Bærekraftig vekst med flytende lukket oppdrett i sjø

350 personer deltok på webinaret "Bærekraftig vekst" den 20. april hvor forskningsrapporten "Bærekraftig vekst med lukket oppdrett i sjø" ble lansert. Professor Ragnar Tveterås fra Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger, en av prosjektlederne, la frem rapporten og ledet møte hvor også Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen deltok digitalt.

Forskningstam Bærekraftig vekst med lukket oppdrett i sjø
Bidragsyterne på dagens webinar med lansering av rapporten "Bærekraftig vekst med lukket oppdrett i sjø" var professor Ragnar Tveterås (f.v.) fra UiS, advokat og partner Grunde Bruand i Wikborg Rein, CEO Andreas Kvame i Grieg Seafood ASA og daglig leder Eivind Helland i Blue Planet AS. I tillegg delte fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen myndighetenes refleksjoner.

Bak rapporten «Bærekraftig vekst i havbruk med lukkede anlegg i sjø» står økonomer, biologer, jurister og forskere som bringer inn ulik kompetanse til mulighetene og utfordringene ved flytende lukkede oppdrettsanlegg i sjø.

Rapporten er finansiert av DNB, Norsk Industri, Rogaland fylkeskommune, Stavanger kommune og Stiim Aqua Cluster. Les rapporten her.

Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen presenterte myndighetenes refleksjoner rundt temaet bærekraftig vekst med flytende lukket oppdrett. Advokat og partner i Wikborg Rein, Grunde Bruland, holdt et innlegg rundt juridiske premisser for lukkede anlegg og muligheter for endring. CEO i Grieg Seafood ASA, Andreas Kvame tok i sitt innlegg utgangspunkt i potensialet for vekst gjennom kontinuerlig forbedring og teknologiutvikling.

lukket oppdrett rapportforside
Rapportforsiden