Jakob og Desirée er studentassistenter for sykepleierstudenter

Desirée Wennerlund og Jakob Hummelsund Grung har det siste året jobbet som studentassistenter. – Det beste med denne jobben er at vi kan være med på å gjøre andre gode, sier sykepleierstudentene.

To studenter på campus under karrieredag
Studentassisenter motiverer og veileder medstudenter. Foto: Cathrine Sneberg

I følge de to er stillingen som studentassistent mer enn en relevant jobb som er fin på CV-en som uteksaminert sykepleier. Det gir deg også mulighet til å bli bedre kjent med medstudenter og du får god innsikt og repetisjon av fagene dine.

– Jeg får sjansen til å fordype meg og bli enda bedre i fagene mine, og få penger for det! Som studentassistent møter man andre engasjerte studenter, så det blir også en sosial greie. Man får også utfordret seg på å lære bort faget, forteller Jakob H. Grung.

Han har det siste året vært en av studentassistentene på bachelor i sykepleie. En av hans kolleger er Desirée Wennerlund. Hun oppfordrer medstudenter til å søke på de ledige stillingene til høsten.

– Ja, jeg vil anbefale studenter til å søke. Det er en veldig fleksibel jobb, samtidig som man tjener både fagkunnskap og penger, legger hun til.

Støtte i forberedelse til eksamen

Ferske sykepleierstudenter får i første semester på utdanningen undervisning blant annet i tema som anatomi, fysiologi og biokjemi. Dette avsluttes med den beryktede anatomieksamenen like før jul. Mange studenter opplever dette som overveldende og en brå start på studenttilværelsen.

Desirée forteller at hovedmotivasjonen for å søke på stillingen som studentassistent var et ønske om å hjelpe andre studenter. Som studentassistent kan du kommunisere fagstoffet med en annen vinkling enn en erfaren foreleser, og bidra til å skape et positivt læringsmiljø.

– På høsten var jeg med på anatomikafe hvor studentene jobber med oppgaver som forberedelse til eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi med støtte fra studentassistenter og faglærer. Jeg har også vært med på ferdighetstrening i lab i forbindelse med praktisk muntlig eksamen og i forberedelser til test i legemiddelregning, sier hun.

Fleksibel deltidsjobb

Både Jakob og Desirée fullførte sykepleierutdanningen denne sommeren. Begge forteller at de har selv fått faglige fordeler og god repetisjon av fagstoffet gjennom arbeidet som studentassistent.

– Man lærer alltid noe nytt og man lærer det enda bedre av å lære bort til andre, forteller Jakob.

Tar det mye tid?
– Det tar akkurat så mye tid som man har selv. Noen er med på alt, mens andre kun er med i ferdighetstrening. Man tilpasser det selv, så det er veldig fritt hvor mye man vil jobbe, svarer han.

– Vi får også timer til å forberede oss på forhånd, legger Desirée til.

Fra høsten 2023 vil studentassistenter også få tilbud om oppfølging og et digitalt kurs i pedagogikk og veiledning utviklet spesielt for studentassistenter ved UiS.

Vil du bli studentassistent?

Som studentassistent kan du støtte dine medstudenter og få faglig relevant erfaring i en timelønnet stilling ved siden av studiene.

Det helsevitenskapelige fakultet søker nye studentassistenter til høsten, og du som er 2. eller 3. års student på bachelor, eller masterstudent oppfordres til å søke. Utlysning av stillingene som studentassistent vil bli publisert på din Canvas.

Spørsmål om stilling som studentassistent kan sendes til: stine.b.sorflaten@uis.no.

Lurer du på noe, kontakt:

Rådgiver
Det helsevitenskapelige fakultet