Ignacy jobber som paramedisiner på legevakt

Ignacy Antoni Pichler (25) var ferdig utdannet paramedisiner i 2023. Nå er han en av de første paramedisinerne som jobber på legevakt.

Selvportrett av mannlig ansatt i legevaktuniform
Ignacy Antoni Pichler har studert paramedisin på Universitet i Stavanger. Han fullførte bachelorgraden før sommeren 2023, og forteller om en studietid med et godt læringsmiljø.

Paramedisinere møter du som oftest i ambulansetjenestene eller ved medisinsk nødmeldetjeneste. Men en fullført bachelorgrad gir deg akuttmediske ferdigheter og kompetanse som kan være aktuelle for stillinger i ulike deler av helsetjenesten.

En som har fått prøvd seg på noe annet er Ignacy Pichler. I fjor ble han en av de første paramedisinere i landet som jobber på legevakt, og den første fra denne yrkesgruppa på Klepp og Time legevakt.

– Det jeg liker aller best med jobben er at vi møter så mange ulike pasienter med forskjellige skader og sykdommer på legevakten. Vi har også mulighet til å rykke ut til pasienter og til alvorlige hendelser, forteller han.

Et godt studiemiljø

Ignacy valgte å studere bachelor i paramedisin ved UiS fordi han fant det spennende å jobbe med mennesker i akutte situasjoner. Han hadde tidligere jobbet i hjemmesykepleien i Bergen, og fikk mersmak til å jobbe med mennesker i en helsesammenheng.

I tillegg hadde han flere venner som allerede bodde i Stavanger, noe som gjorde UiS mer attraktivt enn andre universiteter.

– Som paramedisinstudent ved UiS blir du en del av en klasse på 20 studenter. Det gjør at man blir lettere kjent med hverandre, og vi fikk også god kontakt og oppfølging av lærerne på studiet. Vi hadde et godt faglig og sosialt miljø i klassen, med en blanding av yngre og eldre menn og kvinner, sier Ignacy.

Lærer mye av øvelser og simuleringstrening

Han trekker frem at undervisningsopplegget gjennomgående er veldig bra, med svært mange gode lærere og gjesteforelesere.

– Vi har blitt undervist av jordmødre, sykepleiere, ambulansearbeidere, øre-nese-hals-leger, fastleger og anestesileger for å nevne noen. I tillegg har vi hatt øvelser og casetreninger med blant annet hjemmesykepleien, brannvesenet, politiet og Norsk Folkehjelp, sier han.

– De beste minnene fra studiet har jeg fra traumeuka, en uke i løpet av det siste studieåret, hvor vi i sammen med politiet og Norsk folkehjelp hadde casetrening ute, i ulike omgivelser. Vi simulerte og øvde på såkalte PLIVO-hendelser (hendelser der det utøves livstruende vold mot flere personer), drukninger, hypotermi og traumer i realistiske omgivelser på Preikestolen, innendørs eller ved og i vann, sier han.

Se bilder fra Traumeuka i 2023 nederst i denne saken.

Varierte dager på legevakten

Nå jobber Ignacy som paramedisiner på Klepp og Time legevakt. Gjennom studiet blir studentene gode på å gjøre systematiske undersøkelser av pasienter i en tidlig og uavklart fase. Dette er ferdigheter de får god bruk for i møte med akutte pasienter på telefon, inne på legevakta, eller ved utrykninger.

I tillegg har han nylig begynt å ta ekstravakter i ambulansetjenesten, og har nylig fullført opplæring som 110-operatør.

– Hverdagen er svært varierende, med noen roligere vakter og andre svært travle. Av og til er legevakten fylt opp med pasienter på hvert rom, et stappfullt venterom, ambulanser som er på vei til eller fra legevakten i tillegg til flere utalarmeringer med alvorlig syke pasienter eller alvorlige hendelser i området. Andre vakter er svært rolige, forteller han om jobben på legevakten.

Han legger til at han har lært og lærer fremdeles svært mye av kolleger på legevakten om ting som paramedisinere har hatt mindre av i løpet av utdanningen enn for eksempel sykepleiere.

Anbefaler paramedisinstudiet

Bachelorgraden i paramedisin passer for deg som ser for deg et spennende, variert og utfordrende yrke. Dette er en utdanning som krever mye, men gir deg enda mer.

– Jeg vil anbefale å studere paramedisin fordi det for min egen del har vært svært givende å lære om sykdommer og skader, nødetatene og helsevesenet, i tillegg til mye mer, forteller han.

Som paramedisiner vil du møte mennesker i noen av livets mest krevende situasjoner, fra nyfødte til eldre, både friske og alvorlig fysisk eller psykisk syke. Du må være i stand til å holde hodet kaldt og hjertet varmt, og bruke din kunnskap og dine ferdigheter i krevende situasjoner.

– Dette gjør også at studiet ikke nødvendigvis passer for alle, mener Ignacy.

– I arbeidshverdagen kan man komme borti mange triste og stressende situasjoner. Dette er noe som går igjen i alle deler av helsevesenet, legger han til.

Søk paramedisin innen 15. april.

Les også: