Desirée studerer sykepleie og leder NSF Student i Stavanger

21-åringen fra Stavanger valgte sykepleie fordi det vil gi henne en sikker jobb og en rekke arbeidsmuligheter etter fullført utdanning.

• Navn og alder: Desirée Wennerlund, 21 år
  • Hjemsted: Kommer fra Stavanger
  • Dette studerer jeg nå: Bachelor i sykepleie
Portrettfoto av kvinnelig sykepleierstudent i uniform
Desirée går siste året på sykepleierutdanningen. (Foto: Privat)

Jeg studerer sykepleie fordi:

Jeg har alltid visst jeg vil jobbe med mennesker. I tillegg ønsket jeg å studere til et yrke der jeg vet jeg får jobb og hvor jeg ikke må være på samme plass hele tiden. Da landet jeg på sykepleie. Jeg synes det er så flott at man kan jobbe mange ulike plasser som sykepleier, og eventuelt ta videreutdannelse.

Min drømmejobb er å jobbe med barn. Jeg var så heldig at jeg fikk være i praksis på barneavdelingen, og det var helt fantastisk!

Mine favorittemner på sykepleien er:

Jeg likte veldig godt anatomi og fysiologi. Det er helt fascinerende hvordan kroppen fungerer! Videre på 2. året lærer man sykdomslære og ser ulikheter mellom en frisk og en syk kropp. Dette var også veldig interessant. Man omgås med både friske og syke mennesker hele tiden, og da er det jo ekstra kjekt å vite hva det er og hvorfor det skjer.

Dette er mitt beste studietips:

Mitt beste studietips er å ikke overarbeide. Det er mye fagstoff og du kjenner deg nok stresset, men hjernen trenger pause og kroppen trenger fysisk aktivitet.

For sykepleierstudenter anbefaler jeg å bli med på kjekke arrangementer som NSF Students lokallag arrangerer. Disse er helt gratis, og man får faglig påfyll på en sosial og kjekk måte. I tillegg arrangerer Studentsamskipnaden (MinSIS.no) sosiale arrangementer hvor man både blir kjent med andre studenter og får mange gode impulser.

Hvordan er studentmiljøet på sykepleien:

Jeg startet på studiet i korona-tiden, så det var ikke det kjekkeste. Men nå når det er åpnet opp mer, synes jeg det er veldig bra. Jeg ble kjent med mine medstudenter via NSF Student sitt lokallaget til Stavanger. Lokallaget arrangerer ulike sosiale faglige arrangementer. Vi har blant annet arrangert Anatomiquiz i flere år, og det skal vi dette året også. I tillegg blir man også kjent via forelesninger, og spesielt på ferdighetstreninger.

Kan du fortelle mer om studentorganisasjonen NSF Student?

NSF Student er en av Norges største fagforeninger med over 14.200 sykepleierstudenter som medlemmer. NSF står for Norsk sykepleierforbund. Under NSF Student har vi ulike lokallag i ulike byer. Jeg er leder for lokallaget i Stavanger, og vi arrangerer mange ulike faglige arrangementer som «Rettigheter i praksis», «Anatomiquiz» og julekalender.

I tillegg finner på mye kjekt i lokallaget på fritiden som ikke må være faglige. Vi har egen pult på Studentenes Hus, hvor det ofte sitter en av oss fra lokallaget. Hvis ikke, kan studentene alltid ta kontakt med oss på Instagram (@nsfstudentstavanger) og Facebook (NSF Student Stavanger).

Hvordan blir man medlem i NSF Student?

Man kan bli medlem via NSF sin nettside, og som student koster medlemskapet bare 64 kroner i måneden.