UiS med i arktisk shippingsamarbeid

Forskerne skal finne miljøvennlige løsninger for skipsfart og transport i arktiske farvann.

Illustrasjonsfoto av drivende isflak i Arktis.

Universitetet i Stavanger er en av partnerne i kanadiske Qanittaq Clean Arctic Shipping Initiative, et nytt samarbeid, ledet og utviklet av Memorial University og Inuit Circumpolar Council (ICC) Canada. Målet er å utvikle miljøvennlige løsninger for skipsfart og transport til sjøs i arktiske farvann. Prosjektet er støttet med hele 91,6 millioner kanadiske dollar, som tilsvarer rundt 730 millioner norsker kroner.

Prosjektet er finansiert av Canada First Research Excellence Fund (CFREF). UiS er en av de akademiske partnerne i prosjektet, sammen med blant andre NTNU og Memorial University of Newfoundland.

Prosjektet skal se nærmere på utfordringene knyttet til økningen i arktisk skipsfart, relaterte miljøpåvirkninger, samt støtte inuittsamfunnenes behov for sikker og kostnadseffektiv forsyning av varer. I tillegg til forskning og utvikling, er mobilitet av ansatte og studenter en viktig del av samarbeidet. Kontaktperson ved UiS er Muk Chen Ong.