Hildegunn Støle

Førsteamanuensis i lesevitenskap/spesialpedagogikk

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
HG R-303

Bio

Hildegunn Støle er førsteamanuensis på Lesesenteret, hvor hun har vært ansatt siden 2012. Støle underviste i norsk og engelsk i videregående yrkesfaglig skole i mange år, og interessen for språk førte til en PhD i engelsk historisk pragmatikk. Hennes forskningsinteresser er fremdeles undervisning og språk, men også effekter av boklesing og digitale medier i leseopplæring.
Støle jobber i den norske PIRLS-gruppa (Progress in International Reading Literacy Study). PIRLS er en internasjonal leseundersøkelse som gjennomføres hvert 5. år blant 10-åringer.
Utover den positive effekten som mengdelesing har på leseferdighet, er Støle interessert i psykologiske effekter, som innlevelse, selvbilde, perspektivtaking og empatisk ferdighet, i tråd med LK20s tverrfaglige tema Folkehelse og Livsmestring og Demokrati og medborgerskap.
Sammen med Hoem og Mangen er Støle prosjektleder i innovasjonsprosjektet DigUp som i samarbeid med Jærskulen utvikler et digitalt verktøy for undervisningsplanlegging. Støle og Mangen leder også Grensesnitt/Interfaces, som er et nettverk av forskere med interesse for digitalisering i et livslangt læringsperspektiv, fra barnehage til høyere utdanning.
Støle var nasjonalt medlem i EU COST-nettverket e-READ, og har publisert mest internasjonalt. Støle underviser tidvis på videreutdanning for lærere og på praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag- og ettfagslærere.

For oversikt over publikasjoner: ORCID eller se profil på Researchgate

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

      (2024)

      Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-05324-0.

    • Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

      (2024)

      Innledning. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-05324-0.

      s.13-18.

      DOI: 10.18261/9788215053257-24-01

    • Støle, Hildegunn; Wagner, Åse Kari H.

      (2024)

      Implikasjonar av funn frå PIRLS 2021. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-05324-0.

      s.242-248.

      DOI: 10.18261/9788215053257-24-13

    • Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn; Knudsen, Knud; Hovig, Johanne Birgitte; Huru, Christina; Hadland, Trond

      (2023)

      Norske tiåringers leseforståelse. PIRLS 2021 - Kortrapport..

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-7649-086-2.

    • Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

      (2022)

      Norway: Education Policy and Curriculum in Reading. I: PIRLS 2021 Encyclopedia : Education Policy and Curriculum in Reading.

      ISBN 978-1-889938-66-0.

    • Støle, Hildegunn; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2017)

      Rapport: Nasjonal prøve i lesing for 5. trinn 2016.

    • Støle, Hildegunn; Gabrielsen, Egil; Hovig, Johanne Birgitte; Rongved, Elisabeth; Toft, Trond Egil

      (2017)

      Godt nytt! Norske resultater fra PIRLS 2016.

      ISBN 82-7649-085-9.

    • Gabrielsen, Egil; Hovig, Johanne Birgitte; Rongved, Elisabeth; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn; Toft, Trond Egil

      (2016)

      Godt nytt! Norske resultater fra PIRLS 2016.

      ISBN 82-7649-085-9.

    • Støle, Hildegunn

      (2013)

      Interjections in Late Middle English play texts.

      ISBN 978-82-7644-526-8.

      Hefte 188.

  • Formidling
    • Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn; Knudsen, Knud

      (2023)

      I 20 år har vi fulgt med på tiåringers leseprestasjoner: Nå er vi bekymret..

      Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).

      ISSN 0804-3116.

    • Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Støle, Hildegunn; Frønes, Tove; Roe, Astrid

      (2023)

      For lettvint av Søby. Vi deler "aktivistiske" foreldres bekymring, med god vitenskapelig belegg.

      Morgenbladet.

      ISSN 0805-3847.

    • Støle, Hildegunn; Mangen, Anne; Foldnes, Njål

      (2023)

      PIRLS 2021: En utforsking av modalitetseffekt på flere nivå.

      Lesesenterets onsdagspresentasjon;

      2023-11-22.

    • Skjæveland, Bjørn Olav; Kvindesland, Per Øystein; Støle, Hildegunn

      (2023)

      heldigital undervisning i engelsk på Tastarustå.

    • Høyland, Hanne; Støle, Hildegunn

      (2023)

      Læraren som har droppa lærebøker i engelsk i 10. klasse.

    • Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn

      (2023)

      «For lettvint av Søby» .

      Morgenbladet.

      ISSN 0805-3847.

    • Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn; Mangen, Anne

      (2023)

      «For lettvint av Søby» .

      Morgenbladet.

      ISSN 0805-3847.

    • Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn; Knudsen, Knud; Strand, Olaug

      (2023)

      Relative Age, Gender and Reading Achievement for Students in four Nordic countries (PIRLS 2016-2021) ​.

      10th IEA International Research Conference (IEA IRC) ;

      2023-06-28 - 2023-06-30.

    • Støle, Hildegunn

      (2022)

      Effect of digital media on reading comprehension in primary school education.

      seminarrekke;

      2022-04-21.

    • Støle, Hildegunn

      (2022)

      Storskalaundersøkelsen PIRLS: en kilde til nordisk samarbeid og sammenlikning av system og resultater.

      nordisk konferanse Skriv!Les!;

      2022-05-09 - 2022-05-11.

    • Støle, Hildegunn

      (2022)

      Storskalaundersøkelsen PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study): en kilde til nordisk samarbeid og sammenlikning av system og resultater .

      nordisk konferanse Skriv!Les!;

      2022-05-11.

    • Støle, Hildegunn

      (2021)

      Foreldres leseglede i PIRLS.

      Nasjonal lesekonferanse;

      2021-03-22.

    • Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Støle, Hildegunn

      (2021)

      Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller.

      Forskning.no.

      ISSN 1891-635X.

      Volum online.

    • Støle, Hildegunn

      (2021)

      Innspill med kort foredrag til Oslo byråds utvalg for kultur og utdanning: strategi for digitale verktøy i skolen .

      politisk utvalgsmøte;

      2021-04-23.

    • Støle, Hildegunn; Wagner, Åse Kari H.; Schwippert, Knut

      (2021)

      The influence of Nordic parents' reading interest on 10-year-olds' reading achievement in PIRLS.

      Internasjonal konferanse om storskalaundersøkelser IRC IEA;

      2021-11-16 - 2021-11-18.

    • Støle, Hildegunn

      (2020)

      Dyp læring - hva er det?.

      videreutdanning;

      2020-03-31.

    • Støle, Hildegunn

      (2020)

      Why digital natives need books: The myth of the digital native. .

      International Publishers Association.

      s.33-44.

    • Støle, Hildegunn

      (2020)

      Elever måste få lära sig strategier som stödjer läsförståelse vid skärmläsning .

      Specialpedagogiska skolmyndigheten.

      Volum online.

    • Støle, Hildegunn; Todal, Per Anders

      (2020)

      Alle pilar peikar mot skjermen.

    • Støle, Hildegunn

      (2019)

      Some findings from e-PIRLS 2016 in Norway.

      NOLES dansk-norsk literacy-konferanse;

      2019-03-11 - 2019-03-13.

    • Støle, Hildegunn; Strand, Olaug

      (2019)

      "Digital assessment of reading: digital-PIRLS and e-PIRLS".

      Grensesnitt (PO) seminar;

      2019-03-18 - 2019-03-19.

    • Støle, Hildegunn; Blå, Berit Hope; Pettersen, Karin Dahlberg

      (2019)

      Språkløyper: Fremmedspråk nivå 1: helhetlig og språkutviklende skriveundervisning.

    • Støle, Hildegunn; Blå, Berit Hope; Pettersen, Karin Dahlberg

      (2019)

      Språkløyper barnetrinn: Helhetlig og språkutviklende skriveundervisning i engelsk.

    • Støle, Hildegunn

      (2018)

      Lesing og språklærig i engelsk på videregående.

      Fagforum i Vest-Agder;

      2018-04-03.

    • Støle, Hildegunn

      (2018)

      How to measure Reading Comprehension.

      Raabe Conference, Slovakia: "Teacher is not Google" 5;

      2018-06-07.

    • Støle, Hildegunn

      (2018)

      Reading Assessment - a workshop for teachers.

      konferanse;

      2018-06-08.

    • Støle, Hildegunn

      (2018)

      What did Norway do to improve Reading results as measured by international assessment?.

    • Støle, Hildegunn

      (2018)

      What can we [Slovakia] do to improve assessment results?.

    • Otterdal, Øystein; Støle, Hildegunn

      (2018)

      Lesing på papir og digitalt https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-rogaland/DKRO02019818/03-10-2018 .

    • Otterdal, Øystein; Støle, Hildegunn

      (2018)

      Lesing på papir og digitalt - konferanse på UiS.

    • Støle, Hildegunn; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      De ivrigste bokleserne forstår også mest av internett-tekster.

    • Støle, Hildegunn; Magerøy-Grande, Linn Maria

      (2018)

      Språkløyper for vgo: Norskfaglige praksiser - yrkesfag.

    • Støle, Hildegunn

      (2017)

      Forskjeller i barns leseprestasjon i digital vs papirbasert prøve.

      programområde-møte;

      2017-03-21.

    • Støle, Hildegunn

      (2017)

      Paper vs. CBA reading test: Differences in fifth grade student performance.

      seminarserie ;

      2017-06-29.

    • Støle, Hildegunn; Schwippert, Knut

      (2017)

      Norske resultater fra ePIRLS.

      nasjonal konferanse om PIRLS;

      2017-12-06.

