Magnus studerer paramedisin

Det er en veldig givende utdanning, i et fagfelt som er i stadig utvikling. Her får man muligheten til å utvikle seg mye, både faglig og personlig, forteller tredjeårsstudent Magnus Lund.

Published Sist oppdatert
Student Magnus Lund på preikestolen med lysefjorden i bakgrunnen
Magnus på Prekestolen under Traumeuka på 3. studieår.

Hvorfor valgte du å studere paramedisin ved UiS?

Jeg hadde egentlig planlagt å studere juss, men fant ut i løpet av året i førstegangstjeneste at jeg trivdes godt når jeg fikk gjøre noe med hendene, og fant ut at paramedisin passet bra med mine øvrige interesseområder. Av studiestedene som tilbydde bachelor i paramedisin da jeg søkte, virket Stavanger som den mest spennende plassen.

Les også: Stavanger – en by for den rastløse studenten

Hvordan er det å være paramedisinstudent?

Det er en både teoretisk og praktisk hverdag. Du har først undervisning om teorien bak tilstanden/behandlingen, før vi gjerne har en simuleringsdag der vi øver på ferdigheter og gjenkjenning av tilstanden vi har lært om.

Vi har også fem praksisperioder i løpet av studiet, der vi får sett og brukt det vi har lært, og danne oss egne erfaringer. Les også Nora sine erfaringer fra praksis på ambulansestasjonen i Kristiansand.

Hva er traumeuken på paramedisinstudiet?

Traumeuken var en hel uke med mye læring og veldig mye praktisk. Hele tredjeklasse fra paramedisin var tilstede, samt medics fra Politiet. I løpet av uken hadde vi besøk av instruktører og forskere fra Forsvaret, frivillige fra Folkehjelpen, og fikk gode forelesninger fra THOR (Trauma Hemostasis and Oxygenation Research Network).

Mandag og tirsdag hadde vi blodtransfusjonskurs. Mandagen var teorifylt, med undervisninger om for eksempel testing av blodtype (der vi også testet oss selv!). Tirsdag tappet vi blod fra hverandre (ca 450 mL blod), før vi transfunderte blodet tilbake. Det var veldig deilig å mestre denne ferdigheten, og å erfare at det var relativt enkelt å gjennomføre.

Onsdag gikk vi traumeløype med caser opp Prekestolen, der vi hadde spesielt fokus på å forebygge hypotermi på pasienter i kulden. Vi fikk også muligheten til å isbade nære toppen, der vi måtte få kontroll på pusten før vi kunne starte med å tørke oss og kle på oss igjen.

Torsdag fikk vi øve på Politiets treningslokaler, der vi fikk øve oss på samarbeid med politiet, med spesielt fokus på masseskader og ressurskoordinering. Veldig givende dag med mange nye erfaringer.

Fredag fikk vi kjenne på risikoen ved vannredning, der vi simulerte at det lå pasienter i vann, og vi selv måtte vurdere risikoen tilknyttet å vasse ut i havet for å hente det inn. I tillegg var det fokus på å ivareta pasient samtidig som at man må tørke personen som hentet pasienten opp fra vannet.

Hva var det kjekkeste med denne uken?

Turen opp Prekestolen var veldig kjekk; det var god stemning i hele gruppa, vi fikk gjennomført gode simuleringer både på vei opp og ned, og vi fikk øvd oss på en del ferdigheter og redningsteknikker vi ikke nødvendigvis bruker så ofte. Dessuten var vi heldige med været, og fikk noen timer sol da vi var på toppen.

... og det mest utfordrende?

Mandagen var krevende og teoritung, og man noterer så blekket spruter. Likevel er det veldig givende, og med flinke forelesere blir det hele enklere å lære.

Hva har du lyst til å jobbe med når du er ferdig utdannet til sommeren?

Jeg har lyst til å jobbe noen år i ambulansetjenesten, før jeg skal søke opptak til redningsmann på redningshelikopter (330-skvadron).

Hvorfor vil du anbefale andre å søke?

Paramedisin er en veldig givende utdanning, i et fagfelt som er i stadig utvikling. Her får man muligheten til å utvikle seg mye, både faglig og personlig, og man får muligheten til å møte mennesker fra alle samfunnslag, der man kan hjelpe dem med hva enn problemet skulle være. Vi har hatt et fantastisk klassemiljø, og fordi vi bare er 20 studenter i klassen blir vi godt kjente med hverandre.

Bilder fra Traumeuken

OBS. Noen av bildene inneholder nåler og blod fra blodtapping. Foto: Magnus Lund

Student isbader på vei opp til prekestolen

Isbading på vei opp til Prekestolen. Her fikk studentene kjenne kulden på kroppen!

Student i paramedisinuniform øver på redning i vann

Redning i vann. Studentene fikk mulighet til å vurdere egen sikkerhet ved vannredning.

Student i paramedisinuniform trener sammen med politiet

De fikk også øve i politiets treningslokaler. Der øvde de på samarbeid med politiet og behandling ved masseskader.

Studenter spiser lunsj i snøen på prekestolen

Viktig å holde på varmen.

Skjema som viser testing av blodtype

På kurset om blodoverføring lærte studentene blant annet å teste blodtype.

To paramedisinstudenter øver på blodtransfusjon

... og de øvde på å tappe blod, og gi det tilbake til giver.

Transfusjon av blod

Det var overraskende enkelt i gjennomføre, mener Magnus.

Pose med blod

Blodpose

Preikestolen i vinterlandskap

Studentene fikk nyte noen timer med sol på toppen av Prekestolen. Foto: Ingrid Arnesen.

Studenter på vei opp til preikestolen på vinteren

Studentene på vei opp til Prekestolen.