Analyser av vindturbiner med to rotorer

Omar El Beshbichi har forsket på vindturbiner med to rotorer. Denne uken forsvarte han doktorgraden sin.

En gruppe mennesker samlet etter en doktogradsdisputas.
Omar El Beshbichi forsvarte sin doktorgrad onsdag 1. februar. Foto: Privat

Onsdag 1. februar forsvarte Omar El Beshbichi sin doktorgrad innen offshoreteknologi ved Institutt for maskin, bygg og materialteknologi. Tittelen på avhandlingen var «Numerical Modeling and Dynamic Analysis of Two-Rotor Floating Offshore Wind Turbines». El Beshbichi presenterte både prøveforelesningen og selve hovedpresentasjonen på en meget overbevisende måte og svarte godt for seg i utspørringen. Forskningen til Omar El Beshbichi har vært fokusert rundt å utvikle et verktøy med åpen kildekode, for å gjøre dynamiske analyser av vindturbiner med to rotorer. I tillegg ble koden også brukt til å analysere forskjellige aspekt ved bruk av to-rotors-vindtubiner. El Beshbichis doktorgrad har vært en del av Akademia-avtalen UiS har med Equinor.

Hovedveiledere har vært professor Muk Chen Ong og professor Yihan Xing.

Disputasen ble feiret med kake på instituttet sammen med kolleger og familie som tok turen fra Italia for å delta.

Gratulerer, dr. El Beshbichi!