Holdninger til teamarbeid i helsetjenesten

Trening på teamarbeid må få større plass i sykepleierutdanningen. Er et spørreskjema som måler holdninger til teamarbeid hos helsepersonell også egnet for bruk ovenfor sykepleiestudenter?

Portrett av Tore Karlsen
Tore Karlsen er stipendiat ved NTNU Gjøvik.

Artikkelen til Tore Karlsen og kollegaer er en valideringsstudie av et spørreskjema om holdninger til teamarbeid i helsetjenesten. Spørreskjemaet er utviklet for bruk sammen med TeamSTEPPS teamtrenings programmet.

Det er tidligere oversatt til norsk og validert i forhold til helsepersonell i sykehus. Denne studien gjør en vurdering av om spørreskjemaet er validert i forhold til bruk hos sykepleiestudenter. Spørreskjemaet egner seg som kartlegging av holdninger til teamarbeid for å måle effekt av teamtrening i utdanning. Skjemaet kan på den måten være med i en vurdering av hva det trengs å legges vekt på ifht trening på teamarbeid i studentenes utdanning. Artikkelen er relevant for alle som driver utdanning av sykepleiere.

Karlsen, Tore m.fl. Reliability and structural validity of the Norwegian version of the TeamSTEPPS Teamwork Attitudes Questionnaire: A cross‐sectional study among Bachelor of Nursing studentsNursing Open, 2020