Anja landet konsulentjobb i PwC før hun var ferdig med studiene

Anja Fintland (26) tok mastergraden i økonomi og administrasjon ved Handelshøgskolen ved UiS. Nå starter hun som konsulent i PwC.

Anja Fintland

Alder: 26 Studieprogram: Master i økonomi og administrasjon Spesialiseringsretning: Innovasjon (Nå Bærekraftig næringsutvikling og innovasjon) Her bor jeg i Stavanger: Stavanger Øst Hjemsted: Stavanger

Spesialiseringen innen innovasjon virket spesielt interessant og relevant. Dette er også en retning de ikke tilbyr mange andre steder, noe som kan gjøre deg mer attraktiv i arbeidsmarkedet.

Anja Fintland

Jeg valgte å studere master i økonomi og administrasjon ved UiS fordi:

Jeg syntes UiS hadde veldig mange bra spesialiseringer, og at retningen innovasjon virket spesielt interessant og relevant. Dette er også en retning de ikke tilbyr mange andre steder, noe som kan gjøre deg mer attraktiv i arbeidsmarkedet. Jeg likte også oppsettet av fagene som ble tilbudt, og at de inkluderte en del team-arbeid og praktisk læring. Studieprogrammet er også på engelsk, noe jeg så på som en fordel.

I tillegg så er det verdt å nevne at Stavanger en veldig kjekk by å bo i! Både med tanke på studentmiljøet og de ulike mulighetene innenfor idrett, musikk, kultur og natur som byen har å tilby.

Jeg valgte spesialiseringen "Næringsutvikling og innovasjon" fordi:

Da jeg studerte het spesialiseringen innovasjon, men jeg valgte den først og fremst basert på egen interesse. Jeg synes temaet innovasjon er veldig spennende og relevant, og jeg foretrekker en kombinasjon av kvalitative og kvantitative fag.

Av den grunn, virket denne spesialiseringen som et veldig bra valg. Den lærer deg alt fra hva innovasjon er, at de finnes ulike typer innovasjoner, til hvilke strategier som er relevante for å lede innovasjons-prosesser. Den gir en bred og helhetlig forståelse av innovasjon, og viser hvordan innovasjon henger sammen med økonomi, teknologi og bærekraft.

Slik ser en typisk studiehverdag ut for meg:

På grunn av Covid-19 har campus blitt byttet ut med hjemmekontor store deler av semesteret. Jeg har også skrevet master dette halvåret, og har da brukt store deler av semesteret til å jobbe med den.

Før korona brukte jeg mye av tiden min på campus, enten i forelesning, på lesesaler eller på bok-kaféen (anbefales!). Jeg har også jobbet som studentassistent i to fag, som har vært en veldig fin deltidsjobb å ha ved siden av studiene. Jeg lærte utrolig mye, samtidig så fikk jeg et større innblikk i hvordan professorene legger opp fagene, retter oppgaver, motiverer studenter o.l.

Fortell om noe du husker spesielt godt fra studiet:

Etter endte studier så har jeg tenkt over all erfaringen og det store nettverket jeg har fått fra å engasjere meg i studietiden. Både som ansvarlig for Næringslivsmessen linjeforeningen MastØK, som del-arrangør av fadderuken 2020, studentassistent og gjennom å delta i studentinkubatoren LevelUp.

Alle disse opplevelsene har gitt meg utrolig mye, og har i stor grad påvirket min studiehverdag. Det har gjort at jeg har møtt og blitt kjent med mange kjekke mennesker, i tillegg så har det rustet meg mer for arbeidslivet.

Studiemiljøet på utdanningen kan beskrives slik:

Veldig bra og inkluderende studiemiljø. Det er mange ulike foreninger og organisasjoner man kan engasjere seg i, og som også gjør at du kan knytte mange kontakter og skape et godt nettverk. Mitt inntrykk er at samarbeidet mellom Handelshøgskolen ved UiS og studentene også har forbedret seg betydelig de siste årene.

Handelshøgskolen har også blitt flinkere til å knytte studie opp mot næringslivet, noe som studenter har ønsket seg lenge. Dette har gjort at det faglige tilbudet har blitt styrket, noe som også har resultert i mer praktisk læring, mulighet til å ta internship o.l.

Dette er min drømmejobb:

Gjennom studietiden har jeg lært at jeg trives med teamarbeid, det å jobbe tverrfaglig samt med ulike prosjekter. Jeg syne det er gøy med en variert hverdag, og jeg ønsker ikke å låse meg til kun et faglig område. Det å jobbe som konsulent har dermed alltid virket som et veldig aktuelt yrke for meg, da det gir deg en bred kompetanse og erfaring fra mange ulike hold.

Jeg var derfor veldig glad for at jeg landet en jobb i PwC i januar! Her skal jeg jobbe som konsulent i deres «Consulting»-avdeling, og jeg gleder meg til å kunne bidra i mange spennende prosjekter!

Anja Fintland

Gjør som Anja – studer økonomi og administrasjon i Stavanger!