40 nye studieplasser til sykepleierutdanninger

Kunnskapsdepartementet har tildelt 40 studieplasser til bachelor- og masterutdanningene i sykepleie. Halvparten av disse studieplassene er finansiert av regjeringen, mens UiS må finansiere den andre halvdelen selv.

Behovet for flere sykepleiere er ifølge Ola Borten Moe stort. Han er forsknings- og høyere utdanningsminister. Derfor øker regjeringen kapasiteten på landsbasis med 500 studieplasser fra høsten 2022. Overordnet skal 300 av studieplassene finansieres med 14,3 millioner kroner i 2022, mens de resterende plassene skal utdanningsinstitusjonene finansiere selv. Regjeringen oppfordrer særlig til å prioritere utdanninger i spesialsykepleie.

Skeptisk til egenfinansiering

Bjørg F. Oftedal er fungerende dekan ved Det helsevitenskapelige fakultet. Hun synes det er helt urimelig at UiS selv må finansiere 20 av de totalt 40 nye studieplassene til sykepleierutdanningene ved fakultetet:

Bildet viser ansattbildet til fungerende dekan Bjørg F. Oftedal
Fungerende dekan Bjørg F. Oftedal er skeptisk til at 20 av de 40 nye studieplassene må egenfinansieres. Foto: UiS

– Dersom Kunnskapsdepartementet mener at vi skal øke antallet studenter, må det følge med ekstra finansiering samtidig som grunnfinansieringen av sykepleierutdanningen må heves. Vi må ruste opp infrastrukturen, særlig innenfor simulering. I tillegg må vi ansette flere lærere og kvalifisere flere på førstenivå for å kompensere for generasjonsskiftet dersom vi skal kunne øke antallet studenter ytterligere, understreker hun.

Økning i antall spesialsykepleiere byr på flere utfordringer

Dekanen påpeker videre at det er regjeringen som har funnet det viktig å prioritere spesialsykepleie. Det som ifølge henne er viktig for fakultetet er at Helse- og omsorgsdepartementet og Kunnskapsdepartementet samarbeider. Formålet med dette er at det blir samsvar mellom hva helsetjenesten melder inn som behov for kompetanse og Kunnskapsdepartementet sin tildeling av studieplasser.

Selv om det er behov for en økning i sykepleiere med spesialkompetanse i helsetjenesten, så har fakultetet de siste årene hatt store problemer med å rekruttere vitenskapelig ansatte med førstekompetanse innenfor dette feltet. I tillegg har de også sett at det kan være utfordrende å rekruttere nok kvalifiserte studenter til masterutdanningene:

– Vi er derfor helt avhengige av at helsetjenesten legger til rette for utdanningsstipender, slik at vi klarer å rekruttere nok studenter til studiene. Vårt mål er uansett å jobbe målrettet med å ta opp studenter til masterprogrammene i spesialsykepleie i tett samarbeid med spesialisthelsetjenesten for å bidra med flere spesialsykepleiere til sektoren, forklarer Oftedal.

Har planer om å ansette flere tilknyttet de aktuelle studieprogrammene

Hvordan skal fakultetet gå frem for å øke kapasiteten på studieprogrammene som får flere studieplasser?

– Vi jobber svært systematisk med dette nå.  Tidligere dekan - Kristin Akerjordet - nedsatte en arbeidsgruppe bestående av avdelingslederne og fakultetsdirektøren for å se nærmere på ressursbruken og behovene til de ulike studieprogrammene. Dette arbeidet er nå ferdigstilt. I tillegg har det blitt arbeidet fortløpende med utlysninger av stillinger som er mer direkte knyttet opp mot studieprogrammene. I tillegg har fakultetsledelsen gjennom det siste året arbeidet tett sammen med studieprogramlederne for å kartlegge behovet som programmene har. Helt konkret har dette resultert i en del nytilsettinger, samt en rekke utlysninger av nye stillinger. I budsjettet for 2022 har vi lagt til grunn en oppjustering av personell, avslutter Oftedal

Fakultetets plan for fordeling av de 20 finansierte studieplassene

StudieprogramStudieplasser