– Datateknologi er «safe» og spennende

– Jeg valgte å studere datateknologi fordi jeg hørte at jobbmulighetene var mange, samtidig som det er et spennende studium hvor jeg kan utfordre meg selv.

Marthe Dybdahl, datateknologi-student

Jeg studerer datateknologi fordi:

Det er veldig tilfeldig egentlig. Jeg hadde matte og fysikk på videregående og ønsket å fortsette med dette siden det var det jeg trivdes best med. Så da begynte jeg å se på de forskjellige ingeniørlinjene for jeg syntes det hørtes spennende ut. Jeg endte til slutt på data fordi jeg hørte at jobbmulighetene var mange, og selvfølgelig hørtes det ut som et spennende studie hvor jeg kunne få utfordret meg. En viktig faktor for meg var å velge noe «safe» – et studium hvor jeg lett kan få jobb etter endt utdannelse.

Mitt favorittemne er:

Jeg liker best de datafagene hvor vi jobber med prosjekter, da får vi muligheten til å se og produsere ett ferdig produkt.

Dette er mitt beste studietips:

Vær med på mest mulig og si ja til alt! Studietiden er kortere enn man tror og for min del er det ihvertfall viktig å få gode venner på veien samt oppleve mest mulig. Derfor mener jeg det er viktig å bli med på så mye som du klarer å delta på av sosiale ting på skolen og med medstudenter. Ta de vervene du ønsker.

Slik ble jeg kjent med medstudenter på UiS:

Det handlet kun å være imøtekommende og tørre å si hei til de man ser. Ta en prat og være litt på med å finne på noe, speiselt på starten av semestret. Vær på steder hvor du møter på folk!

Dette liker jeg å gjøre i fritiden:

Mye av fritiden går på studier, men utenom så spiller jeg håndball på Uisi og liker å være sosial.

Dette er typisk Stavanger:

Det dårlige været...

Dette er min drømmejobb: