Hva skal du med studiepoeng når du allerede har en jobb?

Jeg kan jo bare reise på en konferanse eller ta et todagerskurs, tenker du kanskje? Vel, studiepoeng veier tyngre og universitetsstempel har en verdi. Det er ganske enkelt: tar du et kurs med studiepoeng, stiller du sterkere i arbeidslivet.

Studenter med vitnemål

Så hva er egentlig studiepoeng? Det er et system for å «telle» den kompetansen du har tilegnet deg – men i tillegg er studiepoeng et bevis på kvalitet. Det viser at kurset du har tatt er forskningsbasert, altså at kunnskapen du får tilgang på, er et resultat av tidkrevende og anerkjent forskning. Det viser også at kunnskapen er oppdatert.

Med studiepoeng har du derfor et kvalitetsstempel på kunnskapen din, ikke bare i Norge – men faktisk i hele Europa. Dette vet de som ansetter i bedrifter. Dette vet headhuntere og rekrutteringsbyrå.

Karrieremuligheter i egen bedrift – og økt lønn

I flere yrker er utdanningsnivå og studiepoeng direkte utløsende for lønn, og kan derfor påvirke livet ditt betydelig.

Selv der dette ikke er tilfelle, vil studiepoengene gjøre en forskjell hos arbeidsgiver. Du tilfører bedriften nyttig, ny kunnskap. Kanskje er det ingen andre i selskapet som kan nettopp det du har lært deg?

I mange tilfeller kan en videreutdanning – enten det er et enkelt kurs eller et helt masterprogram – bidra til at du får nye prosjekter, nytt ansvar og flere muligheter i bedriften din.

Vi avslører: nettverksbygging

Mange vet ikke dette, men videreutdanning er en perfekt måte å knytte nye kontakter i næringslivet på!

Alle du studerer sammen med, representerer andre bedrifter. Kanskje blir kjent med bedrifter som kan bli nye kunder eller samarbeidspartnere for din bedrift? Eller du kan møte en kontakt som senere fører til en ny jobbmulighet. Kanskje treffer du personer din bedrift burde ansette?

Men du vil ikke studere…?

For noen blir terskelen høy når det er snakk om å ta et studium, eller en mastergrad.

Men visste du at det er fullt mulig å bygge på kompetansen din med ett og ett kurs? Så kan du bestemme senere om du har lyst til å bygge på til du kan ta en masteroppgave og få en høyere grad.

Vi vet at du jobber. Derfor er videreutdanningen skreddersydd for å kombineres med jobb. Det er kun lagt opp til et par samlinger for hjelpe deg i gang – resten gjør du på fritiden. Og så må du ta eksamen.

Ja, det koster. Og det er verdt det.

Mange bedrifter mener det er dyrt å investere i kompetanse. Men hei, vi har hørt at inkompetanse fort blir enda dyrere… Øker kunnskapen til de ansatte, øker den samlede kompetansen i bedriften, akkurat det hersker det ingen tvil om.

Noen bedriftsledere er redde de ansatte vil finne seg ny jobb hvis de får ta kurs som øker kompetansen deres. Men hvorfor skulle de forlate en arbeidsgiver som investerer i dem og som ønsker at de videreutvikler seg?

Hos høyskoler og universitet får du en kvalitet du ikke finner andre steder, fordi det er forskningsbasert kunnskap som ligger bak. Så når du først skal bruke penger på et kurs, så bør det være et med studiepoeng.

Man angrer ikke på studiepoeng

Hvis du skal betale selv, lover vi at investeringen vil kaste av seg – på lang sikt. Vi kjenner i alle fall ingen som har angret på at de har reist, har utviklet seg eller har lært noe. Vi kjenner heller ingen som har angret på at de tok et kurs med studiepoeng i stedet for et kurs uten dette kvalitetsstempelet.

Så altså; studiepoeng – vi elsker dem. Hva med deg?