    • Støle, Hildegunn

      (2017)

      ePIRLS - hva er det og hvordan gikk det?.

      samling i programområdet GRENSESNITT;

      2017-12-11.

    • Støle, Hildegunn

      (2016)

      Lesing og skriving i norsk og YF: Frå FYR til Språkløyper.

      konferanse for Universitets og høgskolesektoren som lærerutdannere ;

      2016-09-20.

    • Støle, Hildegunn

      (2016)

      Digital og papirbasert læring - hva funker?.

      Skolemøtet for Rogaland 2016;

      2016-11-18.

    • Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Begnum, Anne Charlotte; Kuzmicova, Anezka; Nilsson, Kersti

      (2016)

      Experiential deep-reading: a pilot study among students in teaching training programs in the Nordic countries..

      IGEL biennial conference;

      2016-07-06 - 2016-07-09.

    • Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2016)

      Nasjonal prøve i lesing 5. trinn 2015.

      Nasjonal fagmiljøsamling;

      2016-01-25 - 2016-01-26.

    • Støle, Hildegunn

      (2015)

      review of Ursula Lutzky. 2012. Discourse Markers in Early Modern English.

      Journal of Historical Pragmatics.

      ISSN 1566-5852.

      Volum 16.

      Hefte 1.

      s.142-147.

    • Støle, Hildegunn

      (2015)

      Fagmiljøsamling om NP og VfL.

      fagmiljøsamling for prøveutviklere i Norge;

      2015-01-26.

    • Støle, Hildegunn; Begnum, Anne Charlotte

      (2015)

      Hva synes lærerstudenter om litteratur?.

      Nasjonal konferanse om lesing;

      2015-03-23 - 2015-03-25.

    • Støle, Hildegunn

      (2015)

      Exploring the effect of literary reading - the IGEL North project.

      Skriv! Les!;

      2015-05-18 - 2015-05-20.

    • Støle, Hildegunn

      (2015)

      Språk og fag i flerspråklige klasserom vgo.

      FYR-samling;

      2015-04-21 - .

    • Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Begnum, Anne Charlotte; Kuzmicova, Anezka; Steenberg, Mette; Therman, Cecilia; Nilsson, Skans Kersti

      (2015)

      IGEL North: An empirical study of literary reading in the Nordic countries.

      Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse;

      2015-05-18 - 2015-05-20.

    • Kuzmicova, Anezka; Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Begnum, Anne Charlotte

      (2015)

      Foregrounding, reading strategy, and theory of mind..

      PALA International Conference;

      2015-07-17 - 2015-07-19.

    • Støle, Hildegunn

      (2015)

      Digital nasjonal prøve i lesing på 5. trinn.

      Utdanningskonferansen ;

      2015-02-03.

    • Støle, Hildegunn

      (2014)

      Testing i norsk skule og elevar med anna morsmål.

      FYR-samling;

      2014-10-29 - 2014-10-30.

    • Støle, Hildegunn

      (2014)

      Lesing og programfag.

      FYR-samling;

      2014-03-29 - 2014-03-31.

    • Støle, Hildegunn

      (2014)

      Lesing i engelsk og design & håndverk.

      nasjonal lærerskolering FYR;

      2014-11-17.

    • Støle, Hildegunn

      (2011)

      The interjection ALAS in Middle English drama texts - a corpus study.

      Helsinki Corpus Festival;

      2011-09-28 - 2011-10-02.

    • Støle, Hildegunn

      (2010)

      Primary interjections in medieval English drama.

      utenTitteltekst;

      2010-10-06.

    • Støle, Hildegunn

      (2010)

      Primary interjections in Middle English drama Methods - a description of a purposebuilt database.

      IKS arbeidsseminar;

      2010-11-16.

    • Støle, Hildegunn

      (2010)

      Methods in Historical Pragmatics.

      utenTitteltekst;

      2010-10-12.

    • Støle, Hildegunn

      (2009)

      Medieval English Drama - a Pragmatic Approach "O - my harte hoppis for joie!".

      Åpen fagdag;

      2009-11-25.

    • Støle, Hildegunn

      (2009)

      The Primary Interjection 'a/ah' in Late Medieval English Drama.

      HLLNSA 2009;

      2009-08-26 - 2009-08-28.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Eiksund, Hjalmar Trond; Støle, Hildegunn; Kvithyld, Trygve

      (2021)

      NOLES-seminar 2021: Kritisk literacy.

    • Brok, Lene Storgaard; Eiksund, Hjalmar Trond; Kvithyld, Trygve; Støle, Hildegunn

      (2019)

      NOLES-konferansen: Literacy i opplæringa.

    • Støle, Hildegunn; Rangnes, Brita Strand

      (2008)

      "Tradisjon i moderne form" Mysteriespel i Stavanger Domkyrkje Pasjon 2008.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway