Hopp til hovedinnhold

Ingeborg Margrete Berge

Universitetslektor

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-2486
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Berge, Ingeborg Margrete; Helgevold, Lise; Schulz-Heidorf, Kathrin

      (2017)

      Hva lærerne rapporterer om egen undervisning i lesestrategier.. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215030241.

      s.166-185.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017-10

  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2020)

      "Fagfornyelsen selvregulering og strategisk læring".

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Å lære fag er å lære ord og begreper .

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Skulebiblioteket og informasjonskompetanse. Å finne, vurdere og bruke kjelder".

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Språkløyper som støtte i utviklingsarbeid på skolen." .

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Fra elev til student". Språkløyper som ressurs i lokalt utviklingsarbeid.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Fagovergripende lesing - arbeid med ord og begrep".

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Lesing, skriving og fagfornyelsen. Videre arbeid med Språkløyper..

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Strategier for arbeid med vokabular".

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Lesing og lesemotivasjon i yrkesfag: Å gi gode lesebestillinger".

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Nærlesing og samtale om krevjande tekst: Ein veg mot djupneforståing i litteraturarbeidet?".

    • Fuglestad, Unni ; Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      Lesestrategier i alle fag - middel, ikke mål.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Hvordan støtte elevenes leseutvikling i fag i vgs?".

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Nærlesing og samtale om krevende tekst vg1: En vei mot dybdelæring og dybdeforståelse i litteraturarbeidet?".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Alfsvåg, Trude

      (2018)

      "Å lese for å lære i fag": Oppstartsamlinger, Språkløyper 2018.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Close reading and literary group conversation - a way towards deep learning and deeper understanding of literary texts?" .

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Nærlesing og samtale om krevjande tekst i litteraturarbeidet".

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      God leseopplæring - presentasjon av ressurser i Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      Hva lærerne rapporterer om egen undervisning i lesestrategier..

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      Lesing i samfunnsfag - Hvordan støtte elevenes leseutvikling i fag i vgs?.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      God leseopplæring - fagovergripende ressurs i Språkløyper.no.

    • Hoem, Toril Frafjord; Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      Lesestrategi­enes mål.

      Morgenbladet

      ISSN 0805-3847.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "Å være lese- og skrivelærer" - Oppstartsamlinger for Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "God leseopplæring".

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "Å styrke leseferdigheten i elektrofag er å styrke elevenes faglighet".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sporaland, Inger Gilje

      (2016)

      "Lesing som grunnleggende ferdighet i design og håndverk".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Lønnum, Marthe

      (2016)

      "Å arbeide med språk" - Språkkommuner,ungdomstrinn og videregående skole.

    • Hoem, Toril Frafjord; Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      Helhetlig undervisningsplanlegging, Mål - vurdering - undervisning.

    • Fuglestad, Unni ; Berge, Ingeborg Margrete; Sædberg, Leif Tore

      (2016)

      Å jobba med læringsutvikling er ingen quick fix, men er nyttig på lang sikt.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      Lesing mot skriftlig eksamen i norsk Vg3.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      FYR for lærerutdannere.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      "Lesing av sammensatte tekster" - Program for bedre gjennomføring..

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      "Dybdestrategier i møte med samtidstekster".

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      "Lesing i yrkesfag" - tre ulike presentasjoner for 3 ulike programområder..

    • Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje; Berge, Ingeborg Margrete

      (2014)

      Bedre tekstkompetanse i vgo – hvordan og hvorfor? Systematisk arbeid med tekst ved hjelp av eksempler fra praksis..

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2014)

      "Lesing som grunnleggende ferdighet i yrkesfag".

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2013)

      Lesestrategier for å bli en bedre leser - også på eksamen.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Toft, Trond Egil

      (2019)

      "God leseopplæring: Undervegs i lesinga".

    • Langnes, Liv Astrid Skåre; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Det nynorske tekstmangfaldet (økt i pakken "Nynorsk som hovudmål", Språkløyper).

    • Langnes, Liv Astrid Skåre; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Motivasjon og identitet (økt i pakken "Nynorsk som hovudmål", Språkløyper).

    • Langnes, Liv Astrid Skåre; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Å samanlikne nynorsk og bokmål (økt i pakken "Nynorsk som hovudmål", Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Schreuder-Lindløv, Inge

      (2019)

      Norskfaglige praksiser; vurdering av samtaler..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edith Marie; Magerøy-Grande, Linn Maria

      (2019)

      Å lese og skrive fagtekster i teknikk og produksjon, bygg og anlegg og elektro. Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2019)

      Undervisningsplanlegging, Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Lesestrategier - middel, ikkje mål".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Etterlesingsfasa - å tenkje som ein vurderer" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Å gje gode lesebestillingar - 2" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Etterlesingsfasa - oppsummering" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper)..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Å arbeide med ord er å arbeide med fag - 2" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Leseprosessen og førlesingsfasa" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper)..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Å gje gode lesebestillingar - 1" (Lesing og lesemotivasjon i helse og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Å arbeide med ord er å arbeide med fag - 1" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Etterlesingsfasa - to mål" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Leseprosessen" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie

      (2018)

      "Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag", Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Henriksen, Marte; Njå, Morten; Spierings, Brenda

      (2017)

      Å lese symboler i design og håndverk - 2 fagfilmer til Språkløyper.no.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sporaland, Inger Gilje; Njå, Morten; Spierings, Brenda

      (2017)

      Arbeid med ord og begreper i design og håndverk - 2 fagfilmer til Språkløyper.no, vgs yrkesfag.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Henriksen, Marte; Njå, Morten; Spierings, Brenda

      (2017)

      Lesing og skriving i design og håndverk - 3 fagfilmer som del av Språkløyper.no for vgs og yrkesfag..

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      "Å lese er meir enn å avkode og forstå"..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni

      (2017)

      "Fellestrekk ved leseopplæringa til dyktige lærarar.".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni

      (2017)

      "Elevstemmer om engasjement" (God leseopplæring).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje

      (2016)

      "Å arbeide med læringsstrategier i yrkesfag" - Språkløyper.no.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "Lesing i elektro".

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "Lesing i service og samferdsel".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Filbrandt, Elisabeth Rege; Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      "Den viktige tilgangen til språket" - Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      "Å være leselærer i teknikk og industriell produksjon".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Njå, Morten; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Aasen, Marit; Mørk, Peter; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe

      (2016)

      Å være lese- og skrivelærer - Introduksjonspakke i Språkløyper.no.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway