teachers’ species identification skills and their thoughts on the importance of species knowledge..

    • Skarstein, Tuula Helka; Wolff, Lili-Ann; Skarstein, Frode

      (2019)

      Knowledge, understanding and values – Early childhood student teachers' views on species knowledge in the context of ESD..

    • Skarstein, Frode; Skarstein, Tuula Helka

      (2019)

      Digitale verktøy i naturfagsundervisning.

    • Wolff, Lili-Ann; Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

      (2019)

      The Mission Of Early Childhood Education In The Anthropocene.

    • Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

      (2019)

      Curious children and knowledgeable adults - Early childhood student teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge.

    • Skarstein, Frode

      (2019)

      Perception of time as a 21st century skill.

    • Skarstein, Frode

      (2019)

      Turning climate change denying oil engineers into teachers: attitudes and practices.

    • Skarstein, Frode

      (2019)

      Å hente vann i bekken.

      Hytteliv

      ISSN 0332-6772.

      s.14-18.

    • Skarstein, Frode

      (2019)

      Å hente vann i bekken - det enkle livet.

      Harvest Magazine

    • Skarstein, Frode

      (2019)

      Fra Cruden bay til Wagnonlieu - primærkildenes fortelling om Tryggve Gran.

    • Skarstein, Frode; Johan, Mjønes

      (2019)

      Verden går til Helvete.

    • Skarstein, Frode; Johan, Mjønes

      (2019)

      Forskningsdagene: verden går til helvete (intervju på lokalen).

    • Skarstein, Frode

      (2019)

      Pre-service science teachers' attitudes towards climate change in Norway - regional differences and the role of teacher education..

    • Skarstein, Frode

      (2019)

      CO2 fra Equinors grønnvaskede olje.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

      s.64-64.

    • Skarstein, Frode; Skarstein, Tuula Helka

      (2018)

      Skalaproblematikk og digitale verktøy i naturfag.

    • Skarstein, Frode

      (2018)

      Digital metodikk i naturfag.

    • Skarstein, Frode

      (2018)

      Hvem var Helge Ingstad?.

    • Skarstein, Frode

      (2018)

      Holdninger til klimaproblematikk hos PPU-studenter i Norge.

    • Skarstein, Frode

      (2018)

      Dybdelæring og rapportering i naturfaget.

    • Skarstein, Frode

      (2018)

      Turning Petroleum Engineers Into Teachers: Climate Change Denial in Pre-Service Science Teachers.

    • Skarstein, Frode

      (2018)

      Turning Oil Engineers Into Teachers: Pre-Service Science Teachers’ Attitudes Towards Climate Change .

    • Skarstein, Frode

      (2018)

      Friluftsmannen og eventyreren som ga navn til den forliste fregatten.

    • Skarstein, Frode

      (2018)

      I dragsuget av Helge Ingstads forlis.

    • Skarstein, Frode

      (2018)

      Attitudes of pre-service science teachers towards the science and teaching of climate change.

    • Skarstein, Frode

      (2018)

      Digitale verktøy og skalaproblematikk i naturfag.

    • Skarstein, Frode

      (2018)

      Tryggve Gran - fra Cruden bay til Wagnonlieu.

    • Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

      (2018)

      Bærekraftig utvikling i lærerutdanning.

    • Skarstein, Frode

      (2017)

      Adolf Hoel - liv og kollaps.

    • Skarstein, Frode

      (2017)

      Holdninger til klimaproblematikk hos PPU-studenter.

    • Skarstein, Frode; Jørgensen, Finn Arne

      (2017)

      De egentlige klimarebellene.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

      s.40-40.

    • Skarstein, Frode

      (2017)

      Innleder & ordstyrer på "Samfunnet som organisme".

    • Skarstein, Frode

      (2017)

      Skalering - digitalte verktøy i naturfagsundervisningen.

    • Skarstein, Frode

      (2014)

      Helge Ingstad - kva ville han med livet?.

      Dag og Tid

      ISSN 0803-334X.

      s.27-27.

    • Skarstein, Frode

      (2013)

      Botanikkens betydeligheter.

      Prosa - tidsskrift for skribenter

      ISSN 0805-276X.

      Hefte 1.

    • Skarstein, Frode

      (2013)

      Havet ingen hindring.

      Prosa - tidsskrift for skribenter

      ISSN 0805-276X.

      Hefte 5/6.

      s.64-67.

    • Skarstein, Frode

      (2012)

      In it for the long haul: Adolf Hoel in Norwegian polar history.

      Fram Forum

      ISSN 1893-5532.

      s.28-29.

    • Skarstein, Frode

      (2010)

      Jakten på de tapte apacher. .

      Historie

      ISSN 0803-401X.

      Volum 20.

      Hefte 3.

    • Løkse, Mariann Cesilie; Skarstein, Frode

      (2009)

      "Where is this library you're talking about?" Student feedback on information literacy classes.

    • Skarstein, Frode

      (2008)

      Adolf Hoel : forskerspiren 1904-1907.

      Historie

      ISSN 0803-401X.

      Volum 18.

      Hefte 2.

      s.6-21.

    • Skarstein, Frode

      (2007)

      A cursed affair – how a norwegian expedition to Greenland became the USA’s first maritime capture in World War II.

      Polar Research

      ISSN 0800-0395.

      Volum 26.

      Hefte 1.

      s.1-14.

    • Skarstein, Frode

      (2006)

      Erik the Red’s Land: the land that never was.

      Polar Research

      ISSN 0800-0395.

      Volum 25.

      Hefte 2.

      s.173-179.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway