Kristoffer får bonus i studentstilling ved SUS

Ved siden av sykepleierstudiet jobber Kristoffer Andreas Haugen (20) hver tredje helg på Stavanger universitetssjukehus (SUS). Takket være SUS sin bonusordning tjener Kristoffer rundt 6000 kr på en helg i måneden.

Sykepleiestudent i uniform
Kristoffer Haugen er sykepleiestudent med deltidsjobb på sykehuset.

Bonus hver måned

Stavanger universitetssjukehus (SUS) tilbyr bonusavtaler til studenter innen sykepleie og paramedisin. For å få bonusen må du binde deg til en deltidsstilling i 12 måneder, og jobbe hundre prosent i ferievikariat om sommeren. Den månedlige bonusen avhenger av hvor stor stillingsprosent du har, men selv får Kristoffer 2000 kr i bonus hver måned.

– Jeg jobber hver tredje helg. Det er nesten ingenting, men likevel tjener jeg rundt 6000 kroner i måneden som andreårsstudent.

Er du en av mange studenter som har lån og stipend fra Lånekassen som eneste månedlige inntekt, kan du med andre ord nesten doble den i en studentstilling på SUS. Det kommer godt med i en skranten studentlommebok.

Les mer om: Bonusavtaler ved SUS.

En forsmak på arbeidslivet

Kristoffer har nå fullført to av tre år på bachelorutdanningen i sykepleie ved UiS, og vil anbefale alle som har mulighet til å søke på en studentstilling ved sykehuset. Selv søkte han deltidsjobben gjennom SUS sine nettsider, og fikk jobb på gastromedisinsk avdeling (4H). På sykehuset har de imidlertid studentstillinger på de aller fleste avdelinger, forteller Kristoffer.

Sykepleiestudenter på pasientrom
Kristoffer og medstudentene er attraktive arbeidstakere for sykehuset.

– Det er verdifullt for sykehuset å ha oss studenter på jobb, fordi vi kan utføre flere oppgaver enn det andre ufaglærte kan. Slik får du prøvd deg på mange ulike oppgaver og problemstillinger i løpet av en arbeidsdag.

Et gjennomsnittlig skift på 4H begynner med rapporter, der Kristoffer og kollegaene i fellesskap får oversikt over pasientene, deres tilstand og hvilke målinger eller andre prosedyrer de skal gjennom den dagen. I tillegg har Kristoffer typiske skylleromsoppgaver hvor alt av brukt utstyr til rengjøring og desinfeksjon kommer inn, og bistår gjerne sykepleierne på jobb når de har det travelt.

Ingen dager er like – heldigvis!

Ulike pasienter med ulik problematikk og diagnose bidrar til en uforutsigbar arbeidshverdag, noe Kristoffer ser på som en stor fordel. Viten om at ingen dager kommer til å være like i jobben som sykepleier, var en stor grunn til at han bestemte seg for å bli nettopp det.

– Arbeidsdagene er utrolig varierte og lærerike. I tillegg til de daglige arbeidsoppgavene på avdelingen, får du dessuten verdifull erfaring i det å samhandle med ulike pasienter i ulike situasjoner. Det er skikkelig nyttig, synes jeg.