– Har alltid likt å ta ansvar og tok ofte på meg lederhatten

Cathrine J. Sønvinsen (26) studerer master i økonomi og administrasjon og spesialiserer seg i strategisk markedsføring og analyse.

Cathrine Johanne Sønvinsen

Alder: 26 Studieprogram: Master i økonomi og administrasjon Spesialisering: Strategisk markedsføring og analyse Her bor jeg i Stavanger: Stavanger øst Hjemsted: Drammen

Cathrine J. Sønvinsen

Jeg studerer master i økonomi og administrasjon ved UiS fordi:

I 2014/2015 var jeg veldig usikker på hva jeg ønsket å jobbe med. Det finnes et bredt spekter av studier og profesjoner, i tillegg til at verden er stadig i utvikling. Fra barneskolen til videregående hadde jeg alltid likt å ta ansvar og tok ofte på meg lederhatten i ulike sammenhenger. Derfor, etter samtaler med både familie og venner, fant jeg ut at en bachelor i økonomi og administrasjon var et trygt valg for veien videre.

I et intervju med Drammens Tidende for ti år siden sa jeg at jeg ønsket høyest mulig utdannelse. Som jeg uttalte til Drammens Tidende i et oppfølgingsintervju i februar i år, sa jeg at det var nok ikke en PhD-utdannelse jeg tenkte på som 16-åring, men mastergrad var definitivt med i ambisjonene den gang da.

Jeg tror at mitt mindset som 16-åring, mitt ønske om å se hvor veien ville ta meg videre og stole på at dette var et trygt valg, var grunnen til at jeg endte opp med master i økonomi og administrasjon. I tillegg trives jeg veldig godt i Stavanger. Byen, studentmiljøet og campus er bare noen av flere grunner til at jeg fortsatte på masteren her.

Jeg valgte å spesialisere meg innen strategisk markedsføring og analyse fordi:

Gjennom bacheloren fant jeg fort ut at andre spesialiseringer ikke hadde vært noe for meg. Jeg trives veldig godt med fag innenfor strategi og analyse.

I 2018 søkte jeg egentlig på spesialiseringen «Strategi og ledelse» og kom inn der. Det året valgte jeg å jobbe som studentleder i StOr og når jeg da skulle begynne på masteren igjen, hadde flere spesialiseringer blitt endret. Spesialiseringen strategisk markedsføring og analyse var den spesialiseringen som var mest tilsvarende, så derfor valgte jeg å gå for den.

Ut over dette opplever jeg at spesialiseringen forbereder deg godt til arbeidslivet og gir deg et utvidet administrativt perspektiv som kommer godt med i næringslivet.

Slik ser en typisk studiehverdag ut for meg:

Akkurat nå skriver jeg på masteroppgaven min, så i tillegg til å ha balansert jobb to ganger i uken har majoriteten av ukedagene bestått av å skrive på den. Ettersom vi har fått et veldig annerledes studieår pga. korona, og at jeg skriver med en annen, har vi kun møttes fire ganger på campus.

Ellers har jeg sittet mye hjemme og skrevet, i tillegg til å ha digitale møter. Ulempen er at man får ikke samme samarbeidsdynamikk eller muligheten til å være sosial, men fordelen er at det er lett tilgang på mat og kaffe hjemme.

Fortell om noe du husker spesielt godt fra studiet:

Jeg husker spesielt første året mitt på bacheloren. Fadderuken var et veldig godt startpunkt for å komme inn i studentmiljøet og ga meg muligheten til å komme inn i et engasjertmiljø. Jeg opplevde et veldig sammensveiset, inkluderende og givende studentmiljø på Handelshøgskolen, men hele engasjertmiljøet på UiS er utrolig inkluderende.

Av senere erfaring har jeg skjønt at det engasjertmiljøet vi har på UiS er noe helt unikt sammenlignet med andre universiteter og høgskoler. Jeg søkte den gang da, til linjeforeningen ØSF og var nestleder i et år. Dette ga meg definitivt mersmak til å fortsette å engasjere meg og jeg så virkelig nytten i det å ha en sideaktivitet ved siden av studiene. Dette var nok startskuddet for å engasjere meg videre og hvorfor jeg i 2018 endte opp som studentleder.

Studiemiljøet på utdanningen kan beskrives slik:

Utrolig inkluderende og godt samarbeidsklima mellom studentene. I tillegg synes jeg Handelshøgskolen har blitt veldig fremoverlente de siste årene i forhold til å styrke den faglige tyngden og jobber mot å knytte arbeidslivet tett på fakultetet. Det er også tydelig verdsatt at studenter engasjerer seg, noe som gir deg muligheten til å skape et godt nettverk.

Dette er min drømmejobb:

Jeg er veldig sjalu på de som vet allerede i tidlig alder hva de ønsker å jobbe med. Dette var ikke mitt tilfelle og valgte heller til å stole på at mine valg gjennom studiet skulle lede meg til en jobb som gir meg muligheten å utvikle meg, bygge kompetanse og har et godt arbeidsmiljø.

Det vil jeg absolutt si at jeg har klart å finne. I halvannet år har jeg jobbet i 40 prosent stilling hos Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ). Til høsten begynner jeg i 100 prosent stilling og skal blant annet jobbe på flere digitaliseringsprosjekter.

Gjør som Cathrine – studer økonomi og administrasjon i Stavanger!