Utviklet brukerguide for 360° interaktiv video til utdanningsprosjekter

Det internasjonale Erasmus+-prosjektet, 360ViSi, som er ledet av Universitetet i Stavanger, har laget og publisert en oppskrift for å lage 360° interaktiv video som kan brukes i utdanningsøyemed. Prosjektet får nå oppmerksomhet fra Erasmus-organisasjonen fordi koronapandemien setter flere begrensninger på fysiske treningsfasiliteter.

Brukerguide interaktiv video

Prosjektet har som mål å lage maler og instruksjoner for bruk av interaktiv 360° video i utdanning, spesielt rettet mot sykepleierutdanningen. Det er stort behov for å utdanne flere sykepleiere i Europa, og utdanningen innebærer mye trening på prosedyrer i realistiske omgivelser.

– Hvis vi skaper slike omgivelser med interaktiv video, hvor studenten kan bevege seg rundt og øve på ulike oppgaver, letter vi presset på øving i fysiske treningsfasiliteter, sier Atle Løkken. Han er direktør for NETTOP-UIS, avdelingen som utvikler digitale læremidler og løsninger for nettbasert utdanning.

Spesielt aktuelt på grunn av pandemien

Erasmus-organisasjonen Education, Audiovisual and Culture Executive Agency i Brussel følger nå ekstra godt med på 360ViSi-prosjektet, på grunn av koronapandemien.

– Prosjektlederen vår i EU gjorde det nylig klart at de har fått øynene opp for potensialet i prosjektet vårt, og er spente på å se hva vi kan oppnå med denne teknologien og hva det kan tilføre digital undervisning i disse krisetider, forteller Løkken.

Detaljert brukerveiledning

Erasmus-prosjektet hadde oppstart våren 2020, og har nå publisert en brukerveiledning som alle kan bruke som oppskrift for å lage undervisning med interaktiv 360° videosimulering.

En forutsetning i prosjektet er at verktøy og programmer som anbefales er rimelige, standardiserte hylleprodukter som dermed er lett tilgjengelige og kan tas i bruk i stort omfang.

Les brukerveiledningen her.

Internasjonalt samarbeid

Prosjektet blir ledet av Universitetet i Stavanger, ved NETTOP og Det helsevitenskapelige fakultet. Andre partnere er University of Nottingham (Storbritannia), Catholic University of Valencia (Spania), Turku University of Applied Sciences (Finland) samt selskapene Screen Story (Norge), Quasar Dynamics (Spania) og ADE Animations Designs & Effects (Finland).

Følg milepælene i prosjektet her.

Tekst: Line Grønhaug