Ny forskning kan forlenge livet til kreftpasienter

Professor Oddmund Nordgård ved UiS og Stavanger universitetssjukehus har undersøkt blodet til pasienter med kreft i bukspyttkjertelen. Nå har han og resten av forskergruppen gjort funn som de mener kan forlenge livet til disse pasientene.

Oddmund Nordgård
Oddmund Nygård

– Vi har hatt et gjennombrudd i forskningen vår, og vi har gjort funn som vi mener kan forlenge livet til pasienter, sier professor Oddmund Nordgård ved Stavanger universitetssjukehus til NRK Rogaland.

Forskerne har funnet igjen arvestoffet til kreftcellene i blodet. Ved å undersøke arvestoffet kan man se om kreftbehandlingen virker. Ved hjelp av blodprøvene som forskerne har utviklet, kan man altså tidligere oppdage om kreftbehandlingen virker eller ikke. Og om den ikke virker, kan annen type behandling settes i gang.

Les mer på nrk.no

– Vi kan oppdage om svulsten vokser noen måneder tidligere enn ved røntgen eller bildediagnostikk. Det gjør at vi kan skifte behandling tidligere. Det sparer pasienten for både unødvendige bivirkninger og forlenger livet, sier Nordgård til NRK Rogaland.

Nordgård har en professor II-stilling i biomedisin ved Universitetet i Stavanger, Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi (IKBM), men jobber til daglig ved Stavanger universitetssjukehus, avdeling for hematologi og onkologi. Han har jobbet mye med forskning på biopsier (vevsprøver) i kreftdiagnostikk.

Nordgård og resten av forskergruppen fortsetter arbeidet. I høst fikk de 8 millioner kroner av Kreftforeningen til å se nærmere på behandling og tidlig oppdagelse av bukspyttkjertelkreft.