- Kildekritikk er like viktig i sosiale medier som i historiepensum

Student Markus Kirkevold studerer historie, spiller innebandy og liker kantina på Kjølv Egelands hus.

Ung mann med skjegg, skjorte og blå genser ser rett i kamera og smiler
Markus Kirkevold er inne i siste semester av historiestudiene sine (foto: Anja Kristin Bakken)

Hvem har vi møtt:

Markus Kirkevold, 26 år gammel, er fra Kolbotn. Tar en bachelorgrad i historie, og er nå i gang med siste semester i studieløpet.

Hvorfor historie, Markus?

- Jeg har alltid vært interessert i historie, hvordan og hvorfor verden har blitt som den er i dag. For meg virket studie som noe som kunne gi mer forståelse rundt dette, i tillegg til å være aktuelt i arbeidslivet. Dessuten hadde jeg et ønske om å ta høyere utdanning, som gjorde at jeg søkte.

Hva er kjekkest?

- Studentene står for det meste fritt til å velge sitt eget historiske tema og problemstilling når det kommer til større oppgaver. Dette gjør at man kan velge noe man finner ekstra interessant som til gjengjeld øker motivasjonen og kvaliteten på sluttproduktet.

Hvordan er hverdagen din?

- Min studiehverdag starter gjerne tidlig med trening, om jeg kan. Deretter forbereder jeg meg til forelesninger/seminarer og jobber med studiet eller oppgaver utover dagen. De fleste dager inneholder en form for studier, men ikke alle. Jeg har spilt innebandy på UiSi sitt innebandylag i noen år nå, det er sosialt og hyggelig. Det passer fint sammen med studiene ettersom man møter opp når man selv har mulighet. Ellers har jeg en deltidsjobb ved siden av studiene.

Hva vil du gjøre etter studiene?

- Det er fort gjort å tenke at en bachelor i historie ikke gir andre muligheter for videreutdanning enn i historie, slik er det altså ikke. Det er mange ulike mastergrader man kan søke seg inn på etter fullført historie bachelor, i tillegg til historie. Selv ønsker jeg å ta en mastergrad i endringsledelse når jeg er ferdig med historie-bacheloren.

Les også: Historiestudenter fikk praksis hos Arkivverket

Hvilken del av studiene tror du at du kommer til å ha mest nytte av i arbeidslivet?

- I studiene benyttes en del kvalitative forskningsmetoder som gir en bedre forståelse av blant annet årsaker til hendelser. Det benyttes også en del kildekritikk som har lært meg å vurdere troverdigheten av kilder, enten det skulle være bøker, artikler eller sosiale medier. Dette er noe jeg tror jeg kommer til å dra godt nytte av i arbeidslivet.

Har du noen råd til andre som kanskje vurderer å studere historie ved UiS?

- Sørg for at du får nok søvn, det er viktig! Gå på forelesninger og ikke vær redd for å snakke med foreleseren om du finner noe vanskelig, de er veldig behjelpelige. Hvis du er interessert i historie eller verden generelt kan en bachelor i historie være en fin start som vil by på mange muligheter og åpne øynene dine for nye ting, tanker og interesser. Som den franske filosofen Simone Weil en gang sa: Hvis man ikke kjenner fortiden, forstår man ikke nåtiden og egner seg ikke til å forme fremtiden. Og kantina i Kjølv Egelands hus – det er beste kantina på campus!