Teaterforestilling for barn: Vi har ikke alltid vært her

Tirsdag 26. september 2023 kl. 09:30-13:00,
Arne Rettedals hus.

Universitetet i Stavanger har invitert elever i 2. klasse til å oppleve teaterforestilling basert på forskning på menneskets forhold til dyr.

Publisert Sist oppdatert

Professor Dolly Jørgensen har forsket på historier om utryddelse og beskyttelse av dyrearter. I barneboka «Vi har ikke alltid vært her» forteller hun om hvordan norske bevere reddet den skandinaviske beverstammen på 1920-tallet.

I en tid preget av utfordrende miljøendringer og truende artsutryddelser, viser denne historien at det er mulig for enkeltmennesker å gjøre små ting som har stor effekt. Samtidig er det en fortelling som tar opp viktige og aktuelle temaer som migrasjon og tilhørighet.

Med utgangspunkt i historien fra boka ønsker vi i denne forestillingen, sammen med barna, å utforske hva det vil det si å være hjemme. Dette er et interaktivt teaterstykke hvor skolebarna får lov til å være med og delta aktivt på scenen.

Vi har også laget et formidlingsprosjekt med utgangspunkt i boka. Dette får barna enten i forkant eller i etterkant av forestillingen. Formidlingsprosjektet tar for seg tematikken om utenforskap og inkludering – i tillegg til at fortellingen kan knyttes til et engasjement for omsorg og vern av dyr og natur. Formidlingen er tilpasset elevenes fagplan og kan inngå i flere fag.

Regissør er førsteamanuensis i teater ved UiS, Berit Aarrestad. Det pedagogiske formidlingsopplegget rundt forestillingen er laget av universitetslektor Ine Larsen Måneby.

Produsent og oppdragsgiver er Forskningsdagene i Stavanger-regionen ved avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt ved UiS. Andre sponsorer er: Forskningsrådet og Grønn omstilling UiS

Forestillingen er allerede fullbooket, men det er anledning for barn å melde seg på en prøveforestilling søndag 24. september under Matløypa.

For spørsmål om teaterproduksjonen: forskningsdagene@uis.no

Om Forskningsdagene